Ik ben medicatie aan het afbouwen en ik ben bijna door mijn pillen heen, maar wil toch voor 2 weken nog verder. Normaal krijg ik voor 3 maanden mee en met deze dosering moeten ze het zelf maken, dus laatst was ik 250 euro kwijt voor 3 maanden. Voor herhaalrecept bij de arts moet ik een bandje inspreken, zou ik daarin kunnen melden dat ik voor 2 weken wil of kan ik beter de assistente bellen?
Lijkt mij dat dat moet kunnen. Zou het wel even 2x benadrukken als het om zoiets duurs gaat.
Of een e-consul/mail? Dan staat het zwart op wit. 250 euro is een hoop geld. Bij sommige medicatie bestaan er aan druppels voor afbouwen (maar ik weet niet of dat voor het medicijn dat jij gebruikt mogelijk is)
Zeer waarschijnlijk heb ik last van galstenen (onderzoeken zijn nog bezig daarvoor). Op internet staat ‘probeer voedingsmiddelen die het triggeren te vermijden’, maar binnen hoeveel uur voel je die trigger zeg maar?
Dus stel ik eet om 13u en 18u iets en ik krijg om 21.30u pijn, welke maaltijd heeft dan iets getriggerd?
Ik ben zo bang dat de heftige pijn weer terug komt dat ik er veel voor over heb om het te voorkomen haha.
Wat rot, galsteenaanvallen zijn echt pijnlijk! Bij mij was het niet heel snel na de maaltijd, meestal had ik in de nacht pijn van de avondmaaltijd (dus maaltijd rond 18 uur, aanval om 3 uur).
Bij mij was het niet glashelder welke voeding het precies triggerde, maar ik had wel het idee dat gefrituurd eten en scherp eten een rol speelden dus die vermeed ik.
Heb je eventueel pijnstillers voorgeschreven gekregen om de pijn op te vangen als je het weer krijgt? Ik kreeg diclofenac en dat haalde de scherpste randjes van de pijn. Maar de operatie was uiteindelijk de oplossing, herstel ging vlot en sindsdien nooit meer die pijnaanvallen gehad.
Sterkte!
Ah oke, ja het blijft lastig denk ik om het helemaal helder te krijgen.
Van wat we nu denken heb ik 3x een aanval gehad (2x in september 2024 (maar toen dachten we dat het iets anders was) en afgelopen vrijdag). Iedere keer begon het vroeg in de avond. Vettig en pittig hoor je van veel mensen inderdaad, dus dat probeer ik nu maar te vermijden.
Heb afgelopen dinsdag een echo gehad en ze zagen gruis in mijn galblaas en een geïrriteerde galblaas. Alleen de ‘leiding’ van galblaas naar darm kreeg ze niet goed in beeld. Dus heb nog geen 100% zekerheid, maar goed alle signalen wijzen wel op galstenen.
Heb nu een verwijzing naar de mdl-arts voor eventueel nog een ct-scan. Ga daar ook wel vragen voor pijnstilling, want die pijn is echt niet te doen. Houdt bij mij ook echt lang aan helaas, steeds een hele nacht.
Wel fijn dat je er helemaal van af bent nu na de operatie in ieder geval! Mocht ik een operatie moeten ondergaan dan is dat al wel een geruststelling.
Wat akelig dat het zo lang duurt bij jou. Bij mij duurde het meestal korter, max een halve nacht. Mijn echo was ook meteen duidelijk, als ik de dokter mag geloven was het een soort knikkerzak om te zien.
De operatie (begin 2020) is me 100% meegevallen, door middel van een kijkoperatie kon de galblaas verwijderd worden. Ik had geloof ik 4 of 5 kleine sneetjes op mijn buik waarvan 1 iets groter dan de andere. De littekens zijn sindsdien lichter geworden en inmiddels kan ik ze bijna niet meer zien.
Hopelijk krijg je snel duidelijkheid over wat het is en kan je snel geholpen worden.
Haha ja daar had mijn huisarts mij ook op voorbereid dat dat het geval kon zijn, maar bij mij was het dus gruis (wat wel een steen kan worden natuurlijk).
Die operatie klinkt goed te doen inderdaad. Om littekens geef ik weinig (qua looks/zicht), dus daar maak ik mij geen zorgen om. Het idee van een narcose vind ik enger, maar goed eigenlijk zegt bijna iedereen die ik spreek dat je daar heel weinig van merkt.
