Het grote medische vragen-topic #4

Heel herkenbaar! Had geen pijn bij plassen ofzo, alleen superveel aandrang. Bleek ook een heftige blaasontsteking te zijn en na voer dagen ofzo werd het gelukkig beter.

Voelde wel gek soms bij plassen maar niet branderig. Misschien even aankijken tot maandag? Sterkte!

Had je ook het gevoel dat je niet uit kon plassen?
Ik word echt helemaal gek. Het is zo raar. Had je ook die furabid? Ik heb nu dus een 5daagse kuur maar vraag me echt af of dat genoeg is ofzo :sweat_smile:

1 like

Ik heb vroeger veel blaasontstekingen gehad (wel met de klassieke verschijnselen) en furabid hielp echt als een tierelier. Ik zou zeker de kuur afmaken om te zorgen dat je lichaam niet van slag is van de antibiotica als je het niet afmaakt.

Nu had ik enkele weken geleden ook vage klachten (waarvan ik dacht dat het een blaasontsteking was) waarbij ik het gevoel had continue te moeten plassen. Ik had alleen aandrang, maar geen pijn tijdens het plassen of kleine beetjes plassen. Dit bleek toen een dikke darmontsteking te zijn, door de ontsteking zwelde mijn darm enorm op en drukte het continue tegen mijn blaas (maar ook baarmoeder etc aan dus voelde me in zijn algeheel wel rot).

1 like

Maar jij had toen toch ook flinke buikpijn?

3 likes

Plas je ook snel of probeer je het zo lang mogelijk op te houden? Ik heb een periode van heel veel blaasontstekingen gehad en kreeg toen een overactieve blaas. Daardoor het gevoel dat ik na het plassen eigenlijk alweer moest. Toen ik die blaasontstekingen had, kon ik het niet zo goed ophouden waardoor ik vaak ging. Ook al moest ik nog niet heel nodig. Uiteindelijk merkte ik dat het beter was om het zo lang mogelijk uit te stellen. Maar ophouden is niet goed als het wel echt een blaasontsteking is. Rot dat je bijna op vakantie gaat! Hopelijk gaat het toch nog over.

Een beetje een combinatie. Probeer nu veel te drinken dus daardoor moet ik ook veel plassen. Maar t meeste last heb ik van het feit dat t voelt alsof ik niet ben uitgeplast. Merkte je dat het beter werd toen je het lang ging volhouden om niet te plassen?

1 like

Ja een stuk beter! Alleen ik merk wel dat als ik toch weer te snel op elkaar ga plassen (bijv. als ik de deur uit moet) dat het gevoel soms wel terug komt. Mocht het aanhouden kan een bekkenfysio je misschien helpen

1 like

Ik heb een aft in m’n mond. Heb ik wel vaker maar nu wat groter dan normaal en echt een vervelende plek. Kan je iets doen om hier versneld van af te komen? Vroeger gebruikte okĆ© bocasan maar dat bestaat volgens mij niet meer.

2 likes

Aanstippen met pyralvex

2 likes

Er is niet echt een manier om er sneller van af te komen, maar het is meer een kwestie van het gebied niet verder irriteren / met rust laten zodat het zichzelf kan helen. Dus niet te veel zuur/pittig eten. En af en toe spoelen met Corsodyl. Maar I feel your pain, aften zijn irritant.

2 likes

Hoe word je hiervoor behandeld als ik vragen mag? Krijg je medicatie om de aanmaak van het schildklierhormoon te reguleren of dien je hiermee te leven oid?

2 likes

Ja enorm! Bleef daardoor ook maar gaan, ook overactieve blaas op een gegeven moment. Had ook Furabid geloof ik.

3 likes

Ik had er laatst weer een en toen kwam ik via tiktok op aluinpoeder. Schijnt te helpen tegen de pijn. Ik was er toen al bijna vanaf maar volgende keer ga ik dat proberen.

Als ik bij de huisarts een verwijzing aanvraag voor een therapeut (GGZ), moet ik dan ook gelijk doorgeven aan wie de verwijzing gericht is? Of kan dit ook een ā€œopenā€ brief zijn, die ik evt aan 2 verschillende personen kan sturen? Dit ivm de wachtlijsten, en ik heb nu 2 plekken gevonden die me geschikt lijken.

Bij mij moest ik ter plekke zeggen waar ik wilde en dan ging de verwijsbrief daar ook echt naartoe… wellicht kan het ook anders

1 like

Bij mij was het inderdaad ook zo dat ze verwijzen naar de specifieke therapeut of instelling. Toen ik dus al iemand had gevonden en voor m’n verwijzing kwam verwees hij meteen daarheen, en een eerdere keer toen ik nog niet zo ver was dat ik het allemaal al had uitgezocht had m’n huisarts een paar suggesties en spraken we af dat ik ging kijken wat mij aansprak en hebben we gebeld toen ik wist waar ik heen wilde (en terecht kon trouwens, ik had dat ook uitgezocht) en verwees hij daarnaar.

2 likes

Mag ook zonder:

Ze kunnen hem ook direct sturen naar de hulpverlener maar gewoon zelf meenemen kan ook. Dan wordt de terugkoppeling later gemaakt.

2 likes

Kun je ineens allergisch zijn voor bepaald eten? Ik at net een cracker met pindakaas, ik denk dat ik wekelijks wel een keer iets met pinda’s eet maar die crackers verder amper, maar vijf minuten later voelde mijn keel/tong heel gek, alsof je op een trachitol hebt gezogen, beetje verdoofd, tintelend maar ook heel lichtelijk dik. Verder niets geks maar ik voel het nog steeds, het is al drie uur geleden.

Of is dit iets heel anders??

Heb je toevallig ook hooikoorts?

Nee, of in ieder geval verder geen typische klachten. Ja ik hoest al een tijdje maar dat heeft niet met hooikoorts te maken.

1 like