Het grote medische vragen-topic

Ja zit inmiddels af en toe met een zakje erwten op mijn wang. Wat zijn gezette tijden dan? Want volgens mij mag ik er tussen de 4 en 6 ofzo op een dag, en dat durf ik dus niet.

Om de 6 uur een tablet van 500mg of 1000mg. Zodra je merkt dat het beter gaat kun je het verlagen naar om de 8 uur en dan snel mee stoppen. Paracetamol is een veilige pijnstiller tijdens de zwangerschap.

1 like

Ok, thanks ik ga het proberen!

Lieve mensen, hoe wapen ik mezelf tegen het ziek worden in de kinderopvang? Heb koud een maand een contract, heb 2 weken echt flinke griep gehad, 1 week beter en heb nu dus flinke buikgriep gekregen. Zo erg dat ik dus volgens mijn arts uitgedroogd was ( merk ook dat ik nog vet veel moeite heb met drinken, doe het wel maar pff… word er misselijk van )
Hoe wapen ik mezelf hiertegen? Ik vind het zelf bizar!

Je pakt t eerste jaar kdv veel virusjes op. Zelf zorgen voor goede weerstand, gevarieerd eten, voldoende slaap en tja thats it.
Ik was t eerste jaar werken onderwijs/kdv/kinderziekenhuis ook vaak de sjaak, inmiddels gaat t beter!

Daar valt praktisch niets tegen te doen, zijn virale infecties. Niets van vitamines oid beschermt daartegen. Na ieder contact handen desinfecteren (wassen is niet voldoende) is het enige wat je kan doen, maar die virussen verspreiden zich snel, dus zelfs dat biedt geen zekerheid.

Dikke pech dus… ik was mijn handen echt bij elk ding dat ik uitvoer. Hoop dat mijn weerstand zichzelf een beetje op gaat bouwen want dit is gewoon enorm rot. Volg een BBL opleiding en ik loop op deze manier zwaar achter met mijn opdrachten. :persevere:

Het wordt vast wel beter! Is ook vrij logisch, je komt plots in een omgeving terecht met allemaal (voor je lichaam) nieuwe virussen. Na een tijdje bouw je immuniteit etc op en wordt je weerstand vanzelf beter :slight_smile:

1 like

Dat geven ze inderdaad wel aan op school, nou moet ik zeggen dat mijn weerstand sowieso echt niet zo lekker is, maar ik ben dus nu 3 maal ziek geweest en dat heeft allemaal plaats gevonden in februari/maart. Ik ging mijn eerste week werken, weekend kreeg ik keelpijn en de maandag werd ik ziek. 2 weken lang flinke griep. Vorige week weer aan het werk gegaan, en werd dus weer zondag op maandag ziek… dus denk dat mijn weerstand nu sowieso echt vreselijk laag is. Drink met veel moeite ( kraanwater smaakt ineens weeïg zoet, zelfs mijn lievelings clipper thee ) dus drink nu echt hele sterke, bittere thee. Krijg dat nog enigsinds weg. Maar sinds maandag 1 beschuitje op en 2 theelepels yoghurt. Krijg gewoon niks naar binnen, al weet ik dat drinken nu het meest belangrijke voor mij is, maar wil gewoon mijn bloeddruk ook weer in orde krijgen ( die was 50/80 met een hartslag van 120… ) blijf hierdoor ook zo ontzettend dizzy en kan gewoon vrijwel niks anders dan op bed liggen. Tot vanmiddag toe kon ik eigenlijk niet eens mijn mobiel in mijn handen houden.

Dat is inderdaad niet fijn en kan mij voorstellen dat dat wel heel frusterend moet aanvoelen… Hier heb je nu waarschijnlijk niet veel meer aan, maar denk er zeker aan (als je dat niet hebt gedaan) volgende jaren een griepprik te nemen. Je kan natuurlijk nog steeds ziek worden, maar dat is toch al een ziekteperiode minder.
Heel veel beterschap nog. Verzorg jezelf, inderdaad veel drinken. Misschien dat bouillon lukt? Dat zou ideaal zijn, het zout houdt vocht vast in je lichaam en kan helpen je bloeddruk terug goed te krijgen.

