Het grote medische vragen-topic #4

Vervelend! De kinderen hebben hier afgelopen zomer veel last gehad van krentenbaard en toen bleven wij dat nog wel een paar weken goed zien! Maar trok uiteindelijk allemaal weg.

6 likes

Mijn oudste had krentenbaard begin oktober en je ziet nog steeds dat dit stuk huid lichtroze is, het wordt wel steeds beter en de verwachting is dat dit ook wel beter wordt/ weggaat.
Het gaat hierbij wel om de huid op de hand, volgens mij is huid in het gezicht altijd wel wat ā€˜vergevingsgezinder’ aangaande littekens.

3 likes

Ik heb al paar dagen flinke pijnaanvallen in mijn flanken. Ben ik ergens wel gewend (endometriose) maar niet zo lang en vaak achter mekaar. Nu lig ik net op de bank en er voelt in mijn buik alsof er aan de rechterkant iets in de weg zat. Een beetje alsof er een baby rechts in mijn buik zat en onder mijn ribben. Paar keer gaan verzitten maar het rare gevoel bleef. Dus ik voel en mijn hele rechterkant voelt keihard. Mijn vriend voelt het ook. Dus vanaf mijn rib tot mijn zij is gewoon 1 grote harde knobbel ofzo. Ik heb geen idee wat het is maar het voelt echt onwijs irritant alsof er iets in de weg zit. Iemand enig idee wat dit kan zijn en hoe ik het nu even kan verlichten evt? Heb al naproxen op.

1 like

Je nier? Een niersteen? Ik heb zelf (weer) last van nierstuwing nu in mijn zwangerschap en dat geeft enorm veel pijn in je flank, alles lijkt daar dan ook te verkrampen.

Ja twijfel ik een beetje over idd. Maar zou niet weten waarom dan mijn hele buik aan de voorkant zo hard is…

Ik ben laatst gediagnosticeerd met schildklierproblemen en de dokter zei dat het waarschijnlijk de ziekte van Hashimoto is :smiling_face_with_tear: Nu slik ik al een week ongeveer levothyroxine en soms heb ik echt momenten dat ik me heel eng voel en hartkloppingen krijg en niet duidelijk meer kan denken/praten. Ik had de dokter ervoor gebeld omdat ik het echt heel eng vond en dacht dat mijn dosis misschien te hoog was, maar die zei dat het erbij hoort. ik vroeg me af of er meer mensen zijn die Levothyroxine moeten slikken en of deze klachten er idd bij horen in het beginstadium, of moet ik toch nog maar iets van me laten horen bij de dokter? Ook vroeg ik me af of er meer meiden zijn die misschien hierdoor last hadden van haaruitval en of levothyroxine daar uiteindelijk mee geholpen heeft. Ik probeer hoopvol te blijven maar weet het soms gewoon niet meer, want anders ga ik maar een pruik kopen denk ik :sweat_smile:

2 likes

Mijn moeder slikt al heel lang schildkliermedicatie (ruim 30 jaar) en moest een aantal jaar geleden overstappen op een ander merk. Zij heeft toen ook een tijdje flink last gehad van hartkloppingen, maar dat ging uiteindelijk vanzelf over. Wel erg vervelend, sterkte!

6 likes

Dank je wel voor je reactie! Wat was de reden dat ze moest overstappen? Ik heb idd wat gelezen over de verschillende types levothyroxine, maar ik zie door de bomen het bos niet meer soms wanneer ik alles zit re researchen. Er komt best wel veel bij kijken bij dat medicijn. Gelukkig heeft je moeder er geen last meer van! Misschien moet ik het idd nog even volhouden, maar het voelt telkens alsof er iets mis is waardoor ik ga panikeren.

Ik slik het ook voor hashimoto. Ik kan me niet herinneren dat ik last heb gehad van de dingen die beschrijft. Maar ik heb wel even moeten zoeken naar de juiste dosis en ben nu denk ik al twee jaar vrij stabiel. Mijn haaruitval begon na mijn bevalling en werd aanzienlijk minder nadat mijn schildklier op orde was. Moet er wel bij zeggen dat alles nu weer een beetje op gang komt mede door mijn haarroutine denk ik. Maar ik heb ook nog coeliakie en denk dat het bij mij misschien ook daardoor allemaal wat langer duurt. Mocht je nog meer willen weten dan laat het maar weten!

4 likes

Dank je wel! Dat geeft me toch een beetje meer hoop. Begin echt een beetje de moed te verliezen met mijn haar situatie maar probeer me vast te houden aan het idee dat het zal verbeteren wanneer dit eindelijk opgelost is. Ben zeker nieuwsgierig naar je haar routine als je dat wil delen :blush: De diagnosis verklaart iig wel een heleboel klachten die ik heb en waarom ik al jaren het gevoel heb dat mijn haar dunner wordt. Twijfel nu wel of mijn dokter idd niet een beetje te kort door de bocht gaat met mijn klachten, maar weet ook niet zo goed wat ik eraan zou kunnen doen :sweat_smile: want hij zegt dat ze pas na 6 weken mijn aangepaste waardes kunnen zien dus moet ik wachten.

