Het grote medische vragen-topic #4

Ik ben te haastig en enthousiast met de mandoline aan de slag gegaan (dom, I know) en heb nu een stukje ringvinger én pink eraf gesneden. Nadat het bloeden eindelijk stopte voorzichtig gespoeld, ontsmet met spray en nu wondpleisters erop en verder de pleister een beetje dichtgebonden boven en onder met extra pleister. Iemand aanvullende tips over hoe nu verder?

Je hebt al goeie dingen gedaan. Zou de komende dagen zo veel mogelijk proberen te laten drogen aan de lucht en dus ook met handen wassen en douchen ect droog houden. Onder zo’n pleister wordt het snel broeierig en dat bevordert het genezen niet

1 like

Heeft er iemand tips voor een verbande keel? Heb vannochtend te snel iets heel warms doorgeslikt en mijn keel voelt “dik” en geïrriteerd en pijn natuurlijk! Koud water lijkt niet echt te helpen.

1 like

Mij moeilijk ademen etc wel even ha bellen!
Verder koud blijven drinken of bijvoorbeeld waterijsjes eten. Soms kan honing ook helpen vanwege de antibacteriele functie

3 likes

Ik heb niet het idee dat ik moeilijk adem. Behalve als ik er bewust mee bezig ben, ik ben nogal hypochonder namelijk. Het is nu precies 9 uu geleden gebeurd. Kan ik nog moeilijk ademen verwachten vannacht, moet ik daar bewust van zijn?

Ik verwacht dat na 9 uur de zwelling al op het ergst zal zijn en de kans op moeite met ademen verwacht ik dan niet.
Sterkte in ieder geval!

2 likes

Als je moeilijk ademt raak je daar automatisch wel bewust van.
Gewoon lekker proberen te slapen zonder de hyperfocus op wat je voelt.
Sterkte!

4 likes

Oke, fijn dit te horen! Zal wel goedkomen! Dankjulliewel

Ik heb echt al sinds januari ofzo hele droge lippen met velletjes enzo. Ik blijf ze er steeds vanaf bijten en dat helpt natuurlijk niet. Heeft iemand tips hoe ik stop met die velletjes eraf bijten? Ik doe het heel vaak onbewust, echt irritant

1 like

‘S avonds met een hele zachte tandenborstel scrubben en dan insmeren met lanoline (wolvet)

2 likes

Insmeren met Bepanthen billencreme! Dat verzacht ook als je te veel hebt geplukt aan die velletjes

1 like

Ik heb een dikke moedervlek en zie opeens dat er twee puskopjes in zitten:/ Lijkt me dat ik hier wel mee naar de huisarts moet?

Ik kreeg het niet heel scherp

1 like

Lanoline inderdaad!

4 likes

Kan er niet gewoon op hetzelfde stuk ook een puist zijn gekomen?

3 likes

Dit heb ik weleens! Maar heb dan ook 330 moedervlekken.
Zou het even in de gaten houden, ziet er meer uit als een roze vlekje en niet een gangbare moedervlek?

3 likes

Ohh goed om te horen! Schiet meteen in de stress. Het is wel echt een moedervlek, is zo’n dikke uitstekende :sweat_smile:

Nee puistjes kunnen er gewoon onder ontstaan, is geen teken van melanoom ofzo. Als het vlekje er verder gewoon ok uit ziet en niet verandert is er ws helemaal niks aan de hand!

2 likes

Hoe lang duurt het ongeveer dat er een afspraak gemaakt wordt n.a.v en doorverwijzing (dermatoloog)? Er staat dat zij de afspraak inplannen namelijk, maar door het eczeem kan ik mijn hand nauwelijks nog gebruiken dus ik hoop toch enigzins snel terecht te kunnen.

Dat verschilt echt volledig per ziekenhuis/behandelcentrum. Maar ieder ziekenhuis moet z’n gemiddelde wachttijden op hun site zetten dus je kunt het zelf gewoon zien.

In de dermatologie heb je wel relatief veel zelfstandig behandelcentra (Bergman clinics etc), in het algemeen zijn hun wachttijden volgens mij iets korter, maar zal ook weer niet heel veel schelen,

7 likes

Oh ik wist dit allemaal niet. Dank je wel!