Het grote medische vragen-topic #4

Ik zou inderdaad je huisarts contacteren. Ik had eens een teek die er met zekerheid 24+ uur had gezeten, en heb toen geen antiobiotica genomen. Ging wel in overleg, we hebben toen de risico’s besproken en ze legde de keuze een beetje bij mij.

2 likes

Ik hoop dat ik in het goede topic zit met mijn vraag en of iemand mij kan helpen (sorry LANG verhaal) :

Mn hele leven struggle ik al met slaapproblemen. Het duurt bij mij doorgaans uren voordat ik in slaap val. En als ik dan eindelijk slaap, word ik minstens 3/4 keer per nacht wakker. Incidenteel slaap ik ook de hele nacht niet. Mijn vader heeft hetzelfde probleem dus ik denk dat het misschien iets erfelijks is. Normaal gesproken kan ik het slaaptekort wel handelen, omdat ik vaak thuis werkte dus hoefde niet heel vroeg op te staan. Alleen sinds kort moet ik tijdelijk vaak naar kantoor en half 6 opstaan. Op mn horloge zie ik dat mijn gemiddelde slaaptijd afgelopen weken ongeveer 4 uur is. De nachten dat ik wel 7/8 uur slaap is opvallend genoeg wanneer ik met vriendinnen ben gaan borrelen en een paar wijntjes op heb. Ik ben best een piekeraar, dus heb dingen hiervoor geprobeerd zoals; mindfullness, yoga, lezen, geen schermtijd, ademhalings oefeningen, geen caffeine, geen alcohol, meditatie, melatonine (dit werkt soms maar niet altijd). Ook sport ik altijd veel en ik eet grotendeels heel gezond en ook geen vlees, dus ik snap niet waarom ik dan niet moe ben als ik in bed lig. Het gekke is dat ik overdag doodmoe ben. Op werk zit ik echt te knikkebollen en voordat ik naar bed ga ook. Maar zodra mn hoofd mn kussen raakt sta ik volledig aan. Ik heb nu sinds kort ook een soort spierspasmen overal in mn lichaam als ik in bed lig, dan ineens spant mn arm/been/hand of buik zich heel hard en kort aan waardoor ik weer klaar wakker ben. Ook lijkt het alsof ik nu door vermoeidheid dingen hoor die er niet zijn, een soort gerinkel in mn hoofd als ik mn hoofd naar links of rechts beweeg.

Sorry lang verhaal dit hoor maar ik ben zo extreem wanhopig. Ik reed net in mn auto naar werk en dommelde een soort van weg heel even dus dit is voor mij echt het punt dat het genoeg is. Ik heb de huisarts gebeld voor een afspraak morgen. Mijn vraag is of iemand misschien weet wat ik kan vragen aan de huisarts qua oplossingen. Bestaat er bijv iets als slaaptherapie of een onderzoek?

3 likes

Wat naar! Goed dat je nu hulp zoekt. Je kan vragen naar slaaptherapie of een slaapcoach. Gebruik je al magnesium?
Ik herken het, maar was tot een paar maanden geleden geen slechte slaper. Ik heb een overprikkeld zenuwstelsel.

1 like

Wat ontzettend vervelend, slaapproblemen zijn verschrikkelijk.

Ik heb dit ook, sinds kind af aan een slechte slaper. Al wordt het wel wat beter met meer routine en nu ik wat ouder word, maar blijf kut slapen en overdag futloos en moe.

Je kan vragen voor een slaaponderzoek, dit heb ik gehad. (Edit: dit kan bij klinieken en sommige ziekenhuizen. Zelf kan je hier ook al onderzoek naar doen. Weet niet of alles wordt vergoed, maar de meeste wel! )Dan slaap je met allerlei plakkers en meters en gaan ze dingen uitsluiten. Helaas kwam er bij mij niks uit, maar bij vele anderen wel!

Ook kan je vragen of je bloed getest kan worden. Daarnaast hoor ik veel mensen over een specifiek magnesium voor het slapen, check dit met de huisarts. Het kan ook zo’n influencer scam zijn.

Slaap je op een goed matras en goede kussens? Ik heb echt 15 jaar op slechte matrassen en bedden geslapen en sinds een paar maanden en nieuw bed en matras. (Gewoon ikea, maar daar hebben ze goed geholpen met wat voor mij handig is). Ik heb het idee dat het wat helpt met beter doorslapen.
Check ook het slaap rituelen topic hier, kan je vast nog wat tips krijgen.

Succes :heart:

2 likes

@Bertha en @PaulieBleeker heel erg bedankt :heart: ! Hier ga ik naar vragen morgen! Magnesium gebruik ik inderdaad nog niet maar dan ga ik daar even achteraan.

