Het grote medische vragen-topic #4

Niks… de focus lag bij hem op de verkoudheid en vastzittend slijm, het niet willen eten zou daardoor komen dus vandaar de neusspray. Wat ik begrijp, alleen hebben we een kindje met ondergewicht en ontwikkelingsachterstand. Dus elke dag niet eten is er echt gewoon één te veel.

De ontlasting is wel echt dunner geworden sinds dien, wat opzich logisch is als je geen enkele vezel eet. Het huilen en ontroostbaar zijn is ook toegenomen.

Edit: we hebben gewoon zoveel zorgen over hem, dat ik soms niet kan relativeren :pensive: vind het zó moeilijk, dit stukje moederschap

3 likes

Ik snap het, maar in principe zijn dat dan toch dingen/zorgen die beter binnen kantoortijden met een “eigen” behandelend arts overlegd kunnen worden. Maar bij twijfel kun je altijd overleggen uiteraard. In de dienst wordt er wel veel pragmatischer gekeken: heeft antibiotica zin, heeft opname zin (bijv bij uitdroging). Veel meer nuances zijn er op de Spoedpost niet.

1 like

Dankjewel voor je uitleg, heel fijn!

1 like

Is je kind nog goed alert, heeft hij/zij plasluiers? Dat zijn nu belangrijke punten om op te letten

Ik snap je angst met het niet willen eten bij ondergewicht (zelf ook een kind met vordingsproblematiek) maar voor nu even loslaten en zorgen dat hij/zij tenminste vocht, in welke vorm dan ook binnenkrijgt.

2 likes

Ik heb op mijn borst al maanden een plekje waarvan ik niet goed weet of het een soort eczeem kan zijn en wat ik ertegen kan doen. Ben dit jaar al meerdere keren bij de huisarts geweest dus die ziet me alweer aankomen, dan vraag ik het liever eerst hier. Het plekje is een paar millimeter, rood, vochtig en lijkt als een soort plakkaatje op de huid te zitten. Doorgaans zit er een soort plat korstje bovenop, maar met afdrogen na douchen is die er net weer eens af gegaan en nu is het rode en vochtige zichtbaar. Als het korstje eraf is dan jeukt het flink, met korstje niet. Iemand enig idee? En zo ja, kan ik het ergens mee wegkrijgen of verminderen?

Kun je ook een foto en uitleg naar de huisarts ter beoordeling sturen? Misschien een minder grote stap dan op visite gaan.

5 likes

Is het geen huid schimmel?

2 likes

Nee het ziet er wel anders uit dan huidschimmel, heb al eens ringworm gehad en dit is echt een klein solide korstje bovenop een rood plekje.

@Sade Ik ga uitzoeken of dat bij mijn huisarts kan!

3 likes

Als het niet vanzelf overgaat zou ik toch even langsgaan.

1 like

Met iets geks op mijn borst zou ik sowieso bellen. Ik denk dat ze je wel even willen zien.

3 likes

Ik heb via het online portaal een vraag met foto ingestuurd bij mijn huisarts, dus voor nu is het even afwachten.

1 like

Ik slik al ongeveer 17 jaar microgynon 30 en nu heb ik voor ’t eerst in al die jaren in m’n stopweek geen bloedverlies. Herkennen meer vrouwen dit? Moet wel zeggen dat ik nooit heftig ongesteld ben en altijd weinig bloed verlies (inlegkruisje is vaak genoeg), maar nu dus helemaal niets. Normaal gesproken slik ik wel altijd 2/3 strips door en dan merk ik vaak wel meer klachten, maar heb nu na 1 strip een stopweek ingelast in verband met mijn vakantie. Ben vooral benieuwd of dit zorgwekkend is of dat erbij hoort na 17 jaar :face_with_monocle::face_with_monocle:

Had ik ook een keer maar kwam door medicatiegebruik kwam ik later achter. Daarna gewoon weer goedgekomen!

2 likes

Oh, ik slik zelf geen andere medicatie nu en er is ook niets veranderd aan mijn eetpatroon of stress of iets dergelijks!

1 like

Dit kan gewoon en hoeft niks te betekenen, dan is er deze maand heel weinig baarmoederslijmvlies opgebouwd. Maar het is wel een beetje gek dat je in al die jaren wél elke keer bloedt. Ben je veel afgevallen de laatste tijd? Extreem aan het sporten of veel stress? Zou voor de zekerheid ook wel een zwangerschapstest doen.

1 like

Nee, allemaal niet! Het is met de jaren wel veel minder geworden hoor, maar dat het dan op een gegeven moment helemaal zou wegblijven had ik niet verwacht. Natuurlijk fijn voor mij, maar denk dan gelijk dat er iets mis is omdat je “hoort” te bloeden tijdens menstruatie.

1 like

Hoe oud ben je? Zou ook al perimenopauze kunnen zijn

1 like

Maar je hebt nu wel veel minder lang de pil geslikt, dus ook minder lang slijm opgebouwd.
En een pilstop is geen menstruatie, maar een onttrekkingsbloeding.

3 likes

Nu het hier over gaat, ik ben 9 maanden geleden bevallen en heb de jaren daarvoor ook veel hormoonschommelingen gehad door fertiliteitstrajecten en (kortere) zwangerschappen. Ik heb nu gedurende m’n cyclus veel lichamelijke en mentale klachten zoals zware/lange menstruaties, ovulatiepijn, hoofdpijn en depressieve gevoelens, heel prikkelbaar, slecht slapen etc. Ik gebruik nu bewust geen hormonale anticonceptie omdat ik mijn lijf even rust wil geven, maar ik las gisteren een artikel over op nu.nl over de overgang en ik herken mezelf hier wel in (en qua leeftijd zou het ook goed kunnen). Zouden jullie hiervoor een afspraak maken bij de huisarts of nog even wachten om je lijf meer te tijd te geven te herstellen van de zwangerschap etc? Met name de mentale klachten worden steeds zwaarder waardoor ik daar eigenlijk wel iets aan wil doen.

Ja dat weet ik, noemde het even zo uit gewoonte. Maar goed normaal heb ik na het slikken van 1 strip wel (minimaal) bloedverlies, vandaar dat ik mij nu ineens “zorgen” maak. @Freedom Ik ben bijna 33, dus dat denk ik niet?

1 like