Het grote medische vragen-topic #4

Oh, ik slik zelf geen andere medicatie nu en er is ook niets veranderd aan mijn eetpatroon of stress of iets dergelijks!

1 like

Dit kan gewoon en hoeft niks te betekenen, dan is er deze maand heel weinig baarmoederslijmvlies opgebouwd. Maar het is wel een beetje gek dat je in al die jaren wél elke keer bloedt. Ben je veel afgevallen de laatste tijd? Extreem aan het sporten of veel stress? Zou voor de zekerheid ook wel een zwangerschapstest doen.

1 like

Nee, allemaal niet! Het is met de jaren wel veel minder geworden hoor, maar dat het dan op een gegeven moment helemaal zou wegblijven had ik niet verwacht. Natuurlijk fijn voor mij, maar denk dan gelijk dat er iets mis is omdat je “hoort” te bloeden tijdens menstruatie.

1 like

Hoe oud ben je? Zou ook al perimenopauze kunnen zijn

1 like

Maar je hebt nu wel veel minder lang de pil geslikt, dus ook minder lang slijm opgebouwd.
En een pilstop is geen menstruatie, maar een onttrekkingsbloeding.

3 likes

Nu het hier over gaat, ik ben 9 maanden geleden bevallen en heb de jaren daarvoor ook veel hormoonschommelingen gehad door fertiliteitstrajecten en (kortere) zwangerschappen. Ik heb nu gedurende m’n cyclus veel lichamelijke en mentale klachten zoals zware/lange menstruaties, ovulatiepijn, hoofdpijn en depressieve gevoelens, heel prikkelbaar, slecht slapen etc. Ik gebruik nu bewust geen hormonale anticonceptie omdat ik mijn lijf even rust wil geven, maar ik las gisteren een artikel over op nu.nl over de overgang en ik herken mezelf hier wel in (en qua leeftijd zou het ook goed kunnen). Zouden jullie hiervoor een afspraak maken bij de huisarts of nog even wachten om je lijf meer te tijd te geven te herstellen van de zwangerschap etc? Met name de mentale klachten worden steeds zwaarder waardoor ik daar eigenlijk wel iets aan wil doen.

Ja dat weet ik, noemde het even zo uit gewoonte. Maar goed normaal heb ik na het slikken van 1 strip wel (minimaal) bloedverlies, vandaar dat ik mij nu ineens “zorgen” maak. @Freedom Ik ben bijna 33, dus dat denk ik niet?

1 like

Voor je mentale klachten zou ik sowieso gaan! 9 maanden pp is nog niet heel lang, weet niet of alles dan al weer “normaal” zou moeten zijn. Volgens mij lijkt die dip na de geboorte ook wel op de menopauze.
En geef je borstvoeding, of heb je dat gegeven, dat heeft ook invloed op je hormonen.
Maar zou in jouw geval zeker gaan als je het zo zwaar hebt, daar wil je niet te lang alleen mee rondlopen en dan is 9 maanden al erg lang :hugs:

Ik heb kort borstvoeding gegeven maar nog wel een tijdje gekolfd, 3 maanden in totaal. Ik ben/was een beetje bang om afgescheept te worden met “je bent nog niet zo lang geleden bevallen” maar die mentale klachten zijn idd wel vervelend dus misschien kan ik beter maar een afspraak maken.

3 likes

Ik bloedde 10 jaar geleden ook ineens vrijwel niet meer tijdens mijn stopweek van de pil. Ik maakte mij daar toen ook zorgen over en ben naar de huisarts geweest. Zij vond het helemaal niet vreemd na zo lang de pil al te slikken en raadde me aan om even te stoppen met de pil. Mijn cyclus kwam toen meteen terug en is nog steeds regelmatig (en drie kinderen gekregen, dus overgang was het niet).

1 like

Ah fijn om te horen :slight_smile: Ik wil alleen liever niet stoppen want ik vind de pil wel fijn werken voor mij.

