Het grote medische vragen-topic #4

Ik denk niet dat het heel veel uitmaakt, maar de huisartsenstandaard adviseert 2x per dag. Staat het niet op het doosje? Daar zou ‘1x per dag 2 tabletten of 2x per dag 1 tablet’ op moeten staan.

4 likes

Long shot maar het valt te proberen. Zijn er hier mensen die ook in bepaalde periodes last hebben van focale epilepsie-aanvallen? Ik heb dit al ongeveer 15 jaar maar dacht altijd dat het een soort hyperventilatie was. Ik heb er meer last van als ik me ziek voel, moe ben en stress heb. Deze week al 2x een aanval gehad. Erna heb ik soms hoofdpijn, soms niet. Misschien herkent iemand het en heeft die tips om aanvallen te voorkomen of wat je na een aanval het beste kan doen om er zo min mogelijk last van te hebben?
Dit is de omschrijving (ik heb altijd een déjà vu bij een aanval):

Focale aanvallen met gevoelens of sensaties

Soms krijg je tijdens de focale aanval juist ongebruikelijke gevoelens of sensaties. Dit worden niet-motorische symptomen genoemd. Je kunt denken aan:

Hallucinaties: het proeven, ruiken, horen of zien van dingen die er niet zijn.Een onwerkelijk gevoel over jezelf of de rest van de wereld.Emotionele verwardheid of stemmingsveranderingen.Het gevoel hebben dat iets al eens eerder gebeurd is (déjà vu) of juist dat de wereld compleet vreemd is (jamais vu).Een doof of tintelend gevoel.

Aura

Soms krijg je vóór een aanval eerst een kleine aanval, een aura. Die duurt vaak maar een paar seconden. Dan ben je bij bewustzijn, maar krijg je bijvoorbeeld een misselijkmakend gevoel in de bovenbuik dat opstijgt naar het hoofd. Dit is de ‘epigastrische aura’. Of je hebt het gevoel dat iets al eerder is gebeurd, krijgt een vieze smaak in je mond of ruikt iets vreemds.

1 like

Wat zegt je neuroloog erover?

8 likes

Heeft iemand wel eens een verdikt hoornvlies gehad? Zojuist heb ik in paniek met de huisartsenpost aan de lijn gehangen omdat ik dacht dat mijn hoornvlies had losgelaten. Het leek alsof er iets in mijn oog zat, na een tidje vrijwven keek ik in de spiegen en zag ik mijn hoornvlies “los” hangen en oprimpelen als ik mijn oog bewoog. PANIEK.
De huisartsenpost heeft mij verteld dat hij niet los kan zitten (dan valt je oog uit elkaar 🫣) maar dat hij geïrriteerd en verdikt is. Enige wat ik mag doen een koud compress, morgen is het over. Alleen kan mijn hypochondrie dit niet aan en zit ok nog met halve paniek dat het niet goed zit omdat er niemand echt naar heeft gekeken natuurlijk.

Iemand die dit ook heeft gehad en waar het goed bij afliep?

Ik ben in alle verdriet vergeten te vragen hoe ik mijn oog koud compres/koel. Een koelelement uit de vriezer lijkt mij niet heel veilig?

Wat vervelend en schrikken! Ik heb er verder geen ervaring mee, maar qua koelen ijsblokjes of bevroren erwten ofzo in een theedoek? Of misschien een wattenschijfje nat invriezen en dan erop?

1 like

Daar ben ik nooit geweest. Het is ook niet officieel vastgesteld. Maar ik was benieuwd of mensen het herkennen.

1 like

Ik heb weleens een soort gelijk iets gehad, erg dik hoornvlies wat ontstoken bleek te zijn, ook erg rood moet ik zeggen.
Koelen deed ik met een koud washandje. Enige tip die ik nog mee kan geven is het dragen van een zonnebril en zonlicht vermijden

1 like

Als dit inderdaad focale epilepsie is is het antwoord hierop vrij eenvoudig: medicatie.

Vraag is echter natuurlijk of dat het is, dit is niet iets wat je zelf kunt diagnostiseren. Zou een bezoek aan je huisarts adviseren.

Succes iig, klinkt vervelend!

6 likes

Oke top, washandje ga ik proberen. Als het goed is is hij hier niet ontstoken heb ook geen last van mijn zicht of lucht gelukkig!

Update:

Ik koel nu met een stuk halloumi uit de koelkast :joy: voelt heerlijk.

Samenvatting

10 likes

Bedankt voor je reactie! Ik ga het ook aan de huisarts voorleggen.

Ik heb dit geregeld door (katten)allergie. Begint met het gevoel dat er zand in mn oog zit en eindigt met dat het witte van mijn ogen helemaal pijn doet en opzwelt. Ben je misschien ergens allergisch voor?
Koelen en zoveel mogelijk vanaf blijven…

2 likes

Ik vraag me af hoe je zelf kunt bepalen dat dit het is? Want het zijn vrij algemene dingen toch als ik het zo lees?

Oei hoop dat dit eenmalig was en niet dat ik een katten allergie heb. Ben ontzettend zot op mijn poezenkind.

Ga het in de gaten houden wel

Ik heb dat ook wel eens als ik heel erge last heb van hooikoorts. Wat helpt is antihistamine, oogdruppels en vooral ervan afblijven!

1 like

Het zijn hele specifieke klachten en ik herken deze omschrijving enorm. Het is ook niet zeker dat dit is waar ik last van heb omdat het niet is vastgesteld. Maar ik herken me er heel erg in. Ik wilde gewoon weten of er misschien meer mensen waren die hier last van hebben.

1 like

Ik zat net in de auto en uit het niets begon ik over heel mijn lichaam te zweten. Echt van kruin tot teen.

Dit is gewoon onschuldig toch?

Ik kan hier best van in paniek raken en gaan hypochondere. En durf hier echt de huisarts niet voor te bellen. :rofl:

3 likes

Ik zweet me al heel de dag kapot van dit benauwde weer en ik doe het ook nog.

2 likes

Hahaha ja nee dat snap ik. Maar dit kwam echt als een golf/vlaag.

3 likes

Een opvlieger?

2 likes

Misschien een soort paniekaanval? Ik heb dit soms bij een paniekaanval.

5 likes