Het grote medische vragen-topic #4

oh nee dat was niet de bedoeling! het gaat vast mooi helen maar heeft wat langer de tijd nodig wellicht.

2 likes

Op insta post @devragendokter hier toevallig net een paar stories over! Zij adviseert om zelf zwalustaartjes in huis te hebben zodat je zo’n openstaand wondje zelf wat dicht kan plakken, vond ik wel een goede tip.

Mijn moeder vertelde laatst dat een litteken in haar kindertijd echt een statussymbool was. Dat houd ik nu steeds in m’n achterhoofd als m’n kind wat heeft. Mijn dochter heeft nu een buil waar ik haar ook al trots op heb gemaakt, haha.

3 likes

Anders voor nu litteken crĂšme/vitamine E crĂšme smeren! Dat had een arts aan mij een keer geadviseerd en het werkte wel.

3 likes

Hoeft niet hoor. Mijn zoon had een snee in zijn gezicht, is geplakt en heeft nu alsnog flink litteken en deuk. Dus m je hoeft je beslist niet schuldig te voelen; maar weet wel dat je bij twijfel altijd mag bellen!
Ik hoop gewoon dat het met de jaren lichter en minder zichtbaar wordt :pleading_face:

1 like

In australie was hij vast al geopereerd door de plastische chirurg (haha sorry ander topic).

Ik heb een medische vraag die miss wat anders is dan normaal.

Ik ben inmiddels alweer even geleden bevallen en ga nu een traject in voor postpartum depressie. Er wordt gevraagd of ik de dsm code (die staat voor een diagnose) wil delen met mijn zorgverzekering of niet.

Ik kan hier weinig info over vinden. Enerzijds wil ik het wel delen want meer inzicht hierover = beter. Ik sta al 8 maanden op de wachtlijst bijv. Anderzijds zijn zorgverzekeraars ook gewoon commerciele partijen wie het niets aangaat?

Weet iemand hier meer van, of als je gewoon een mening hebt? Miss maak ik het ook allemaal veel groter dan nodig :sweat_smile: wat zouden jullie doen?

Deze info gaat sowieso naar de zorgverzekeraar anders betalen ze niet

6 likes

@wompie Ja, volgens mij is een dsm-diagnose sowieso nodig om je zorg vergoed te krijgen.
Gaat het anders misschien over het delen van gegevens met de NZa?

6 likes

En @Freedom aah heb ik het verkeerd begrepenđŸ€” ik dacht dat het sowieso duidelijk was dat er een DSM diagnose was alleen ook voor de zorgverzekeraar werd afgeschermd welke precies.

Het delen met de NzA is hier idd (ook? Dacht ik dus) onderdeel van. Maar als het sowieso nr de verzekeraar gaat dan mn twijfel niet op :sweat_smile:

Je hebt het niet verkeerd begrepen hoor. De regels zijn hierover aan het veranderen, er is een hoop gedoe over. Zorgaanbieders delen niet meer de DSM code als de cliënt daar geen toestemming voor geeft. Dus het ligt eraan wat je zelf wil @wompie. Overigens is postpartum depressie geen aparte dsm code dus zal er waarschijnlijk iets als depressie worden ingevoerd. Ik weet niet of dat echt bijdraagt aan jouw doel van inzicht creëren.

7 likes

Ohh echt, dat wist ik niet! Wat een goede verandering (werd tijd ook)

2 likes

Mag ik vragen waarom je dit een goede verandering vindt? Ik kom er met google echt niet uit.

Heel benieuwd naar jouw mening. Ook omdat je zegt dat het tijd werd

Omdat een zorgverzekering zorg moet vergoeden ja of nee, maar geen recht heeft op jouw medisch-inhoudelijke informatie. Maar stiekem hebben zij best veel medische gegevens denk ik. Want als ze een bepaald fysio-traject (GLA:D) vergoeden, dan “weten” ze al dat je een versleten knie of heup hebt. Als ze GLI vergoeden dan “weten” ze al dat je overgewicht hebt etc.

Als ze GGZ vergoeden “weten” ze dat je een DSM-diagnose hebt, maar niet exact welke, is het idee nu.

11 likes

@wompie dit! Plus zorgverzekeraars hebben een veel te grote vinger in de pap als het gaat om zorg. Zij hebben daar geen verstand van maar bepalen wel van alles. Ik vind daar wat (heel veel) van.

3 likes

En @Krabsalade

Dankjewel voor de uitleg. Dan vul ik de privacy verklaring in. For what it’s worth.

Ik heb gisterochtend heel hard mijn hoofd gestoten op de rand van een metalen glijbaan (dit hele verhaal verdient een plek in het Ongemakkelijke momenten-topic). Huisartsenpost gebeld voor advies en het op hun suggestie de rest van de dag rustig aan gedaan. Ik heb nu afgezien van pijn op de plek van het stoten en een beetje een stijve nek als ik naar links draai nergens meer last van. Kan ik dan nu mijn gewone bezigheden weer oppakken?

1 like

Ja, klinkt als gewoon een blauwe plek/kneuzing, zonder tekenen van een hersenschudding.

1 like

Thanks, dacht ik idd ook omdat ik geen van de alarmsignalen had. Ga ik gewoon weer verder met mijn dag :slight_smile:

Heeft iemand dĂ© tip bij Dyshidrotisch eczeem? Ik heb het eerder gehad, maar heb nu zo’n enorme uitbraak op mijn linker handpalm. Het gaat gewoon niet weg.
Heb al de wat zwaardere hormoonzalf (Triamcinolonacetonide), maar zodra ik aan de afbouw fase begin, komen er weer nieuwe actieve blaasjes. En ik word helemaal gek van de jeuk, word er ook wakker van (nu dus om 2.45u).
Ik smeer echt voldoende hormoonzalf en ik smeer continu die vette zalf.
Ga de huisarts ook nog vragen sowieso, maar heb nu echt zo’n gevoel van ‘dit gaat nooit meer weg😭’.

Ik durf niet te beweren dat het dé tip is, maar lees goede reviews over Tiny Todd. Weet alleen niet of het bij alle typen eczeem kan helpen. Of misschien helpt het al om je hand af en toe in een havermoutbadje te leggen?

Hopelijk trekt het snel weg iig, echt vreselijk om er ‘s nachts van wakker te worden.

3 likes