Bij degene die ik ken is dit bij vet eten. En dan niet perse na 1 keer maar na bijvoorbeeld 2 avonden vettig eten. En dan al een paar uur meteen daarna die pijn. Dus zeg 18:00 gegeten, dan rond 22:00 al en dan echt doooooooooodgaan van de pijn, echt zo intens, creperen, kotsen van de pijn. Zo vreselijk lijkt me dat!
Oh ja dus dat het een soort opbouwend is zeg maar. Dus niet na 1x vettig eten, maar na 2 (of meer) keren.
Bij mij is het enige verband wat ik tot nu kan vinden, meer vezels eten dan ik gewend ben. Maar kan me echt amper voorstellen dat dat een aanleiding kan zijn.
Het is inderdaad echt vreselijk. Niks is fijn, je kan niet fijn liggen/zitten/staan etc. Het enige waar ik rustig van word is in een hete douche zitten/staan, maar zodra ik die douche uit kom is het weer ellende.
Oh ja inderdaad die hete douche is het enige wat dan enigszins helpt ontspannen
Wat vervelend zeg! Zou helpend zijn als jij de aanleiding zou kunnen vinden ja
De pijn is echt vreselijk inderdaad. Bij mij was vet eten ook een trigger en dan met name gefrituurd eten en kaas. Bij mij is mijn galblaas er inderdaad ook uitgehaald. Ik was vooraf ook bang voor de narcose, maar het is me allemaal meegevallen. Sterkte! Hopelijk heb je snel meer duidelijkheid.
Voornamelijk bij vet eten. De galblaas knijpt samen en daardoor kan gruis in de galwegen komen. Dit geeft die koliekpijn.
Ik heb 4 sneetjes vanwege het verwijderen van mijn galblaas. Operatie was goed te doen vond ik.
Bij mij werd toen gezegd dat koolsoorten ook konden triggeren en inderdaad vet eten.
@FrozenFlame Hier was ook vet eten de voornaamste trigger. Maar op een gegeven moment maakte het niks meer uit, kon alles een trigger zijn en ontstond de pijn soms al meteen na het eten. De laatste keer nam ook de hete douche geen pijn meer weg, was echt hels. Hou het ook in de gaten als de pijn ineens toch wat anders voelt dan andere keren of langer aanhoudt, want dan kan het ook je alvleesklier zijn (geïrriteerd of ontstoken door de galstenen). Dan zou ik dus zeker even contact opnemen met je (huis)arts.
Ik vond de narcose ook geen fijn idee, maar het is me heel erg meegevallen. En idd vier kleine littekens van de operatie, maar die zijn bijna niet meer zichtbaar nu (drie jaar later, maar was na een jaar al).
Pff klinkt afschuwelijk, als zelfs de douche niet meer helpt. Dat is nu namelijk echt mijn enige redding tijdens de afgelopen aanvallen. De huisarts heeft ook gezegd dat als ik nog een keer zo’n pijnaanval krijg ik direct moet bellen.
Het blijft nu na mijn laatste aanval wat onrustig in mijn buik, dus dat vind ik wel lastig. Maar heb verder geen koorts etc. dus volgens de huisarts kunnen we de afspraak bij de mdl-arts afwachten (eind volgende week). Tenzij ik weer een aanval krijg.
Blijf in goed contact met je huisarts! Zeker met aanhoudende pijn. Ik had door galstenen een alvleesklierontsteking gekregen. Dat wil je echt niet.
Ik denk dat je voor jezelf moet achterhalen wat jouw triggers zijn. Het verschilt echt per persoon, bij mij is het vet eten maar niet alles en slagroom/vette zuivel.
Ik heb laatst wel voor het eerst Buscopan gebruikt toen ik een aanval op voelde komen, dus dat zou je ook kunnen proberen.
Zelf was ik heel erg huiverig om mijn galblaas laten te verwijderen maar mede dankzij de ervaringsverhalen hier heb ik mezelf toch op de wachtlijst laten zetten.
Heel veel sterkte! Ik weet hoe het rot die stomme aanvallen zijn:(
Ik heb een antibioticakuur gekregen en ik moet er drie per dag. Kan ik dan nu alvast beginnen en er vandaag twee? Of beter morgen beginnen?
Zo snel mogelijk beginnen en het aantal pillen opmaken. Dus dan heb je er nu 2 en dan nog een laatste dag met 1 bijvoorbeeld.