Het grote medische vragen-topic

Ik ben geen arts of zo, maar ik heb tijdens mijn studie wel het een en ander geleerd over laboratoriumuitslagen en over de nieren.

Ik heb in de spoiler een schema gezet. Als je naar dit schema kijkt valt je vader’s alb/creat ratio onder 3-30 Mg/mmol (micro-albuminurie). Ik denk dat de huisarts zijn bloeddrukmedicatie heeft verhoogd, zodat de ratio stabiel blijft. Maar je vaders ratio is ten opzichte van vorig jaar wel gestegen, dus wat dat betreft lijkt het me wel verstandig om opnieuw contact op te nemen met de huisarts voor een eventuele doorverwijzing.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

Samenvatting

1 like

Ik heb ook een soortgelijk iets gehad vorig jaar wat met vette crème, olie of wat dan ook niet minder werd (Ik dacht aan hele droge huid) en dat bleek een huidschimmel te zijn. Ging met anti-schimmelcreme gelukkig snel weer weg

Ik heb nu (een week voor mijn menstruatie) een bultje in/op mijn schaamlip. Het wordt iedere dag groter en verdwijnt ook weer. Ik heb dit nu al drie keer eerder gehad. Dan overweeg ik de dokter, maar trekt het al weg en ga ik niet. Ik kan niet ontdekken waardoor het komt. Het zit altijd op dezelfde plek. Weet iemand wat het kan zijn?

Ingegroeide haar? Als het meer in je lies zit opgezwollen lymfeklier?

Het zit echt in mn binnenste schaamlip. Dus die zijn het denk ik niet. Dacht zelf misschien een cyste ofzo.

Ik heb gisteren gewoon weer koorts gemeten. 2 weken geleden ook al (toen met fikse verkoudheid), begin februari ook al (toen niet lekker maar niet heel verkouden) en halverwege januari verhoging (toen niet lekker maar niet verkouden). Dit keer was ik echt maar 2 dagen niet lekker. En geen tekenen van verkoudheid, maar vooral heel warm, moe en uitgeput (en diarree). Wat kan dit toch zijn? Ik heb bij de huisarts vorige maand bloed laten onderzoeken maar daar kwam niks uit qua ontstekingswaarden of vitaminetekort.
Ik heb wel veel last van stress, maar ik vind het zo gek dat dat er opeens uit kan komen in de vorm van koorts en volgens mij kan dat ook niet. Ja je weerstand wordt lager als je stress hebt, maar dat het zich meteen openbaart vind ik raar. Het lijkt ook altijd alsof het een paniekaanval is of in ieder geval samengaat met paniekaanvallen (hyperventilatie en het idee niet goed te worden/zijn).

Ben bijna in staat om weer naar de dokter te gaan omdat ik het niet normaal vind om in 3 maanden tijd zoveel dagen me ziek te voelen. Maar die zal ook wel niet veel kunnen doen denk ik?

Haha heel vervelend als je hoofd je zo gek maakt. Het wordt toch al getest, die uitslag krijg je vanzelf.

Vraagje aan de huisartsen. Gewoon nieuwsgierigheid. Zeggen jullie altijd meneer of mevrouw ‘achternaam’? Ik zat vandaag in de wachtkamer en alle artsen riepen dus meneer/mevrouw ‘de Boer’ En toen ik aan de beurt was zei mijn arts gewoon: Elsa…? Misschien komt het omdat ik al 31 jaar bij hem kom, maar het viel me gewoon op.

Mijn dokter doet dat ook. Iedereen is meneer en mevrouw en ik ben Gustav. Bij de rest zegt hij het ook heel zakelijk en bij mij heel casual. Maar ik kom er al vanaf kleins af aan.

2 likes

Koorts was een dag weg, maar nu vannacht lig ik weer ziekig in bed. Kan mijn draai niet vinden arggg nog geen oog dicht gedaan of zo wel dan gare dromen.

Ze hebben genoeg bij de drogist en huisarts kan niet zoveel doen. Ik zou het hem zelf laten halen :stuck_out_tongue: hij moet ook op preventie letten. Genoeg bewegen, veel water drinken, vezelrijk eten, niet persen, meteen bij aandrang naar de wc.

2 likes

Bij mij in het dorp hebben best veel mensen dezelfde achternaam. Als er 20 man in de wachtkamer zou zitten (bij wijze van spreke) en hij zou mijn achternaam noemen, zou er gegarandeerd iemand anders ook opstaan. Bij ons is het volgens mij voor en achternaam hahaha #incestdorp

2 likes

Pff ik loop al een maand met klachten zoals buikpijn links onder en opgezwollen klieren gehad. Ook heb ik een doorbraakbloeding gehad. Nu heb ik donderdag eindelijk een afspraak maar ben echt een beetje bang :(. Ben echt bang dat ik al tijden met misschien een soa ofzo loop of dat er iets is met mijn eierstok.

Is er iets wat ik kan doen om er voor te zorgen dat ik misschien geen schimmelinfectie krijg van mijn antibiotica? Ik heb 4 weken geleden deze antibiotica ook gehad en toen kreeg ik schimmelinfectie en dat wil ik niet nog een keer.

Probiotica nemen kan misschien helpen

1 like

Zijn het niet ‘nieuwe’ striemen/striae in plaats van spataderen?

Speciaal hiervoor een account aangemaakt. Ik heb sinds ongeveer 2jr een bultje op mn schaamlip wat steeds groeit en weer krimpt. Het wordt soms ook echt groot, dat ik er last van heb of het met scheren open snij. Het is geen ingegroeide haar en uitknijpen heeft ook geen zin, komt alleen maar bloed uit (slecht I know).

Toen de huisarts voor iets anders een uitstrijkje maakte, heb ik haar erna laten kijken en ze wist het niet. Toevallig had ik een pre-zwangerschapsafspraak bij gynaecoloog staan en de huisarts adviseerde haar erna te laten kijken. Toen was het natuurlijk net weer wat teruggekrompen, maar het leek niks geks. Dacht eerst ook dat het samenhing met mn cyclus, maar nu ik zwanger ben veranderd het ook constant van grootte. Ik sta iedere 2 weken onder controle bij de gyn, dus toen het weer groot was die erna laten kijken. Die denkt dat het een soort vetbultje is, heeft goed gevoeld etc en het is wel heel duidelijk een soort erwtje als het groot is, dus geen “wortel” eraan. Ze wil het een keer opensnijden om te kijken of ze het weg kunnen halen, maar ivm infectiegevaar wacht ik daar even mee tot na de zwangerschap.

Bedankt voor je reactie. Ben inmiddels naar de dokter geweest ervoor. Er waren vooraf twee opties herpes of bartolin klier. Omdat ik geen pijn, jeuk of koorts heb, het maar een dingetje is en hooguit 5 dagen er zit, denkt de dokter bartolin klier.

Gekke was wel… voor mijn was het groot en toen ging de dokter het onderzoeken en een paar uur later was het weg. Hoe dan?

Hopelijk is dat van jou te verhelpen na de zwangerschap.

1 like

Mijn dokter zei als het plekje niet meer zichtbaar is nog 2 weken doorsmeren!

Ik heb zelf ook flink wat rode striemen gehad op mijn benen, maar uiteindelijk worden ze steeds minder fel en daarna zelfs wit. Heeft wel best lang geduurd bij mij.

1 like