Hopelijk werkt dat beter dan, ik duim voor je!
Zouden dit beginnende waterpokken kunnen zijn? Het heerst op de opvang.
Kind is 1,5 en is ook verkouden, heeft verhoging en vuurrode wangen (kunnen ook de tanden zijn, altijd gokken met kleine kinderen
)
Links lijkt wel een blaasje op te komen? Ik vond dat beginstadium ook echt twijfelachtig maar je ziet het snel genoeg.
Rechts lijkt juist meer een korst? Echt idd altijd spannend met die kleintjes.
We gaan ‘t zien morgen ![]()
Vals alarm! Voor nu lijkt alles weer weg te zijn.
Weet iemand of je Flixonase en Xylometazoline naast elkaar mag gebruiken? Ik werd vanochtend wakker met een potdicht neusgat dus die geopend met Xylo, maar moet nu eigenlijk m’n dosis Flixonase spuiten.
Voor dit soort vragen kan je het beste je apotheek even bellen!
Ja mag.
Heb al wel wat opgezocht hier maar nog niet echt gevonden: heeft er iemand een bloedtest laten doen om glutenintolerantie te testen? Ik twijfel al een tijdje, heb namelijk met periodes echt wel last van mijn darmen (nu ook weer 1,5 week lang een opgezette buik en semi-verstopping :’( lijkt ook met het veranderen van de seizoenen te komen, wat ik eerst weet aan gewoon wat minder bewegen…) maar heb ook aaaaltijd ijzertekort en de laatste jaren echt regelmatig aften en ontstoken tandvlees (terwijl ik echt lovende woorden krijg van de tandarts over mijn schone gebit!). Ik las net dat aften ook kunnen betekenen dat je een glutenintolerantie hebt dus… mmm.
Misschien herinneren jullie je wel dat ik laatst zo beurs was na het bloedprikken dus ik voel er weinig voor om weeeeer bloed te laten prikken haha, maar ik dacht altijd dat je gewoon maandenlang zo’n dieet moest volgen voordat je het wist dus dan is bloedprikken wel een makkelijkere, eerste stap.
Lang verhaal kort: ik twijfel of ik dit moet aanvragen bij mijn huisarts. Die zelftests lijken me wat minder betrouwbaar. Maar misschien heeft iemand ervaring met een test bij de huisarts of thuis? Dan hoor ik graag ervaringen ![]()
Sorry warrig verhaal
Dit is niet echt een vraag, meer een dagboekverslag ![]()
Ik zou gewoon een afspraak maken met je huisarts en daar je klachten bespreken.
Ja wat wil je horen: ik ben getest bij de huisarts en ik had het niet.
Ze deden iig helemaal niet moeilijk over de aanvraag van de test, ze stelde het zelf voor. Dus neem aan dat je met de beschrijving van je klachten gewoon getest kan worden
Ah en toen bleek dat je het niet had via die test werd er verder geen onderzoek meer gedaan? ![]()
Ja ik ga de huisarts sowieso even bellen binnenkort, dank!
Wat vervelend dat je zoveel klachten hebt! De enigste manier om erachter te komen is helaas een bloedtest of een darmbiopt. Een darmbiopt vond ik zelf niet echt een pretje, dus met een bloedtest heb je denk ik sneller je antwoord.
Je kan op eigen houtje proberen om glutenvrij te gaan eten, maar het is een lastig vol te houden dieet, zeker als je niet echt zeker weet dat je het hebt. Als je verbetering wilt zien moet je je er 100% aan houden en soms duurt het wel een jaar voordat je opknapt. Als je dan vervolgens een officiële diagnose wilt, moet je weer een tijd gluten gaan eten om de bloedtest/darmbiopt positief te laten uitslaan, dus krijg je weer symptomen.
Dat gezegd hebbende is glutenvrij eten een hele grote aanpassing maar na inmiddels 17 jaar glutenvrij vind ik het prima te doen. Ik ga bijna elke week uit eten en geniet echt elke dag van lekkere maaltijden/snacks. Het vergt wat aanpassing in het begin en zeker ook echt balen en verdriet, maar het is beter dan je lichamelijk slecht voelen!
Nee maar dat hield ik zelf af, had anders wel gekund. Later bij een andere huisarts wel verder onderzocht.
Ah dankjewel voor je antwoord! Het glutenvrije dieet lijkt me echt lastig inderdaad, ik denk dat ik het daarom ook maar uitstel om te onderzoeken
Maar natuurlijk niet onmogelijk en tegenwoordig vast ook een heel stuk beter te doen dan 17 jaar geleden?
Ik ga eens bij mijn huisarts vragen of zo’n bloedonderzoek kan aanvragen! Een darmbiopt las ik ook ja en dat lijkt me echt akelig, dus hopelijk is dat niet nodig. Dankjewel!
@Banananana nee dat snap ik helemaal, ik las al ergens dat ze dan soms zo’n darmbiopt willen doen… dat lijkt me echt vreselijk dus
Had jij het uiteindelijk helemaal niet, of kwamen ze er via een ander onderzoek achter dat je het toch wel had?
Nee geen coeliakie, ook geen idee wat het wel is. Ik wilde geen scopie dus toen is het onderzoek gestopt
Ah vervelend zeg! Snap wel helemaal dat je die scopie die niet wilde
Hopelijk heb je ondertussen wel minder last van je klachten!
Glutenintolerantie is wat anders dan coeliakie. Een intolerantie is niet te vinden in een bloedtest of biopt oid, dat betekent gewoon dat je zelf merkt dat je slecht op gluten reageert en je je beter voelt als je geen gluten eet.
Wil je weten of je coeliakie hebt? Gewoon gluten blijven eten en bloedonderzoek aanvragen bij je huisarts. Als de antistoffen hoog genoeg zijn hoef je volgens de richtlijn geen scopie + biopt meer.
Als je geen coeliakie blijkt te hebben kun je wel stoppen met gluten eten en kijken hoe je daar op reageert om te zien of je intolerant bent.
Mbt zelftests: Zelftestproducten - Glutenvrij
Ah goed om te weten idd
Ik denk dat het misschien slim is om coealikie uit te sluiten en vanuit daar weer verder te kijken, dank!
(Al heb ik op dit moment zo’n buikpijn dat ik nu vrees dat het nu misschien een buikgriepje is ofzo
)
Zo het is hier rustig geweest!
Heeft er iemand toevallig een tip om water uit je oren te krijgen? Ik heb gisteren mijn oren uit laten spuiten, dat doe ik zo’n beetje elk jaar. Nu ook omdat, naast dat 1 oor al af en toe dicht ging, ik ook maandag ga vliegen en ik erg veel pijn kan hebben tijdens het vliegen vanwege de druk. Alleen nu zitten mijn beide oren potdicht omdat er dus nog water in zit en staat er druk op. Vooral 1 oor waar ze het langste mee bezig is geweest (want daar zat het meest).
Ik heb al veel proberen te gapen en kauwen, neus dichtknijpen en blazen… ik lees ook iets over olie. Zou dat helpen? Ik had dit natuurlijk eerder moeten laten doen maar had het te lang uitgesteld ![]()
Als ik mijn hoofd kantel hoor ik het bijna klotsen
![]()