Ja die haaruitval is verschrikkelijk. Snap heel goed dat je er heel wanhopig van kan worden. Ik ben gezond gaan eten. En heb mijn haarroutine enorm versimpeld. Had altijd kappers shampoo maar had ook altijd jeuk op mijn hoofdhuid. En ben nu sinds kort overgestapt op de shampoo en cremespoeling van Dr. Leenarts en mijn jeuk is weg. Ik doe 1x in de twee weken de glycolic acid van The Ordinary op mijn hoofdhuid voor ongeveer 10 min. En ik gebruik elke avond hun Multi Peptide Serum. Mijn erg dunne plekken beginnen weer wat dikker te worden en heb veel nieuwe haren. Ja ik moest ook steeds na een bepaalde periode opnieuw prikken om te kijken wat mijn waardes waren totdat ze stabiel waren, toen zat er langere tijd tussen. En nu moet ik prikken als ik zelf veranderingen merk maar heb dat tot nu toe niet gehad. Dus nu wordt mijn schildklier 1x per jaar meegeprikt voor mijn controle van mijn coeliakie. En die zijn dus nu al lange tijd stabiel. Je moet nu even door die onzekere tijd heen maar als het eenmaal stabiel is hoop ik dat je je weer beter voelt en je haar weer rustig wordt en terug groeit.

2 likes

Dank je wel voor je haar routine! Ook echt blij te horen dat je haar weer aan het teruggroeien is. Ik wist niet dat glycolic acid goed was voor de hoofdhuid. Doe je het dan ook iedere avond uitspoelen? Ik doe alleen mijn haar olien met rozemarijn en peppermint olie, en spoel het eens in de zoveel weken uit met appelazijn. Verder slik ik haarvitaminen, vitamine D en ijzer. Ook ben ik opgehouden met het gebruiken van haarlak en andere haarproducten. Maar tot nu toe is het alleen maar erger geworden. Ik gebruik ook zo’n kappershampoo van Kevin Murphy, maar zit idd al een tijdje te denken dat ik misschien eens een andere shampoo moet proberen. Ja klopt, ik moet nu ook om de zoveel weken gaan prikken geloof ik, om te zien hoe mijn schildklier reageert op de medicijnen. Ik hoop dat dit idd gewoon even het wennen is. Ik heb wel gemerkt dat koffie geen goed effect erop heeft. Ik probeer nu ook maar minder koffie te drinken hoe moeilijk ik het ook vind haha :sweat_smile: Dank je wel voor je reactie, het doet me goed te horen dat er misschien licht is aan het eind van de haarloze tunnel haha :smiling_face_with_tear:

1 like

Ja koffie drink ik nooit dus dat weet ik niet. De glycolic acid doe ik 1x in de twee weken voor het wassen. Dan shampoo ik mijn haar twee keer. En de laatste ronde shampoo laat ik even intrekken. Ik heb die haarolie van Mielle toen geprobeerd maar dat leek bij mij te zorgen voor meer haaruitval dus toen mee gestopt. Die van The Ordinary lijkt wel echt te werken. Die kan je gewoon laten zitten en hoef je niet uit te spoelen.

1 like

Heb je Minoxidil al eens geprobeerd?

1 like

Nee nog niet. Toen ik naar de dermatoloog ging bleek dat ik een groot ijzer en vitamine D tekort had, en ik dacht dat het zou helpen om dat eerst aan te pakken. Nu heb ik hashimoto wat ook weer haaruitval kan veroorzaken, dus weet niet of Ik eerst moet kijken of het uit zichzelf verbetert met medicatie. Het liefst wil ik er niet aan beginnen omdat je eerst heel erg gaat shedden en ik nu al super dun haar heb :smiling_face_with_tear: en ook kan het veel bijwerkingen geven. Verder moet je het dan ook iedere avond op je hoofd doen voor de rest van je leven. En ergens zie ik mezelf dat gewoon niet volhouden, maar ja misschien heb ik wel geen andere keus meer helaas. Je hebt geloof ik ook orale minoxidil, maar ga wel vragen wat ik moet doen wanneer ik weer naar de dermatoloog ga. Ik heb een afspraak staan voor over een paar weken , maar kijken wat daar weer uitkomt :sweat_smile:

@tuthola ik denk dat ik het ordinary serum ook maar eens ga proberen!

2 likes

Ik ben nu zo’n 1,5 week verkouden en heb nu sinds 4 dagen last van oorsuizen in 1 oor. Wordt er helemaal gek van, kan met niet concentreren op het werk en slaap slecht van het gebrom. Het leek vanochtend even weg, denk dat toen mn oor dichtzat want toen had ik juist een doof gevoel. En daarna was het zo weer zo terug. Googelen was een slecht idee want daar zie ik dat het blijvend kan zijn. Is er iemand die oorsuizen heeft gekregen door een verkoudheid waar het weer helemaal weg is gegaan?

Denk dat er meer mensen zijn bij wie het weg is gegaan, dan bij wie het blijvend is, zeker als gevolg van een verkoudheid. Waarschijnlijk is door de verkoudheid je buis van eustachius wat verstopt wat zorgt voor de suis. Je zou als het aanhoudt even de huisarts kunnen bellen voor een neusspray, fluticason wordt daar volgens mij vaak voor voorgeschreven.

4 likes

Ja dat denk ik ook, maar toch maak ik me er zorgen om dat het blijvend is. Ga morgen even de huisarts bellen voor advies, dankjewel!

1 like

Heb / had ik ook vaak na een verkoudheid. Als ik niks deed, duurde het soms wel een week of twee voordat het minder werd. Nu ben ik wat makkelijker met medicatie gebruiken en pak ik de Fluticason (op aanraden van mijn HA), dan is het vaak binnen een dag of twee voorbij.

5 likes

Bedankt dat is fijn te horen! Heb straks een afspraak bij de huisarts, hopelijk krijgt ik wat mee dat helpt

2 likes