Het grote medische vragen-topic #4

Ja ik denk dat ik dat ga doen. Want in praktijk weet ik nu ook niet precies hoe vaak ik hoofdpijn heb, want ik denk er niet aan als ik geen hoofdpijn heb en het is zeker niet elke dag :woman_shrugging:

@Jeezlouiz Nee! Of nouja, wel anticonceptie maar geen hormonale. Ik heb een koperspiraal.

2 likes

Ik zou ook eerst dat dagboek bijhouden en dan naar de huisarts. Want mijn ervaring is dat de huisarts je als eerste toch gaat aanraden om zo’n dagboek bij te houden, dus dan heb je het maar alvast gedaan haha.

4 likes

Die eerste klinkt wel alsof het misschien komt door warmte/uitdroging (= waarom je hoofdpijn hebt na n avond drinken, maar ook nu met t warme weer natuurlijk sneller)? Drink je genoeg?
Zou idd een dagboek bijhouden en daarna even naar de huisarts.

1 like

Of ik gisteren genoeg gedronken heb weet ik niet zeker, daar dacht ik gisteren zelf ook aan. Het was natuurlijk warm en ik heb mij best ingespannen, en omdat ik zo druk was met opruimen en schoonmaken heb ik misschien juist minder water gedronken dan normaal. Maar doorgaans drink ik zeker genoeg, en sinds gistermiddag dus ook. I love water en drink dat eigenlijk heel de dag door haha.

Ik vind de tips hierboven een goed idee. Houd bijvoorbeeld de komende week dat dagboekje bij. Ik zou er dan wel ook bij noteren of en wanneer je dan paracetamol hebt gebruikt. Geef de hoofdpijn een cijfer zodat het inzichtelijk wordt voor de huisarts hoe erg je er last van hebt.
Ik denk zelf dat het niet wenselijk ‘ normaal’ is dat je elke dag hoofdpijn hebt toch? Dus ik vind het zeker een bezoekje aan de huisarts waard!

1 like

Ik zou de hoeveelheden die je drinkt meteen meenemen in je dagboek, soms kun je je daar ook best in vergissen! (Als in, denken dat je veel drinkt maar t in werkelijkheid dan toch niet zoveel was)

2 likes

Het kan iig wel normaal zijn voor jou. Ik herken het wel. Hoofdpijn is mijn zwakke plek, zoals dat voor een ander bijvoorbeeld rugpijn is. Bij veel stress of slecht slapen heb ik snel flinke hoofdpijn. Paar keer per jaar ook echt een “aanval” van een week. En dan dempt pijnstilling wel, maar het gaat er niet helemaal mee weg. En vaak tussendoor ook wel 1 of 2 dagen hoofdpijn. Maar in periodes waarin het goed gaat is het veel minder. Dus voor mij is er wel een duidelijke link met mijn mentale en geestelijke toestand.
Naar een tijdje bijhouden is sowieso een goed idee om wat meer inzicht te krijgen.

1 like

Ja maar het is dus echt niet elke dag hoor! Dan was ik al wel gegaan. Het is wel regelmatig, ik denk gemiddeld 1-2 dagen per week. En op de meeste van die hoofdpijndagen is het lichte hoofdpijn, die met paracetamol weg gaat. Op dagen zoals deze, als ik echt een hevige hoofdpijn heb die twee tot drie dagen aanhoudt, helpt paracetamol niet en helpt de combinatie met ibuprofen wel, maar blijf ik hoofdpijn houden. Maar dit soort hevigere hoofdpijn heb ik denk ik gemiddeld één keer per drie-vier-vijf (?) maanden.

@Huismus ah ja, precies. Ik zou zelf ook zeker inschatten dat het stress/stemming gerelateerd is, in elk geval die “lichtere” hoofdpijndagen die ik vaker heb, en ik denk ook dat het minder voorkomt als het goed gaat of als er gewoon weinig aan de hand is. Ik denk ook dat ik daarom eerder nooit mee naar de huisarts ben gegaan, omdat ik denk: het is gewoon een lichamelijke uiting van hoe het geestelijk gaat :sweat_smile: dus dan is er ook niet zo veel (medisch/lichamelijk) aan te doen. Maar goed, ik weet het niet zeker en dan nog vraag ik mij af of het kwaad kan als ik toch met enige regelmaat pijnstillers neem.

Maar goed, ik ga het eens een periode bijhouden dan heb ik wat meer inzicht en kan ik dat eventueel ook met de huisarts delen! En zal water ook meenemen @Freedom, in elk geval even om te kijken of ik zoveel drink als ik denk :stuck_out_tongue: maar ik denk wel Ă©cht dat ik genoeg drink doorgaans (al zou het natuurlijk wel kunnen dat het net op/voor die dagen dat ik zo’n aanval krijg niet zo is).

