Het grote medische vragen-topic #4

Soms heb ik dat ook wel; als m’n adhd brein het plassen te lang heeft uitgesteld maar ook wanneer mijn bekkenbodem overactief is en te weinig ontspannen is

1 like

Ik zag hier laatst iets over op tiktok (ja sorry) maar daar vertelde een vrouw dat ze dus al jaren een overactieve blaas heeft en de tip van een arts had gekregen om nooit “druk” te zetten, maar tijdens het plassen 100% te moeten ontspannen. De laatste paar druppels zouden wat warmer aanvoelen en dat zou het teken zijn dat je bent uitgeplast. Heb dit dus de laatste week ook gedaan en het lijkt wel te werken

3 likes

Sowieso niet gaan persen, dat is niet goed voor je. Even rustig diep in- en uitademen ontspant de spieren en dan zou je makkelijk de rest uit moeten kunnen plassen. Of even je bekken naar voren en achtere kantelen.
Sowieso is echt even rustig gaan zitten en de tijd nemen het beste voor je blaas en bekkenbodem.

Ik heb trouwens wel ook dat als ik een hele volle blaas heb, ik wel echt helemaal uitplas en dan binnen een half uur weer een grote plas kan hebben. Maar dan is het echt beter voor je blaas en bekkenbodem om gewoon uit te plassen en weer opnieuw te gaan als je blaas vol is ipv telkens kleine beetje blijven plassen.

1 like

Ja dit probeer ik steeds maar dan komt er niks. Pas als ik ga persen blijft het beetje bij beetje komen.

1 like

Wanneer ga je met een wond naar de huisarts?

Mijn kind was laatst gevallen. Tegen een gestalde fiets aan en hij viel toen tegen de ketting aan. Hij had daarbij een flinke snee in zijn hoofd waarbij de huid ook wat open stond. Veel bloed ook. Het was in het weekend dus vond de stap om de hap te bellen te groot. Uiteindelijk stopte het wel met bloeden en nu, twee weken later, is het korstje eraf maar je ziet wel een soort deuk als litteken. Weet ook niet of dit met lijmen er beter uit had gezien hoor.

Waarschijnlijk gaan dit soort dingen nog wel vaker gebeuren dus is er een soort richtlijn qua wonden? :sweat_smile:

1 like

Ik zou bij twijfel en wonden in het gezicht altijd de dokterspost bellen to be sure eigenlijk.

5 likes

Ja, bij (grote) wonden in het gezicht zou ik ook altijd bellen. M’n broertje heeft ooit een grote snee in z’n gezicht gehad en toen kwam ie te laat bij de huisarts om het te lijmen en toen zei de huisarts wel dat het mooier genezen had als ie eerder was gekomen.

1 like

Je kan hier gewoon een foto chatten naar de HAP, dan bepalen ze daar of je wel of niet iets ermee moet. Erg handig! (Natuurlijk niet elke schaafwond overleggen haha maar bij twijfel erg fijn)

6 likes

@Vloeistof hier kan je ook videobellen met de hap, zoo handig. Vooral met kinderen vinden ze het echt een kleine moeite om even mee te kijken

1 like

Waarschijnlijk wel, lijmen in het gezicht wordt vaak super mooi en nauwelijks zichtbaar

4 likes

Oh door jullie reacties nu voel ik me wel een beetje rot :smiling_face_with_tear:. En spijt dat ik inderdaad niet even heb gebeld. Voel me altijd zo snel bezwaard.

Hopelijk geneest het nog wat mooier

1 like

oh nee dat was niet de bedoeling! het gaat vast mooi helen maar heeft wat langer de tijd nodig wellicht.

2 likes

Op insta post @devragendokter hier toevallig net een paar stories over! Zij adviseert om zelf zwalustaartjes in huis te hebben zodat je zo’n openstaand wondje zelf wat dicht kan plakken, vond ik wel een goede tip.

Mijn moeder vertelde laatst dat een litteken in haar kindertijd echt een statussymbool was. Dat houd ik nu steeds in m’n achterhoofd als m’n kind wat heeft. Mijn dochter heeft nu een buil waar ik haar ook al trots op heb gemaakt, haha.

3 likes

Anders voor nu litteken crème/vitamine E crème smeren! Dat had een arts aan mij een keer geadviseerd en het werkte wel.

3 likes

Hoeft niet hoor. Mijn zoon had een snee in zijn gezicht, is geplakt en heeft nu alsnog flink litteken en deuk. Dus m je hoeft je beslist niet schuldig te voelen; maar weet wel dat je bij twijfel altijd mag bellen!
Ik hoop gewoon dat het met de jaren lichter en minder zichtbaar wordt :pleading_face:

1 like

In australie was hij vast al geopereerd door de plastische chirurg (haha sorry ander topic).

Ik heb een medische vraag die miss wat anders is dan normaal.

Ik ben inmiddels alweer even geleden bevallen en ga nu een traject in voor postpartum depressie. Er wordt gevraagd of ik de dsm code (die staat voor een diagnose) wil delen met mijn zorgverzekering of niet.

Ik kan hier weinig info over vinden. Enerzijds wil ik het wel delen want meer inzicht hierover = beter. Ik sta al 8 maanden op de wachtlijst bijv. Anderzijds zijn zorgverzekeraars ook gewoon commerciele partijen wie het niets aangaat?

Weet iemand hier meer van, of als je gewoon een mening hebt? Miss maak ik het ook allemaal veel groter dan nodig :sweat_smile: wat zouden jullie doen?

Deze info gaat sowieso naar de zorgverzekeraar anders betalen ze niet

6 likes

@wompie Ja, volgens mij is een dsm-diagnose sowieso nodig om je zorg vergoed te krijgen.
Gaat het anders misschien over het delen van gegevens met de NZa?

6 likes

En @Freedom aah heb ik het verkeerd begrepen🤔 ik dacht dat het sowieso duidelijk was dat er een DSM diagnose was alleen ook voor de zorgverzekeraar werd afgeschermd welke precies.

Het delen met de NzA is hier idd (ook? Dacht ik dus) onderdeel van. Maar als het sowieso nr de verzekeraar gaat dan mn twijfel niet op :sweat_smile: