Ik hoop het! Ik kan maandag naar de dokter. Dus we wachten af! Ik heb even gekeken maar dat is vooral na de eerste diagnose zoals ik lees. Ik weet inmiddels al 5 jaar dat ik coeliakie heb… dus eet al 5 jaar glutenvrij.
Ik heb al een tijdje een bultje op mijn rug. Omdat het op mijn rug is heb ik eigenlijk nooit goed kunnen zien wat het is, ik dacht gewoon een terugkerend puistje dat af en toe kapot gaat. Nu heb ik er sinds een paar weken echter wel last van en doet het ook zeer als ergens met het plekje tegenaan kom of erop lig.
Heeft iemand een idee wat het kan zijn?
Kan het zijn dat je het open hebt gekrabd? Ik zou even in de gaten houden of het geneest. Persoonlijk zou er denk ik wel mee naar de huisarts gaan als het mogelijk een moedervlek zou kunnen zijn, daar zou ik geen risico mee nemen.
Zijn hier mensen met lipoedeem die mijn vragen kunnen beantwoorden?
Ik heb een klein vermoeden dat ik het aan mijn benen heb. Maar ik heb geen fysieke klachten, geen pijn, geen zware benen.
Mijn bovenbenen zijn vooral iets zwaarder en oneven. Terwijl ik dat niet heb in mijn bovenlijf.
Mijn benen zijn ook sterk, ik doe krachttraining. Maar deze worden niet stevig. Kan het uiterlijk alleen een symptoom zijn of is dit nog maar het begin ? Het is al zo 5 jaar…
Plekjes/bultjes die raar gaan doen of die je niet helemaal vertrouwt, altijd even naar laten kijken zou ik zeggen
Je kan deze foto uploaden in de Skinvision app, die beoordelen ‘m en dan krijg je te horen dat het onschuldig is of dat je ermee naar de huisarts moet. (En dan is het nog niet altijd iets, ik heb een plekje op m’n neus waarvan ze adviseerden dat ik ermee naar de huisarts moest, maar dat bleek een gesprongen bloedvaatje te zijn.)
Bedankt voor jullie advies @Sartrix @babushkababy. Opengekrabd zou kunnen, maar kan er eigenlijk bijna niet bij.
Ik heb het plekje geüpload in de SkinVision app, en die zegt “hoog risico” en geeft ook het advies om langs de huisarts te gaan. Volgende week maar even bellen.
Ziet er anders toch best wel uit als een tekenbeet vind ik. Kan je ook gewoon krijgen in een tuin of als je door een stukje gras loopt etc
Zou het ringworm kunnen zijn? Daar krijg je ook zo’n kring van.
Dit ziet er wel exact zo uit als toen mijn zoontje afgelopen zomer een tekenbeet had. Maar volgens mij zijn er wel meerdere oorzaken te geven voor zo’n kring. Dus verstandig even naar de huisarts te gaan ja.
Ik vroeg hier laatst hetzelfde maar kreeg geen reactie. Maar ik heb hetzelfde vermoeden as jij! Ik ben best slank maar mijn benen zijn wat steviger. Ik dacht altijd dat dit mijn bouw was maar met sporten en/of afvallen blijft het zo. Sinds ik zwanger ben geweest lijkt dit ook wat erger,
Wat mij vooral stort is dat ik vet heb boven en naast mijn knieën. Waardoor mijn knieën wat ‘verdwijnen’ in mijn bovenbenen.
Verder heb ik wel altijd blauwe plekken en als ik hoge sokken draag heb ik snel die randen in mijn benen staan. Ik dacht hier nooit iets bij. Maar dit blijken toch symptomen te zijn.
@Popje als ik afbeeldingen zoek van lipoedeem stadium 1 is dit precies zoals mijn bovenarmen en bovenbenen er ook uitzien. Ik heb ook niet de pijn maar vooral het uiterlijke. Kan extra ‘aangewakkerd’ worden door bijv hormonen heb ik gelezen
En Ben je hiervoor al naar een dokter / arts geweest ? Ik ga dit wel doen maar lange wachtlijsten… ( dermatoloog - Belgie )
Nee want ik lees eigenlijk overal dat er niks aan te doen is. Behalve een gezonde levensstijl en liposuctie. Maar dat wordt niet vergoed. En de kans is ook nog aanwezig dat het weer terug komt. Daarnaast heb ik ook geen pijn dus dan vraag ik mij af wat een arts voor mij kan betekenen hierin
Ja snap ik wel.
Ik heb toch een afspraak omdat ik niet tegen die onzekerheid kan. En ik denk wat dat je het een beetje kan afremmen door de juiste voeding en beweging.
Ik hoop echt echt echt wel dat ik het niet heb.
Ik heb iets geks: sinds een tijdje (2 weken) ben ik volledig oververhit, inclusief (nacht)zweten en gevoel van flauwte. Geen andere klacht die bijvoorbeeld bij griep/verhoging horen: hoofdpijn, hoesten, spierpijn. Maar zo HEET en zwéten. Kent iemand zoiets?
Als je hier al twee weken last van hebt zou ik de huisarts bellen!
Je hebt als ik begrijp geen fysieke klachten, je vindt enkel je benen niet zo mooi ?
Niet om het te bagatelliseren, maar als lipoedeem patiënt kreeg ik bij het minste of geringste enorme blauwe plekken, kon mijn vriend niet over mijn been heen wrijven omdat het zo zeer deed en had ik dagelijks veel ongemak en pijn…
Je kunt altijd nog langs een huisarts gaan dat je het vermoeden hebt dat je voortekenen hebt van lipoedeem. Want in de medische wereld (vooral in NL wordt deze diagnose enorm weinig gesteld, pas als het in ergere stadia is).
Daarnaast is er niet veel aan te doen, hoewel ik het geluk heb gehad dat mijn ouders de operatie wilde financieren. Daar werden mijn benen niet mooi van (mocht je dat willen overwegen), maar al mijn dagelijkse pijn is wel weg en dat was het echt waard.
Mocht je vragen hebben over lipoedeem, diagnosestelling, operatie, soort fysio die ik volg mag iedereen mij daar over DM’en
Klopt, ik lees online dat dit in fase 1 kan. Ik sport veel maar mijn benen blijven redelijk stevig en oneven.
Even praktisch; ligt niet toevallig je winterdekbed er nog op?