Het grote medische vragen-topic #4

Ik heb al 1 week verschrikkelijke pijn in mijn onderbuik. Het voelt alsof het bij mijn blaas is maar ik heb al 3x urine ingeleverd maar géén blaasontsteking. Ik heb geen pijn bij het plassen en voel ook niet veel drang (wel iets meer dan normaal).
Voor de rest heb ik goede ontlasting dus het ligt ook niet aan mijn darmen lijkt me.
Ik drink nu wel extra veel en slik toch maar extra cranberry’s (op verzoek van assistente). Ik heb al wel op mijn 30e een baarmoederhals uitstrijkje laten maken. Maar ik weet nu echt niet waar het aan ligt? Omdat het niet mijn blaas is begin ik meer te denken dat het misschien toch mijn baarmoeder is?
Mijn huisarts is volgende week heel de week dicht… dus ik ga proberen of ik morgen of vrijdag terecht kan maar ik ben bang van niet.
Herkent iemand dit? Advies? of gewoon afspraak van huisarts afwachten?

3 likes

Yep, krijg het jaarlijks. Word er niet misselijk van! Zou me daar niet zo zorgen om maken. Alleen wat @FrozenFlame ook zegt, je krijgt misschien een soort warm gevoel tussen je benen haha.

2 likes

Ja, met contrast via infuus + drinken (voor de darmen). Wat zou je willen weten?

Ik denk dat de ervaring per persoon erg kan verschillen. Ik ben zelf nogal gevoelig voor gedoe aan m’n lijf dus ik vind zo’n MRI niet zo’n fijne ervaring, ik word oa duizelig van het magnetisch veld. Dat trekt na een tijdje weg. Maar ondanks dat het niet zo fijn is kan ik het wel uitzitten, daar heb ik ook wel motivatie voor want als ik eenmaal in die buis lig wil ik ook dat de MRI lukt. De vpk’s zijn altijd heel lief en geduldig bij mij. Je kan via een microfoontje met ze praten, als je tijdens de MRI rare dingen voelt of vragen hebt zou ik het vooral laagdrempelig aangeven.

1 like

Kan het niet je blindedarm zijn?

2 likes

Wat is verschikkelijke buikpijn voor jou? Kan je het onderdrukken met pijnstilling (zo ja wat slik je?) of doet dat niks? Kan je gewoon je dagelijkse dingen doen of niet?
Doet het zeer als je in je buik drukt op de plek waar de pijn zit of maakt dat geen verschil (of doet het juist zeer bij loslaten?)?

Zou sowieso een afspraak maken bij de huisarts inderdaad en goed nagaan of je andere dingen merkt of momenten hebt waarop de pijn minder/meer is. Kijk een weekje buikpijn kan denk ik wel eens, maar als het echt verschrikkelijke buikpijn is dan zou ik het wel verder laten onderzoeken.

1 like

Hmm ik kan de pijn niet plaatsen. Maar als ik hoor hoe ziek pijn dat doet valt dit nog mee.

@FrozenFlame het is niet goed te onderdrukken. Paracetemol heeft me nog niet goed geholpen, haalt wel de scherpe randjes er af. Ik doe zittend werk achter de laptop, dus ga nog wel naar werk toe, hoewel ik nu halve dagen maak door het ongemak.
Ik neem juist geen ibu omdat ik dit een langere periode al geslikt heb tegen mijn kiespijn afgelopen maand.
Ik kan mijn buik wel indrukken en duwen en dan wordt de pijn niet perse erger.

2 likes

Denk dat het wel vergelijkbaar is? Fijn dat je niet misselijk werd! Ja heb ik ook gedacht maar de scan is om 8 uur dus dan zou ik rond 5 uur ‘s nachts wat moeten eten. En fijn dat ik dat nu weet, dan ben ik voorbereid haha.

@sashiko en @FrootLoops bedankt voor jullie reacties, dat stelt me wel gerust. Ben dus vooral bang misselijk te worden en zie er al tegenop om “vast” te liggen met mn hoor dus ben bang in paniek te raken

2 likes

Ja, dat vast liggen vond ik vooraf ook spannend! Je mag bij ons een radiozender kiezen dus dan heb je wat wel afleiding.