2 likes

Dit is dus onzin he. Als je aan de pil bent volgt je lichaam de pilhormonen, dus wel/niet een bloeding heeft niets met je eigen cyclus te maken en dus ook niets met een eventueel begin van de overgang. De overgang begint doordat je oestrogenen dalen, maar met een combinatiepil vul je je oestrogenen constant aan.

@Budgie
Dat er helemaal geen bloedingen komen kan bij langdurig pilgebruik horen, hoeft niet, kan wel. Door de pil onderdruk je de opbouw van goed en dik baarmoederslijmvlies. Dit kan zo minimaal worden dat er in je stopweek ook geen bloeding komt. Kan helemaal geen kwaad.

@Bailey
Zeker een afspraak maken om opties te bespreken!

8 likes

Heeft iemand een tip voor een kind van 7 die sinds aankomst op vakantieadres ( met vliegtuig) vannacht een forse bloedneus had ( na 15 min stopte het wel) en nu na het zwemmen weer?

Ze was vannacht erg paniek en duwde steeds mijn hand weg die haar neus dicht kneep, huilen snotteren, dat hielp niet echt met het stollen.

Nu zojuist ging ze lekker zwemmen, springen in het water, koprollen van de kant en onder water waardoor er weer een bloed neus ontstond. Dit stopte wel na een minuut of 10, had haar iets rustiger kunnen krijgen.

Ik vind het allemaal logisch, ondanks dat ik een angststoornis heb, al helemaal als het mijn kinderen aangaat, altijd bang dat het iets ernstigs is.

Alleen weet ik gewoon niet zo goed of het nou echt normaal is én wat we nu met haar moeten doen. Het is ook zo sneu om haar nu 2 dagen niet te laten zwemmen.
En de airco in ons huisje uit doen is ook niet te harden.

Iemand een goede tip en iemand die mij gerust kan stellen?

1 like

Kan je niet beter naar een lokale dokter of ziekenhuis gaan om er naar te kijken? Als het één punt is dat iedere keer open gaat kunnen ze dat dicht branden.

2 likes

Waarschijnlijk droge lucht, misschien een beetje verkouden, dan gebeurt dat makkelijker. Heb je iets vets (vaseline ofzo) dat je er een beetje in kan smeren? Slijmvlies heelt heel snel, maar als je steeds in droge lucht blijft zitten krijgt het de kans niet. Er bestaat hele chille neuszalf (Nisita), maar ik heb geen idee of je dat op een vakantieadres ook zou kunnen krijgen.

1 like

Neus laten snuiten, xylometazoline neusspray sprayen. Neus voor 10 minuten dichtknijpen, niet te hoog bij de neusbrug. dichtknijpen op de neusvleugels. Hoofd gewoon rechthouden, niet achterover kantelen.

2 likes

@Merel @Zomerjas @Ainu

Dank voor jullie reacties! Heb er nu met een wattenstaafje vaseline in gesmeerd. We wisselen buiten zijn nu eventjes af met binnen in de airco ( lage stand). Inmiddels heeft het niet meer gebloed na na vanochtend.

Ze is wel echt een neuspeuteraar ( :smiling_face_with_tear:) dus denk dat dit vannacht is gebeurd in combinatie met de droge lucht. En toen vanochtend salto in het zwembad met veel duiken, zal het gelijk weer open zijn gegaan

Wel benieuwd waarom de xylo neusspray @Zomerjas ?

Mss nog een kleine tip? Ik heb altijd een pluk bloedstelpende watten bij. Die kan je makkelijk in een propje rollen en in het neusgat steken. Dan hoef je niet te blijven knijpen maar kan ze al verder spelen
 kan je makkelijk kopen in de apotheek en een pluk meenemen in eventueel een kleiner potje voor onderweg.

3 likes

Oh dit ken ik helemaal niet! Wat een goede tip. Ik zal even naar een apotheek hier in de buurt kijken.

Edit; de Spanjaarden kijken mij allemaal aan alsof ik gek ben hahaha. Dit kennen ze hier dus niet.
Hopelijk blijft het bij deze 2 bloedneuzen :crossed_fingers:t3:

Dan ‘krimpen’ je slijmvliezen ofzo en dat stelpt het bloeden?

4 likes