Het grote medische vragen-topic #4

Hé shit, hoe oud was je kindje toen? Ik was sowieso al van plan om maandag even de huisarts te bellen.

2 likes

Wanneer is het tijd om naar de hap te gaan? Ik ben vanochtend gevallen en iets met mn knie gedaan waardoor het echt veel pijn doet intern. Heb er vandaag veel op gestrompeld, want koningsdag we moeten door. Snap dat dat niet handig is, maarja. Extern het aanraken doe tgeen pijn. Lopen wel, maar het gaat, gewoon langzaam. Soms maak ik een draai en doet het evht veel veel pijn, ik wacht af tot morgen. Alleen ben ik nooit in mijn volwassen leven jaar de ehbo/huisart voor zo iets geweest. Waarschijnlijk moet ik het uitzitten, maar ik weet het even niet nu. Wanneer is iets ernstigs genoeg om morgen te gaan of kan ik wachten tot maandag? Ook dan is het onhandig met werk.

Kan je dan naar spoed in het ziekenhuis, of gewoon je eigen huisarts bellen?

1 like

Kijk eens op moetiknaardedokter.nl, dan wordt aan de hand van een vragenlijst bepaald of je wel of niet naar de dokter moet. Als daar uit komt dat je wel naar de dokter moet bel je de lokale huisartsenpost, het telefoonnummer daarvan staat vaak ook wel op de site van je eigen huisarts.

4 likes

Eigenlijk is een breuk uitsluiten het enige wat er in de diensturen gebeurt en het klinkt niet als een breuk, gezien je wel kunt belasten. Advies bij kneuzing of verdraaiing van de knie is in de eerste fase altijd koelen, pijnstilling en belasten op geleide van de pijn. Dus je kunt dat doen en na het weekend je eigen praktijk bellen, maar in bijna alle gevallen gaan knieklachten door een val op de knie vanzelf over binnen 1-2 weken.

Edit:

1 like

Kleuterleeftijd

1 like

Thanks, Het lijkt mij ook erg onwaarschijnlijk dat ik iets gebroken heb. De website “moetiknaardedokter” zegt ja bel direct de huisartsenpost, maar ik slaap er een nachtje over. Ben al blij zat dat ik geen hersenschudding heb. Was ook op mijn achterhoofd gevallen, maar heb geen hoofdpijn en de bult is inmiddels bijna weg. Inmiddels ben ik wel oke in bed gestationeerd, dus als het morgen niet verergerd is, bel ik maandag mijn huisarts. Dankjewel!

Hoe weet je of haaruitval hormonaal is? Ik ben sinds drie maanden gestopt met borstvoeding geven (kind was toen 9 maanden), maar heb sinds een paar weken echt zieke last van haaruitval…dacht dat die fase inmiddels wel voorbij was? :smiling_face_with_tear:

Je kan je schildklier laten checken. Ik had na mijn zwangerschap ook mega veel haaruitval en mijn schildklier bleek compleet van slag.

1 like

Goeie, ga ik eens uitzoeken!

2 likes

Bij mij was het haaruitval juist 3 maanden na stoppen bv op zn ergst. Daarna stopte het en kwamen de babyhaartjes :smiling_face_with_tear:

1 like

Volgens mij is dat heel normaal, helaas…

Ik heb een beetje ingewikkelde vraag:
Paar weken geleden kreeg ik behoorlijk last van mijn maag, reflux zei de huisarts. Hele dag pijn en brand in mijn slokdarm/ maag. Huisarts heeft pantoprazol tweemaal daags 40 mg voorgeschreven (Ik slikte daarvoor al 1x 40 mg per dag). Dat hielp niet, toen kreeg ik antagel erbij. 3x een uur na het eten en voor het slapen gaan. Nu heb ik sinds gisteren steeds meer last van een soort hartoverslagen. Een soort klopping die je ook kunt hebben als je intens zenuwachtig bent.

Huisarts heeft vakantie en ik weet niet of dit spoedeisend genoeg is voor de vervanger. Kan dit door de antagel komen? Ik vind het vooral een eng en vervelend gevoel, maar aangezien ik gewoon blijf ademen en verder geen gekke klachten heb zal het wel meevallen denk ik?

3 likes

Als ik me afvraag of iets een bijwerking van medicatie kan zijn zoek ik het middel altijd op op farmacotherapeutisch kompas. Dit is betrouwbare info over medicatie:

En verder zou ik bij twijfel over hartklachten toch echt een arts raadplegen ipv een forum. Soms is een telefoontje ook al genoeg! Een huisartsassistent is o.a. getraind om te bepalen of iets spoed heeft of niet, dus je kan ook bellen als je niet goed weet of/hoe snel een afspraak nodig is.

2 likes

Daar heb ik gekeken inderdaad :blush: ik heb veel stressklachten dus kom al te vaak ‘voor niets’ bij de dokter en vind het dan vaak lastig wat wel ‘een echte klacht’ is.
Ik heb nu met mijn moeder afgesproken dat ik huisarts bel als ik echt druk op mijn borst zou krijgen (olifant op je borst).

3 likes

Ik zou morgen gewoon even de huisarts bellen en dit bericht verwijderen ipv dit soort info over je kind op een openbaar forum posten

19 likes

Dit heb ik ook, ik probeer daarom nu omeprazol voor de hartkloppingen. Het is wel minder geworden, maar de kloppingen zijn nog niet weg. Kan inderdaad heel goed samenhangen met stress. Als je het niet vertrouwt, zeker laten checken maar vaak valt het mee.

2 likes

Ik heb sinds woensdag flinke rugpijn. Heb ik wel vaker en vaak helpt een combinatie van paracetamol, blijven bewegen en ‘s avonds even op mijn spijkermatje liggen. Dit keer helpt dit alles niet, dus ik zit aan een sterkere pijnstiller te denken maar wat is het handigst? Naproxen of diclofenac?

Misschien te specifiek voor dit topic maar onze baby heeft deze week het rota vaccin gekregen. Morgen gaan we op kraamvisite bij een kleinere baby met onze baby. Dat was tenminste het plan maar ik lees net dat je baby mogelijk besmettelijk is na die vaccinatie. Heb ik dit goed begrepen en is dan het advies om niet bij kleinere kinderen in de buurt te komen? Ik las dat kindjes wel naar de opvang mogen na de vaccinatie maar dat is dan denk ik na de tweede vaccinatie en niet na de eerste dosis, kijkend naar de leeftijd van de kindjes waar ze dan mee in aanraking komen.

1 like

Geen ervaring, maar ik lees alleen een waarschuwing dat kindjes met een afweerstoornis levend virus kunnen uitscheiden, niets over gewoon gezonde kinderen.
En je zou het dan uitscheiden in ontlasting, dus als je kind z’n luier aanhoudt zou er niet echt een probleem zijn denk ik. Goed handen wassen doe je toch vaak wel voor een kraamvisite.

1 like

Maakt niet zo veel uit, zelfde groep medicijnen, wat je fijner vindt/in huis hebt/goedkoper is bij Kruidvat.

2 likes