Het grote medische vragen-topic #4

Dankjewel. Maak me niet zorgen, maar meer omdat ik weet dat het bij volwassenen soms onderzocht word. Geen idee hoe dat dan met kinderen zat.

1 like

Mondademen kan een oorzaak zijn, o.a. omdat de slijmvliezen uitgedroogd en geïrriteerd raken. Mondademen heeft best veel negatieve gevolgen, moet je maar eens googelen. Een logopedist kan helpen!

3 likes

Heeft er iemand een huis-tuin-keuken-tip voor vastzittend slijm/hoesten? Ik loop hier al drie weken mee en ondanks dat het niet super erg is word het inmiddels wel bloedirritant. Heb al gestoomd maar dat leek helaas niet zoveel te helpen.

Filmpje zoeken van hoesttechnieken (ACBT noemen ze het ook wel), soms kan je daarmee wel iets meer los krijgen. Fluimucil enzo heeft geen bewezen werkzaamheid (behalve op je portemonnee :sweat_smile:), maar sommige mensen zweren er toch bij.

2 likes

Oh ja ik zag al wel wat filmpjes voorbij komen maar ik was koppig (ik snap toch wel hoe ik moet hoesten!!!), maar zal toch even daar naar kijken. En ik had idd al het idee dat al dat soort tabletten eigenlijk niet werken, bedankt voor de bevestiging haha

Is er hier iemand bekend met uitslag/eczeem door hooikoorts? En hoe dat eruit ziet.

Zit nog steeds met het eczeem op mijn hand wat nog steeds een grote ellende is.
Alleen nu heb ik ook ineens plekjes op mijn gezicht, op mijn borst en onder mijn oksel. Dit is niet hetzelfde type eczeem als op mijn hand (blaasjeseczeem).
Dit eczeem lijkt gekomen te zijn nadat ik een bh heb gedragen die buiten heeft gehangen. Dacht wellicht komt het door pollen die in aanraking zijn gekomen met mijn huid… (ik denk aan hooikoorts, omdat ik sinds 2 weken ongeveer ineens tranende/geïrriteerde ogen heb en veel snot)

Ik begin zo langzamerhand echt moedeloos te worden namelijk. Heb dit jaar mijn bingo kaart wel vol op gezondheid gebied en wil het liefst met een rasp over mijn lichaam door de jeuk. Heb uiteraard ook al mijn huisarts benaderd, daar wacht ik nog op reactie.

Ik heb zelf geen hooikoorts maar ik weet wel van meerdere mensen die hooikoorts en eczeem hebben dat het eczeem ook opvlamt als ze hooikoortsklachten hebben.

4 likes

Ja heb daar een tijdje geleden nog over gepost hier! Ik heb het ook extreem dit jaar. Vooral rond m’n ogen maar soms ook in mijn hals of andere plekken in mijn gezicht. Helaas is er niet enorm veel aan te doen, behalve de plekjes goed vettig houden en NIET krabben. In plaats van te wrijven leg ik nu vaak een koud washandje op mijn ogen bij veel jeuk en dat helpt wel iets

Ohh ik zie het nu ja! Bij mij zit het alleen niet rondom mijn ogen, maar ik draag ook een bril. Geen idee of dat nog uitmaakt.

Ben er gewoon helemaal klaar mee. :sweat_smile:
Eerst galstenen en galblaasontsteking ( een milde gelukkig), hand vol blaasjeseczeem en hormoonzaalf waardoor de barsten in mijn hand komen als ik er alleen al naar kijk (wat nog steeds niet weg is) en nu ook nog een andere soort eczeem/uitslag.

1 like

Bij mij gaat t meestal ook samen, vaak achter de oren of op de armen, maar laatst ook ineens op de buik en dat ging ook maar niet uit zichzelf weg. Maar uiteindelijk heb ik dat alsnog gewoon met een week weg weten te smeren met de eczeem crème van de Kruidvat.

3 likes

Ja snap ik, super vervelend :persevere: Hopelijk kan je huisarts nog iets voor je betekenen!

2 likes

Ik ben te haastig en enthousiast met de mandoline aan de slag gegaan (dom, I know) en heb nu een stukje ringvinger én pink eraf gesneden. Nadat het bloeden eindelijk stopte voorzichtig gespoeld, ontsmet met spray en nu wondpleisters erop en verder de pleister een beetje dichtgebonden boven en onder met extra pleister. Iemand aanvullende tips over hoe nu verder?

Je hebt al goeie dingen gedaan. Zou de komende dagen zo veel mogelijk proberen te laten drogen aan de lucht en dus ook met handen wassen en douchen ect droog houden. Onder zo’n pleister wordt het snel broeierig en dat bevordert het genezen niet

1 like

Heeft er iemand tips voor een verbande keel? Heb vannochtend te snel iets heel warms doorgeslikt en mijn keel voelt “dik” en geïrriteerd en pijn natuurlijk! Koud water lijkt niet echt te helpen.

1 like

Mij moeilijk ademen etc wel even ha bellen!
Verder koud blijven drinken of bijvoorbeeld waterijsjes eten. Soms kan honing ook helpen vanwege de antibacteriele functie

3 likes

Ik heb niet het idee dat ik moeilijk adem. Behalve als ik er bewust mee bezig ben, ik ben nogal hypochonder namelijk. Het is nu precies 9 uu geleden gebeurd. Kan ik nog moeilijk ademen verwachten vannacht, moet ik daar bewust van zijn?

Ik verwacht dat na 9 uur de zwelling al op het ergst zal zijn en de kans op moeite met ademen verwacht ik dan niet.
Sterkte in ieder geval!

2 likes

Als je moeilijk ademt raak je daar automatisch wel bewust van.
Gewoon lekker proberen te slapen zonder de hyperfocus op wat je voelt.
Sterkte!

4 likes

Oke, fijn dit te horen! Zal wel goedkomen! Dankjulliewel

Ik heb echt al sinds januari ofzo hele droge lippen met velletjes enzo. Ik blijf ze er steeds vanaf bijten en dat helpt natuurlijk niet. Heeft iemand tips hoe ik stop met die velletjes eraf bijten? Ik doe het heel vaak onbewust, echt irritant

1 like