1 like

Als er medisch niets uit zou komen (wat geloof ik best vaak zo is bij zo’n slaaponderzoek), dan zijn er ook therapeuten die aan slaap werken! Ik heb er zelf geen persoonlijke ervaring mee, maar heb ooit eens podcast geluisterd met een therapeut die ACT (acceptance and commitment therapy) toepaste op slaap problemen en het klonk echt heel interessant. Het ging er onder andere over dat de hoge druk om te slapen juist zo nefast is om goed te slapen. Ook al is het heel begrijpelijk want je wordt natuurlijk helemaal gek van zo weinig slaap. Ik herinner me de details niet meer precies, maar 1 van de adviezen was bv alles waarmee je je slaap probeert te controleren volledig los te laten (horloges bv die het aantal uur slaap meten). Ik probeer het terug te zoeken, misschien vind je het ook interessant!

6 likes

Volgens mij was het deze Sleep Recovery with Dr. Guy Meadows / Feel Better, Live More Podcast

(Van 2018 geleden zie ik, dus niet meer 100% zeker of het dit is)

1 like

Thanks! Ik wil denk dat ik een soort therapie wil gaan proberen inderdaad. Ik las ook iets over cognitieve therapie, volgens mij wat jij beschrijft!

1 like

Spastische darm geeft de arts aan. Bloedonderzoek en ontlastingsonderzoek was eigenlijk perfect binnen de waarden.
Dus ik ben me nu aan het inlezen hierover, ik vraag me af of iemand die deze diagnose ook heeft een eliminatie dieet heeft gedaan of iets anders?

1 like

Ik heb een fodmap eliminatiedieet gedaan en heeft me heel veel inzichten gegeven in welke voedingsmiddelen mij opvlammingen geven. Dieet vond ik zelf wel echt kut qua eten maar voelde me tijdens die eliminatiefase 1000x beter dan ervoor dus gaf wel moed om door te zetten. Ben niet 100% klachtenvrij in het dagelijks leven want houd te veel van eten, maar weet wel wat ik beter kan laten staan en ivm mijn sport kan ik ook heel goed wel klachtenvrij zijn wanneer het echt moet :slight_smile:

2 likes

Bijna een kwart van de vrouwen met pds heeft endometriose. Mocht je je herkennen in symptomen van endometriose is dat ook iets om uit te zoeken. EDIT: oeps, het is andersom! Een kwart van de vrouwen met endometriose heeft pds
Het FODMAP dieet heeft mij veel verlichting gegeven voor mijn darmklachten. En er is een topic:

2 likes

Ik heb sinds gister deze uitslag, zag het na de douche opeens. Vandaag zijn er niet meer plekken gekomen, wel zijn de plekjes dikker en roder geworden. Het jeukt niet en doet geen pijn.
Maak mij geen zorgen, maar ivm vakantie wil ik weten of iemand het herkent en of ik er dan iets mee kan.

1 like

Ik ken 2 mensen die met fodmap met behulp van een diëtist enorm zijn opgeknapt. Kregen beide ook op volwassen leeftijd opeens vrij forse darmklachten zonder ontstekingen oid. Is wel een lastig dieet dus ik zou dat zeker onder begeleiding doen! Eerste 3 uur diëtist zitten in de basisverzekering.

En inlezen op endometriose kan ook geen kwaad idd.

2 likes

OMG meid niet opnieuw dit gaan doen.

Kunnen het heet misschien bedwants beten zijn? Die komen wel vaak in een rijtje/cluster van 3 of meer en jeuken niet perse altijd geloof ik. Ik kan uit je bericht even niet opmaken of je nog op vakantie gaat of er al bent, maar iig van het tweede zou t wel aannemelijk kunnen zijn als ze in je vakantieverblijf zitten ofzo en dat wil je natuurlijk echt niet mee terugnemen.

1 like

Omg, ik hoop het absoluut niet!!! Want dan zit het in mijn huis. Ik moet nog op vakantie. Ik ga het uitzoeken! Dank!

1 like

Hmmm ja als je nog weg moet en niet recentelijk veel op reis bent geweest is de kans natuurlijk wel een stuk kleiner, vooral ook omdat de bultjes nog niet jeuken en dat vaak wel zo is. Maar inderdaad misschien wel slim om even een goede bed/matras check te doen voor de zekerheid zodat je het ook kan uitsluiten. Hopelijk is het een veel onschuldiger probleem!!

Bedankt, ik heb mijn huisarts een bericht gestuurd of we mogelijk m.b.v. een echo endometriose kunnen uitsluiten.

2 likes

Vraag alsjeblieft een doorverwijzing aan naar een gespecialisserd endo arts en niet een of andere random gynaecoloog want dan ga je echt voor niks helaas

3 likes

Nee dat zeker niet, wat zij altijd doet is een verwijsbrief en mag ik zelf kiezen (dat deed ze ook voor fysio en psych). bedankt voor de tip!

4 likes