Het grote medische vragen-topic #4

Mijn nek/schouder zit sinds begin deze week helemaal vast en het wordt niet beter, eerder erger. Ik doe al het volgende:

• 3x per dag 400 mg ibuprofen en 1000 mg paracetamol
  • bureau op werk goed afstellen
  • af en toe spierbalsem erop
  • af en toe een rekoefening die ik lang geleden eens van de fysio gekregen heb voor een vergelijkbare klacht

Ik kan komende week bij de fysio terecht. Hebben jullie in de tussentijd nog tips? (Nu ik dit zo lees denk ik zelf al: vaker rekken, vaker spierbalsem)

Ik zou even bellen om na te vragen of het kan, ik kan me namelijk wel voorstellen dat het afhangt van het soort onderzoek of het uitmaakt of niet

4 likes

Diclofenac? Je hebt bij Kruidvat van die warmtepleisters. Verricht geen wonderen maar voelt wel fijn

1 like

Goed warm houden. Warmte pleisters, warme douche, kruik

3 likes

Twee keer per dag een half uurtje wandelen. Wel echt rot hoor die pijn!

2 likes

Een tennisbal gebruiken als massage, tussen je schouders en een muur.
Een oefening voor je armen waar je zogenaamd ‘appels plukt’.

1 like

Ik heb in mijn lies een ontstoken haarzakje. Die zat er vorig jaar al eens, is nooit volledig weggegaan, maar was wel gewoon rustig. Sinds twee/drie weken is het wel weer onrustig en is het een bultje geworden en kun je tussen je vingers echt een verharding van ca. 1 cm voelen. Ik probeer eraf te blijven, maar gisteravond zat er weer rotzooi in. Ik denk door wrijving met fietsen. Zelfdokter die ik ben zit er dan met een naald in te prikken, en dan komt de troep er wel uit (troebel vocht en beetje bloed), maar ik ben bang dat ik deze unit weg moet laten snijden. Ik ga alleen over een week naar Mallorca en ik wil graag zwemmen. :sweat_smile: :joy: Plan is om dan begin aug naar de huisarts e gaan.

Wat kan ik tot die tijd het beste doen? Ik heb heb het nu ontsmet en afgedekt met een wattenschijfje met jodium.

Bij mij werkt deze altijd heel goed, samen met de 5 minuten variant die ze heeft. Ik vind die vrouw alleen strontvervelend, maar goed bij mij werkt het dus heb het er voor over :joy:

6 likes

Je zou met deze vraag ook gewoon even de hap kunnen bellen voor overleg? Iedere forummer kan in theorie zeggen dat hij/zij arts is.

2 likes

Yes ben ik aan het doen, maar erg lange wachtrij en paniek komt nogal op. Maar ben er doorheen dus zal mijn vraag weg doen!

1 like

@Vloeistof @DikkeKip @Philo @Zoeva @Zomerjas wat een hoop goede tips, dankjulliewel! Met warmhouden, wandelen, appels plukken en een bal (ik had nog zo’n triggerpointbal liggen) gaat het al een stukje beter dan vanochtend :blush:

6 likes

Ik las dus dat Mascha zegt dat ze haar baarmoeder uit haar lichaam haalde en dus weer terug gestopt hebben. Ik heb dit nooit eerder gehoord. Kan dit echt? Waarom halen ze de hele baarmoeder eruit?

2 likes

Ik weet niet wat ze zegt, maar bij een keizersnede (waar het denk ik over ging?) kun je ervoor kiezen om de baarmoeder in de buik te laten liggen en ‘in de diepte’ dicht te hechten, of om hem naar buiten te klappen door de keizersnedewond om hem buiten de buik te hechten. Dit is heel ver van mijn vakgebied, dus of het allebei nog steeds evenveel gebeurt en wat de voor- en nadelen zijn laat ik aan een ander over.

Maar ik denk dat jij dacht dat het hele orgaan los op een tafeltje naast de patiënt kwam te liggen en dat is dus sowieso niet zo.

2 likes

Ok. Dankje. Heb zelf een keizersnede gehad en er nog nooit van gehoord. Ik begreep wel dat ie dan vast zit aan je lichaam, maar in m’n hoofd stond de assistente ermee in de hand boven de buik. Heeft het ook nog een naam deze handeling? Dan Google ik zelf even verder.

Ik denk exteriorisatie (van de uterus in dit geval).

2 likes

Ik heb inmiddels al een paar jaar (!) last van een schouder. Inmiddels ook als ik me in bed omdraai :older_woman:t2:. Volgens mij ergens bij mijn rhomboidus spier/schouderblad. Ik kan alles nog doen maar als ik lig of stil zit doet het wel gewoon pijn. Het doet geen pijn met sporten. Soms wordt het erger, soms een tijdje niet. Ik heb geen idee wanneer dit gebeurt.

Nu ben ik al langs 3 verschillende fysio’s geweest de afgelopen jaren, en naar een manueel therapeut. Het heeft allemaal niks uitgehaald en ze zeiden ook allemaal iets anders. Maar ik ben de pijn gewoon wel echt zat! Wat kan ik hier nu mee? Kan een huisarts hier iets mee of stuurt die me dan gewoon naar de zoveelste fysio? En kan een ziekenhuis hier iets mee of eigenlijk ook niks?

Echt zo irritant ik wil van die klotepijn af :smiling_face_with_tear:

1 like

Mijn man had fysio en van alles gehad. Uiteindelijk geïnvesteerd in een nieuw matras en een nieuw hoofdkussen en toen was het ineens klaar. Weet niet hoelang jij je slaapdingen al gebruikt? Maar een goed hoofdkussen is blijkbaar echt heel belangrijk.

2 likes

Die heb ik in de loop der jaren ook aangepast, dat maakt helaas ook niks uit. Ik lig in elk geval fantastisch op een fijn matras met een fijn kussen!

1 like

Als het juist pijn doet in rust en minder pijn bij bewegen dan is het eerder zenuwpijn dan een pees- of spierprobleem. Naast je schouderblad zit een triggerpoint en als het daar vast zit wordt er vaak ook een zenuw geprikkeld.

Ik zou zeker een keer naar de huisarts gaan en eens kijken wat die denkt.

Heb je nooit zo’n massagegun geprobeerd op die plek?

1 like

Bij mij bleek dat mijn ene been een stuk stukje korter was dan de ander. Na een steunzool was mijn schouderbladpijn weg 🫣

1 like