Het grote medische vragen-topic #4

Ohh, precies dat gevoel ja. Heb ook hele zware armen en benen, haha. Ik kon vannacht ook niet slapen omdat ik gewend was dat het bed een beetje schommelde :sweat_smile:.

Ik was niet van plan er iets voor te nemen ofzo, maar zou in zo’n situatie een reispilletje helpen als je er heel erg last van hebt?

De werkzame stof in bijv primatour is cinnarizine, dat werkt vooral tegen misselijkheid, maar waarschijnlijk niet tegen een wiebelgevoel ofzo. Of ja soms wel, maar dat is niet bewezen. En je kan ook beter niet autorijden daarna, maar ik betwijfel of je dat met deze klachten zou doen?

1 like

Ja, dat helpt! Heb een vriendin die ook altijd landziekte heeft, die neemt het zelfs van te voren, nog op de boot.

1 like

Zijn er toevallig forummers met ernstig slaapstoornissen? Niet de gevallen van ‘met zes uur red ik het niet’, maar met regelmatig nul uur slaap en bijna doordraaien. Ik zoek tipsss!

Wat wil je weten? Ik heb een vrij lange periode slaapproblemen gehad, met nachten niet slapen of paar 2 a 3 uur.

3 likes

Ben je ervan af gekomen?

1 like

Ja, gelukkig wel. Heeft wel echt even geduurd, met veel tips en trics en melatonine. Ik ben nog steeds wel gevoelig voor ritme en tijdveranderingen. Een jetlag duurt bij mij lang om vanaf te komen en ik heb ook wel echt last van de zomer/wintertijd.

Bij mij was/is het een bijwerking van medicatie trouwens.

Tips die mij het meeste geholpen hebben:

• Vaste bedtijd en wektijd. Nooit langer dan 1.5 na je normale wektijd opstaan. Dus op vrije dagen en in het weekend ging mijn wekker ook op tijd.
  • Vast avondritueel. Voor mij was dat eerst melatonine innemen en dan douchen en skincare, wat lezen en dan proberen te slapen. Ik zette ook een wekker om op tijd te beginnen met dat ritueel, omdat ik van mezelf niet moe werd.
  • Melatonine slikken, ik kreeg het op recept in vrij hoge dosis. Ik kreeg het via psycholoog/psychiater.
  • Niet overdag slapen. Als dat wel gebeurde (of als ik 's ochtends te lang bleef liggen), dan was het 's avonds drama.
3 likes

CGT-I!

3 likes

Een familielid is sinds iets meer dan een week doof aan 1 oor na water in haar oor. HA heeft even gekeken en er zit een grote prop, hij kan niet zien wat erachter zit en heeft een afspraak voor uitspuiten gemaakt voor over 16 dagen (en dat is dan zo’n drie weken nadat het begon). Meisje is een beetje in paniek dat ze voorgoed doof zal blijven, omdat er op internet staat dat heel snel behandeld moet worden als er bijv. water achter het trommelvlies zit om permanente doofheid te voorkomen. Ze heeft al tinnitus, wat permanent is. Ik snap haar zorgen wel maar hoe reeël is het dat je doof blijft van zoiets?

Als het echt door oorsmeer komt dan is de kans nul.

2 likes

Waar staat trouwens dat vocht áchter het trommelvlies (dus iets heel anders dan een verstopte gehoorgang door oorsmeer) snel behandeld moet worden? Dat gaat in 9 van de 10 gevallen vanzelf over, maar kan juist weken duren.

Enige wat snel behandeld moet worden is sudden deafness, dan krijg je Prednisolon. Maar dan is er geen aanleiding over het algemeen.

3 likes

Kan zeker! Ben een keer na een boottocht ziek geweest met overgeven en al toen ik eenmaal op land kwam.

Zou er inderdaad iets voor innemen. Werkt vrij snel, heb het een keer ingenomen tijdens een misselijke busrit. Was bang dat het toen al te laat zou zijn, maar knapte in een half uur weer op!

2 likes

Ah dat klinkt wel geruststellend, ik hoop dat het gewoon door dat oorsmeer komt, getriggerd door dat water?

Ik heb haar naar de bron gevraagd, ik kan zelf even niet achterhalen waar die exacte info vandaan komt. Ze had dit gekopieerd van een website:

tekst

Vocht achter het trommelvlies (ook wel Otitis Media met Effusie , lijm‑ of slijmoor genoemd) kan tijdelijk gehoorverlies veroorzaken. In sommige gevallen kan langdurig vocht of ontsteking leiden tot blijvend gehoorverlies (kan zelfs met beschadiging van gehoorbeentjes). Daarom wordt, zeker in combinatie met herhaalde klachten, een snelle medische behandeling aangeraden.

Dit lijkt me echter niet iets uit een wetenschappelijk artikel.

Op de pagina “[ik heb last van een dicht oor]”(Ik heb last van een dicht oor | Thuisarts.nl) staat dit, wat best alarmerend overkomt. Maar ik zie wel dat idd wordt doorgelinkt naar “sudden deafness” (wat op haar dan gelukkig niet van toepassing zou zijn).

Volgens mij heeft ze heel veel zitten googlen dus mocht ik zo meer links krijgen dan deel ik ze.

3 likes

Iets anders, je kunt ook je oren laten uitzuigen bij bepaalde audiciens. Moet je helaas wel zelf betalen, maar kun je vaak wel sneller terecht.
Wel verstandig om te overleggen ivm tinnitus.
Link:

Heb het zelf laatst ook laten doen toen mijn oren dicht zaten en ik daar niet meer door kon slapen. Kon dat niet kunnen slapen er niet bij hebben, dus vandaar bij een aangesloten audicien in de buurt dat laten doen.

2 likes

Wist niet dat dit bestond! Dank je, ik heb het doorgegeven, misschien is dit een goede oplossing voor haar

1 like

@Krabsalade en anderen: het citaat over het trommelvlies bleek van chatgpt te komen, en ik heb geen verdere sites meer gekregen. Ze was in paniek en dacht dat die dingen over sudden deafness mogelijk op haar van toepassing waren. Jouw info heeft haar aanvankelijk wel meer gerustgesteld (dankje!)

Helaas kwam de paniek weer terug toen vandaag haar oor en kaak gingen irriteren en tintelen. Ze ligt nu op bed met een malaisegevoel en erge pijn in haar rug en zij. Ze heeft ook rare rode vlekjes dus het doet denken aan gordelroos. Haar ouders nemen het nu gelukkig wel meer serieus (eerst niet). Ze gaat morgen weer bellen en vreest voor gordelroos in haar oor (Ramsay Hunt). Ik hoop dat het een samenloop van omstandigheden is en neem aan dat de HA het wel gezien had als ze dit had. Ze voldoet verder niet aan de symptomen van die variant.

1 like

Het klinkt allemaal nogal vergezocht, maar goed, alles kan, het bestaat en zij kan net de pechvogel zijn.

1 like

Ja, waarschijnlijk is het gewoon toeval. Ben benieuwd wat eruit komt als ze eenmaal onderzocht is

Weg

Heb je ook aan je huisarts gevraagd of de stap niet te groot is? Zij kent jouw situatie beter dan de dokters op het forum.

4 likes