Het grote medische vragen-topic #4

Ik heb het gevoel dat ik hier alleen maar kom wanneer ik weer ergens tegenaan loop op medisch gebied :sweat_smile: maar goed. Ik heb dus al zo lang ik me kan herinneren ijzertekort (zeker sinds mijn 16de, toen voor het eerst getest). Dacht eerst dat dit te maken had met heftige menstruaties, echter heb ik in augustus een mirena spiraal laten zetten en is mijn bloedverlies afgenomen en heb ik sindsdien trouw tardyferon geslikt, maar mijn ijzer blijft laag waardoor de huisarts een stoelgangstaal wilde afnemen om naar de darmen te kijken. Nu is die test positief :sweat_smile: dus is er op microscopisch level in mijn ontlasting bloed gevonden. Nooit zelf bloed gezien trouwens. Heb nu volgende week een afspraak in het ziekenhuis voor verder onderzoek en ondanks dat de huisarts aangaf dat het geen reden is tot paniek, speelt mijn ziekteangst heel erg op. Heb al alle mogelijke vragen gesteld aan chatgpt maar daar wordt de angst natuurlijk niet beter op. Ben ook vegetariƫr maar goed denk dat de invloed daarvan op ijzer minimaal is.
Heb zelf wel ook al zo lang ik me kan herinneren last van mijn darmen (opgeblazen, buikpijn, winderigheid) en denk zelf misschien aan een glutenintolerantie? Dus ga vragen of ze dat ook kunnen checken. Zit nu ook steeds redenen te bedenken waarom de test vals positief zou zijn, bv. Dat ik een paar dagen vantevoren ook buikgriep had en dat ik heb getest op de eerste dag van mijn menstruatie (tmi maar kwam bij het testen geen bloed op mijn ontlasting)

OkƩ dit is een lange angstige ramble geworden maar basically ben ik op zoek naar een beetje geruststelling tot aan mijn consult want zit helemaal in de angst dat ik darmkanker heb en zoek ik ervaringen van mensen die ook ooit een coloscopie hebben gehad want dat zit er dus waarschijnlijk ook aan te komen en dat vind ik ook geen fijn vooruitzicht

1 like

Iemand die ik ken had ook een heel laag ijzer en bleek door coeliakie te komen.

7 likes

@mochi Ja dit! Er is wel echt een link tussen bloedarmoede en glutenintolerantie! Dat zou ook best wel goed je klachten kunnen verklaren. Zelf heb ik ook vaak bloedarmoede/laag ijzergehalte en heb hier wel eens naar gekeken maar uiteindelijk nooit iets mee gedaan. Maar zoiets zou het heel goed kunnen zijn. (Naast dat een laag ijzergehalte ook erfelijk kan zijn, mijn dokter vertelde dat sommige mensen er gewoon gevoelig voor zijn). Ik denk geen reden tot paniek maar het klinkt allemaal wel spannend natuurlijk :heart:

1 like

Ik denk dat het vooral belangrijk is je zorgen met de MDL-arts te bespreken. En ook te benoemen waar je zelf aan denkt/bang voor bent.

Coeliakie is zeker een mogelijkheid namelijk en verwacht dat de MDL-arts daar bloed voor zal willen prikken als je huisarts dat nog niet heeft gedaan.
(Persoonlijke side note: ik ben 2 jaar geleden gediagnosticeerd met coeliakie en had als enige klacht anemie en een beetje obstipatie. Dus kan helaas echt.)

Ik heb verder persoonlijk geen ervaring met colonoscopie. Succes iig!

4 likes

Ik kan het mis hebben maar daar is dit topic toch precies voor? :sweat_smile:

4 likes

Moet je echt zo“n hoge dosis nemen wanneer je vegan bent? 1000ug is toch vele malen de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid? Ik dacht ook dat vegetariers die wel gewoon eieren en zuivel eten ook helemaal niet moeten supplementeren maar daar al voldoende mee hebben.

2 likes

Nee is waar, die B12 1000ug vervangt eigenlijk de B12-injecties bij een deficiƫntie. Maar er is volgens mij geen duidelijk advies wat je dan wel moet slikken als vegetariƫr of veganist, ligt er natuurlijk maar weer aan wat je verder dan eet.

1 like

Bedankt voor de reacties allemaal ivm ijzertekort en coeliakie! Stelt me al iets meer gerust. Ga het zeker ook met de arts bespreken. Zou dit ook een positief resultaat op de iFOBT test kunnen geven? Want merk dat ik me hier het meest zorgen over maak

1 like

Endometriose kan ook bloed in de darmen veroorzaken. Sterkte!

2 likes

Mag ik iemand een foto via DM sturen? Ik twijfel of mijn kind hand/voet/mond of krentenbaard (of allebei :weary:) heeft en kan vrijdag pas HA bellen.

Heeft jouw huisarts geen mailadres waar je foto’s naar kan mailen?

Nope… maar foto in dm heef toch geen zin want als het wel krentenbaard is dan moet ik alsnog vrijdag bellen voor zalfje.

Nevermind dus! Ik bel gewoon, ik heb dit altijd met feestdagen of in het weekend 🫠

Oh mijn huisarts mailt dan terug met het recept :joy: dus geen wachten involved

3 likes

Ja ideaal! Net nog even de site doorgespit, ik kan alleen een niet urgent bericht sturen over follow ups na afspraken/uitslagen/leefstijladviezen…

2 likes

Je mag mij wel dm’en als je nog wil. Ik heb zo veel kinderziektes gezien als pm’er maar ik kan je inderdaad verder niet helpen haha. Was hij wel okĆ© op het kdv vandaag?

3 likes

Kan het ook een haar/haar follikel zijn die onder je moedervlek zit? Ik heb dit op mijn been gehad. Huisarts vond het erg gewoon uit zien maar het is toch erg gehaald. En niks aan de hand. Moedervlek/bultje komt wel terug omdat het heel diep in mijn huid zit en daardoor niet helemaal weg gesneden kon worden.

2 likes

Is te vertrouwen! Zie het keurmerk hier voor meer info :slight_smile:

1 like

Is hier iemand met lipoedema stadium 1 die ik wat vragen kan stellen ?

Ja, pb maar!

3 likes

Ik ga orgametril slikken om mijn menstruatie uit te stellen. Nu moet ik 2 pillen per dag nemen. Maar geen idee of dit tegelijkertijd moet of verspreid?