En ondanks mijn gevoeligheid word ik ook niet misselijk. En dat terwijl ik ook helemaal nuchter moet zijn, naast dat infuus ook een liter contrast (smerig spul) moet drinken én in de MRI op mijn buik moet liggen onder een zware plaat, haha. Maar in de MRI ben ik nog nooit misselijk geweest. Van narcoses etc word ik vaak wel helemaal niet lekker. Hopelijk gaat de misselijkheid bij jou ook zo meevallen!

1 like

Ja! Ik werd er niet misselijk van. Vond de contrastvloeistof wat gek voelen, maar geen last van misselijkheid. Viel me allemaal mee!

1 like

Haha ja, dan heb je niet die paniek eens.

Jij moet het ook van je hoofd denk ik he? Ik had die ct scan ook van mijn hoofd i.v.m. oorsuizen. Ik vond het echt enorm meevallen. Van het infuus bijvoorbeeld voelde ik ook niks, mocht je dat wat eng vinden.

De verpleegkundige (denk ik) waren echt super aardig en ze kunnen jou altijd horen. Ze praten ook tegen jou vanuit hun hokje.
Ik moest bijvoorbeeld af en toe mijn adem inhouden en dat vertelde ze dan en ook wanneer ik weer mocht ademen etc.
Ook naderhand heb ik nergens last van gehad.

5 likes

Ja van mijn hoofd inderdaad, ook vanwege oorsuizen/gehoorverlies. Fijn om te lezen dit stelt me al wat gerust. Bedankt voor je reactie!

2 likes

Wat zijn nu goede b12 en d vitamines? Specifieke merken /aanraders etc. wellicht?
Overal lees ik dat sommige merken veel vulmiddelen gebruiken en dat bepaalde varianten van B12 minder goed zijn dan andere.

Vanwege iets anders is er bloed geprikt en daaruit kwam aanvullend dat mijn vitamine B12 en D wat aan de krappe kant waren, vandaar.

Mijn kind had afgelopen weekend een paar druppeltjes bloed in zijn luier, aan de voorkant. Hij had toen ook flink koorts dus met die combinatie zijn we bij de huisartsenpost geweest. Hij heeft geen blaasontsteking, maar een virale infectie (die inmiddels ook tot een oorontsteking geleid heeft). De conclusie van de huisarts van de HAP (en de kinderarts waarmee die overlegd heeft was dat het bloed door de infectie kwam, die soort van was “doorgeslagen”. We hebben daarna ook geen bloed meer gezien. Kan iemand uitleggen hoe dit werkt? Ik blijf het toch een beetje griezelig vinden, ook omdat mijn kind wel geregeld aangaf/aangeeft pijn in zijn lage rug/buik/piemel/billen te hebben.

2 likes

Lijkt me een vraag voor je huisarts. En dan ook je zorgen bespreken.

8 likes

Ik voel me echt zo kapot dom. Maar ik slik al een tijdje de pil door en nu vanochtend was ik ineens ongesteld. Ik heb dus een doorbraakbloeding. Maar sorry, deze pijn herken ik gewoon niet? Enfin… ik ga nu een stopweek inlassen en mijn huisarts zij als ik daarna nog last heb ze mij meteen door zal verwijzen naar de gyn.

2 likes

Hopelijk is dit de oplossing en is het snel weg!

1 like

Ja, goeie. Des te meer omdat er vanochtend weer bloed in de luier zat :frowning:

Ik heb diclofenac van de huisarts gekregen en moet dit samen met pcm slikken. Zit een beetje te stoeien met de tijden van inname. Had op google gezocht naar een schema maar die geeft weinig info behalve om de hoeveel uur. Is er iemand hier met een mooi tijdsschema van inname ?

deze is eerder gepost!

3 likes

Lucovitaal kauwtabletten. Die zijn ook lekker.

3 likes