4 likes

Ik heb nu sinds een paar weken al een aantal keer een heel raar gevoel in m’n hart (beetje een kronkelend gevoel) op het moment dat ik in slaap val. Het voelt ook alsof ik heel even geen lucht krijgen en zodra ik ‘‘wakker’’ ben is het ook meteen weer weg. Het verstoort ook best wel m’n nachtrust, want het gebeurt zo’n 6-8 per nacht, maar gelukkig niet elke nacht. Ik was laatst bij de huisarts voor iets anders en heb dit ook meteen aangegeven. Ze heeft toen naar m’n hart geluisterd en gaf aan niks raars te horen. Is dit herkenbaar voor iemand? Ben soms bang om te slapen, want het is echt een heel eng gevoel. :frowning:

2 likes

Ja ik herken dit! Dat is een reactie van het lichaam dat je je onbewust niet helemaal veilig voelt. Alsof je lichaam wil zeggen; je mag niet in slaap vallen want het is niet veilig. Ik heb dit wanneer ik veel stress heb, of vlak voor mijn menstruatie. Is echt onschuldig! Maar heel vervelend. Soms lijkt het alsof je stikt, of dat je in je maag gestompt wordt of dat je hart overslaat. Maar dat is puur de ‘slaapschok’ die je dan ervaart. Als het erger wordt of je voelt je er niet goed bij zou ik aanraden om te kijken of er wat achter zit wat het maakt dat je lichaam in die overlevingsmodus zit.

2 likes

Ik heb die dagen aanhoudende hoofdpijn ook, je omschrijving is herkenbaar. Bij mij is het wel hormonaal (bijna altijd tijdens of rond m’n stopweek). Excedrin helpt bij mij het beste, maar het gaat er inderdaad nooit helemaal mee weg. (Het huismerk heet APC, maar hoewel de werkzame stof hetzelfde is, lijkt deze bij mij net iets minder te doen.) De hoofdpijn lijkt een beetje migraine-achtig, maar niet erg genoeg om migraine te zijn.

3 likes

wat in de spiriwiri

9 likes

Het kan er wel mee te maken hebben maar kan ook nog 100 andere oorzaken hebben :joy: vrij snelle conclusie wel idd

5 likes

Klinkt juist best heftig? Dit heb je niet zomaar

1 like

Jaa klinkt inderdaad heftig. Maar je noemt het een hypnagoge schok. Soms kun je het gevoel hebben alsof je in een gat valt of een spiersamentrekking hebt. Maar het kan dus ook een schok zijn, of dat je hart een raar gevoel geeft. Maar het kan dus geen kwaad. Tenzij het door stress of geestelijk trauma erger wordt. Dan verstoort het dus je nachtrust teveel. Maar dan zou je er overdag ook klachten door ervaren.

1 like

Nouja klinkt eerder alsof het hierdoor ĂŒberhaupt zou ontstaan

2 likes

Misschien heb ik het in de tekst teveel opgeblazen en lijkt het daardoor heftig. Maar als je bijna in slaap valt kan dit wel zo voelen. Omdat je in de overgang van wakker naar slapen best kwetsbaar bent. Als je door geestelijk trauma deze ervaringen hebt dan kan dit één van de klachten zijn. Als je verder geen klachten hebt dan is het bijna zeker dat dit gewoon door stress komt of een hormonale disbalans, denk aan pms. Bijna iedereen kent wel eens het gevoel in een diepte te vallen wanneer je bijna in slaap valt toch? Nou zo’n schok/val kun je ook ervaren in je lichaam waardoor je denkt dat er iets mis is met je hart, of longen etc. Mijn excuses dat ik het wat onhandig en heftig heb opgeschreven maar dat was niet de bedoeling. Mijn boodschap was: als dit het is en er zit verder niks achter (psychisch) is het gewoon onschuldig en is er niks mis met het lichaam.

Ik dacht dat hypnagoge schok meer was dat je lichaam van spanning naar ontspanning gaat? Dat je schrikt van de ontspanning van je spieren en na die schok val je dan gelijk (echt) in slaap.

Logisch dat dat in tijden van stress erger kan worden want dan zit er meer spanning in je lijf.

Maar dat is psychologie van de koude grond (En wat eigen ervaring :joy:)

2 likes

Ja precies dit. Je lichaam valt in slaap, maar je hoofd staat nog aan. Of andersom kan ook.

2 likes

O ja dan snap ik je. Doordat je het over onveilig voelen had etc zat ik meer gelijk in de trauma hoek te denken en dat vond ik beetje vergezocht als eerste reactie. Maar dit is al een stuk genuanceerder

1 like