Het grote medische vragen-topic #4

Ik heb dit ook op mijn scheen denk ik. Er staat bruin, maar je ziet het niet toch?

Ze zijn meestal huidskleurig, soms net iets rozer of donkerder, en de normale huidstructuur loopt gewoon door.

1 like

Maar dus wel een afspraak maken bij onze rode vriend? :grimacing:

Ze hoeven niet weg hoor; de vraag is wat je lelijker vindt, de bultjes of de littekens.

Wow heb ik dit echt al sinds ik kind ben op mijn been, maar nooit iets mee gedaan. Grappig om er zo achter te komen wat het is.

1 like

Ja je ziet de bultjes niet en ik vind het ook echt heel ontspannend om ze over mn hele scheenbeen te bewegen. Maar zit nu toch maar in de wachtkamer om ze even te laten bevoelen

2 likes

Haha kunnen ook nog lipoompjes zijn, cute.

3 likes

Ja dat was de diagnose :grimacing:

2 likes

Ik heb vaak dat als ik een volle blaas heb en dan ga plassen ik niet uitgeplast ben als mn lichaam dat denkt. Als ik dan nog ā€˜pers’ komt er een hele straal uit. Dan kan ik gerust 10 min af en aan persen en ben ik nooit ā€˜uitgeplast’. Herkent iemand dit? Moet vaak erna ook snel weer plassen.

4 likes

Soms heb ik dat ook wel; als m’n adhd brein het plassen te lang heeft uitgesteld maar ook wanneer mijn bekkenbodem overactief is en te weinig ontspannen is

1 like

Ik zag hier laatst iets over op tiktok (ja sorry) maar daar vertelde een vrouw dat ze dus al jaren een overactieve blaas heeft en de tip van een arts had gekregen om nooit ā€œdrukā€ te zetten, maar tijdens het plassen 100% te moeten ontspannen. De laatste paar druppels zouden wat warmer aanvoelen en dat zou het teken zijn dat je bent uitgeplast. Heb dit dus de laatste week ook gedaan en het lijkt wel te werken

3 likes

Sowieso niet gaan persen, dat is niet goed voor je. Even rustig diep in- en uitademen ontspant de spieren en dan zou je makkelijk de rest uit moeten kunnen plassen. Of even je bekken naar voren en achtere kantelen.
Sowieso is echt even rustig gaan zitten en de tijd nemen het beste voor je blaas en bekkenbodem.

Ik heb trouwens wel ook dat als ik een hele volle blaas heb, ik wel echt helemaal uitplas en dan binnen een half uur weer een grote plas kan hebben. Maar dan is het echt beter voor je blaas en bekkenbodem om gewoon uit te plassen en weer opnieuw te gaan als je blaas vol is ipv telkens kleine beetje blijven plassen.

1 like

Ja dit probeer ik steeds maar dan komt er niks. Pas als ik ga persen blijft het beetje bij beetje komen.

1 like

Wanneer ga je met een wond naar de huisarts?

Mijn kind was laatst gevallen. Tegen een gestalde fiets aan en hij viel toen tegen de ketting aan. Hij had daarbij een flinke snee in zijn hoofd waarbij de huid ook wat open stond. Veel bloed ook. Het was in het weekend dus vond de stap om de hap te bellen te groot. Uiteindelijk stopte het wel met bloeden en nu, twee weken later, is het korstje eraf maar je ziet wel een soort deuk als litteken. Weet ook niet of dit met lijmen er beter uit had gezien hoor.

Waarschijnlijk gaan dit soort dingen nog wel vaker gebeuren dus is er een soort richtlijn qua wonden? :sweat_smile:

1 like

Ik zou bij twijfel en wonden in het gezicht altijd de dokterspost bellen to be sure eigenlijk.

6 likes

Ja, bij (grote) wonden in het gezicht zou ik ook altijd bellen. M’n broertje heeft ooit een grote snee in z’n gezicht gehad en toen kwam ie te laat bij de huisarts om het te lijmen en toen zei de huisarts wel dat het mooier genezen had als ie eerder was gekomen.

1 like

Je kan hier gewoon een foto chatten naar de HAP, dan bepalen ze daar of je wel of niet iets ermee moet. Erg handig! (Natuurlijk niet elke schaafwond overleggen haha maar bij twijfel erg fijn)

6 likes

@Vloeistof hier kan je ook videobellen met de hap, zoo handig. Vooral met kinderen vinden ze het echt een kleine moeite om even mee te kijken

1 like

Waarschijnlijk wel, lijmen in het gezicht wordt vaak super mooi en nauwelijks zichtbaar

4 likes

Oh door jullie reacties nu voel ik me wel een beetje rot :smiling_face_with_tear:. En spijt dat ik inderdaad niet even heb gebeld. Voel me altijd zo snel bezwaard.

Hopelijk geneest het nog wat mooier

1 like