Ik wilde het zelfde zeggen als hierboven. Mocht je geen griepprik hebben gehaald dit volgend jaar wel overwegen. Voor de rest kun je er weinig aan doen. Zie het als “extra weerstand opbouwen”. Goed je handen wassen, niet alleen met alcohol maar ook met zeep. Voor nu goed uitzieken voordat je weer gaat werken. Gelukkig wordt het al wat warmer weer.

1 like

Heb een zakje ORS gisteren, maar dat vind ik echt niet te drinken, gelukkig heb ik inderdaad van die bouillon zakjes hier, ga ik er meteen eentje vanavond van nemen als “avondeten” :slight_smile:

1 like

Ik ben maandag van de trap gevallen. Eigenlijk nergens last van, op wat blauwe plekken op benen na. Maar sinds gisteravond heb ik echt last van m’n benen. M’n knie is wat dikker en ik m’n benen voelen aan alsof ik intensief gesport heb, ook voelen m’n benen soms een beetje ‘ verdoofd’
Nogal een open deur dit, maar kan dit door de val komen?

Jazeker, je benen hebben een goede optater gekregen. Daarnaast heb je ze waarschijnlijk ook even flink aangespand.
Daarnaast is 2e dag spierpijn vaak het ergste.

1 like

Ik weet niet of dit nou heel erg medisch is, maar ik heb de laatste tijd het idee dat ik een soort vaag gevoel van keelpijn krijg na het eten of drinken van zuivel. Kan dat een soort allergie of intolerantie zijn? Voorheen had ik dit eigenlijk nooit.

Heb je dit zelf gemeten? Met zo’n bloeddruk en pols zou ik toch even contact opnemen met je huisarts.

Nope arts zelf, maar die constateerden ook dat ik uitgedroogd was.

Overigens, dit was een even snel antwoord. Voel me nog niet echt ok.

Maar die gaf mij dus aan dat ik moest blijven drinken, gaf ORS mee, domperidom voor de misselijkheid en gaf aan dat als ik rond 8 uur geen verbetering merkte, ik met spoed naar de huisartsenpost moest.
Daar hadden ze complete schijt aan mij leek wel, stapte vrouwen naar binnen die aan het zingen waren, jongen die zijn grote teen gestoten had met voetbal en ik moest meer dan een uur wachten. Vriend heeft uiteindelijk om een bed gevraagd en ik was gewoon echt uitgeput, pissig, wilde huilen want voelde me niet serieus genomen maar er kwamen geen tranen uit. Deze man gaf aan dat mijn bloeddruk nog wel laag was ( gaf geen cijfers ) maar gaf me metoclopramide tegen de misselijkheid en tramadol tegen de buikpijn.
Ik heb vandaag voor het eerst echt wat gegeten, 2 scheppen snijbonen. Maar het gaat nog steeds echt verre van goed. Maar deze dienstdoende arts vond het niet nodig dat ik aan een infuus met vocht moest. Die vond het blijkbaar een beter idee om mij vol te stoppen met medicatie? Maar goed, ik ben zelf geen arts dus daar oordeel ik niet over. Vind het alleen zo bizar dat 2 verschillende artsen 2 verschillende aannames doen.

TMI
Diarree spoot uit me wanneer ik iets dronk, ik zag sterretjes wanneer ik überhaupt er aan dacht om mijn bed uit te komen, heel mijn mond was uitgedroogd, ik was misselijk… en ik was gewoon compleet van de wereld voor mijn gevoel. Ik durfde niet te drinken, want dan moest ik naar het toilet, en als ik naar het toilet moest, moest ik de trap af, en als ik de trap af moest, ging ik bijna nok en moest ik zelfs nog naar het toilet, 3 werf hoera voor mijn vriend die 2 vrije dagen met calamiteiten heeft opgenomen en mij geholpen heeft. Alleen jammer dat bij niet voor mij opgekomen is. Maar die zag een infuus zelf absoluut niet zitten. Mij had het niet zo geboeid, als ik sneller opgeknapt zou zijn al helemaal niet. Buikgriep sucks.

Ik kwam vandaag een nieuwe moedervlek tegen. Niks aan de hand of toch even laten checken?

foto

Hoe oud ben je? Zo op het eerste gezicht op dit plaatje niet superzorgwekkend, maar nieuwe moedervlekken na ongeveer je 30e-35e zijn wel iets om te laten bekijken of op z’n minst goed in de gaten te houden.

Ik word 33 dit jaar.