Het grote medische vragen-topic

Ik geloof niet dat ik een bijdrage kan geven voor anderen, mijn medische kennis is nogal beperkt.

Maar als iemand tips heeft voor mijn opgezwollen, dikke, zware, vocht-vasthoudende, hobbit-voeten dan zijn ze meer dan welkom. (Met het warme weer is het echt een drama, mijn vingers worden overigens ook dikke worsten.)

Minder zout eten en meer water drinken! Je zweet veel en daarom houdt je lichaam vocht vast. Te veel zout versterkt dat effect ook nog eens. En als je thuis bent lekker je (strakke) schoenen uit en op blote voeten rondlopen.

@GEEZ bedoel je echt een zwembad of gewoon een badje in de tuin? Een openbaar (binnen-)zwembad zou ik inderdaad vermijden, door de warme temperatuur en alle mensen daar is dat een broedhaard van infecties. Een badje in de tuin kan prima, je mag namelijk wel gewoon douchen of in bad met gordelroos. Een koud bad kan de pijn zelfs wat verlichten. :slight_smile: Ik zou als je er uit gaat evt wel nog even afdouchen en zorgen dat je de plek goed droog maakt.

Let er wel op dat je nog besmettelijk kan zijn, dus als er ook andere mensen in het badje gaan even daar op letten.

3 likes

Ik denk dat ik een soort schimmelinfectie heb. Heb het wel vaker maar ik zag nu echt een soort rode kleine puistjes rondom mn vagina opening. Wat kan dit zijn? Het jeukt ontzettend…

Heb je het vooral ndat je in de zon hebt gezeten, en dan op de plekken die niet bedekt zijn (armen, hals, onderbenen etc)? Bij mij ziet zonneallergie er namelijk precies zo uit (ik heb een milde vorm); slecht zichtbare uitslag, maar vooral erge jeuk. Een antihistaminetabletje helpt tegen de jeuk, je kan gewoon hooikoortspillen bij de Etos halen!

1 like

Ik las op het forum de tip om met plakband over de plekken te gaan (dus op je huid plakken en dan lostrekken, soort milde DIY vorm van waxen :biggrin:) en daarna met lauw water af te spoelen. Met het plakband trek je de haartjes er af en met het lauwe water spoel je de laatste restjes weg! Hopelijk helpt het een beetje!

Ik heb zelf gelukkig nog geen last gehad van die rups, even afkloppen.

Ik had vannacht dus hetzelfde. Werd gek van de jeuk en kon echt niet meer slapen. Maar het is ook een beetje mindset (klinkt stom!!!). Gewoon niet meer krabben hoe moeilijk het ook is. Dan wordt het minder.

Ik heb laatst voor het eerst een uitrijktje gehad voor baarmoederhalskanker. (boven de 30 iedere 5 jaar). Nu ontvang ik een brief dat ik geen afwijkende cellen heb maar wel HPV bij draag. Dat ik over een half jaar opnieuw een test moet doen of er dan afwijkende cellen zijn. Nu zit ik meteen met 100 vragen en lig ik rusteloos in bed. Kan iemand mij gerust stellen of meer uitleg geven? ( al bijna 10 jaar 1 partner en geen klachten) ik bel maandag sowieso nog even de huisarts.

Ik heb toevallig dezelfde uitslag. Niks aan de hand volgens mijn huisarts. Die test over een half jaar is voor de zekerheid.

Dat virus kán baarmoederhalskanker veroorzaken maar die kans is heel klein. Er zijn namelijk zo’n honderd soorten van dtt virus en maar twee daarvan veroorzaken baarmoederhalskanker.
Ik geloof dat tachtig procent van de mensen het hpv virus weleens heeft gehad. Heel gangbaar dus.

1 like

Ik heb een bult onder mijn kaak (aan de binnenkant van waar de kiezen zitten) en als ik er op druk doet het pijn en voel ik ook echt een zwelling. Het is wel een beweeglijke bult. Is dit iets waarmee ik naar de huisarts kan/moet gaan of meer iets om mee naar de tandarts te gaan?

Thanks! Maar ik lees ook dat het virus zich meestal binnen 2 jaar opruimt, wat dus niet gebeurd is. En weet jij of ze dan alleen op die 2 schadelijke varianten testen of op alle? Ben al wel wat rustiger gelukkig (ik pieker zo snel)

Bedoel je dat je denkt dat je het virus al langer hebt omdat je een vaste partner hebt?
In dat geval: HPV kan zelfs overgedragen worden door handdoeken, dus je zou het ook van een ander kunnen hebben (of je partner heeft t op die manier opgelopen).

Ze testen op hpv in het algemeen, dus ook op de niet schadelijke varianten. Kans dat het vals alarm is, is dus behoorlijk.

Hopelijk kan de huisarts je nog een beetje gerust stellen morgen :slight_smile:

Ik had ooit een behoorlijk slechte uitslag, ingreep gehad en moest toen wat vaker terugkomen. Inmiddels 2 jaar na laatste uitstrijkje uit die serie. Dat was de laatste keer, vanaf nu geldt het gewone interval weer. En het virus was niet meer waargenomen! Kan dus idd verdwijnen.

Ik heb al jaren gekke pijntjes. Het begon bij mn schouder. Echt zo’n pijnscheut wanneer je je arm omhoog doet. Ook pijn aan mn knieen, ellebogen en gewricht bij mn duim. Sinds ik 10 kilo ben afgevallen zijn die pijntjes er nog nauwelijks maar heb ik nu echt vaak last van nekpijn, rugpijn en pijn in onderrug. Het komt met vlagen maar duurt wel een paar weken. Zo loop ik nu met rugpijn rond. Bij elk kuchje/lachje schiet het er al het ware in en ook naar de wc gaan en druk zetten (sorry tmi) is pijnlijk. Het begint sochtends al en naarmate de dag vorderend begint het echt wel heel pijnlijk te worden. Ik heb zelf gedacht aan een vorm van artrose ben er ook al eens mee naar de huisarts geweest maar die wees me alleen op mn houding? Zou nu met die rugpijn weer moeten (afdrogen en mn schoenen aantrekken is op dit moment haast onmogelijk) maar die opmerking weerhoudt me (al is dat al +/- 8 jaar geleden inmiddels haha). Nadat ik gezeten heb verminderd de pijn, maar hoe langer ik sta/loop, hoe erger het wordt. Iemand die dit herkent misschien?

Ik zou aandringen op een doorverwijzing.

1 like

Ik zou een afspraak maken bij de fysio, grote kans dat zij je goed kunnen helpen

Kheb dat ook wel eens haha! Op mn kin een keer en vaak in mn wenkbrauwen! Ben zelf ook licht getint (geen idee of dat er iets mee te maken heeft hoor haha).

Dank voor jullie tips @Lentex en @Nox. Toevallig is de pijn sterk verminderd na zaterdag (wat meestal zo is op het moment dat ik toch naar de huisarts wil gaan :joy:).

1 like

En dan juist toch gaan !

Is er iemand aan wie ik een aantal medische vragen via pb mag sturen? :nerd_face: Het is research voor mijn boek, dus ik wil dit niet in het openbaar sturen. :grimacing: Ik heb zoveel mogelijk online opgezocht, maar ben toch bang dat ik incorrecte informatie opschrijf of zo.

Ik heb sinds een paar dagen ineens last van mijn stuitje. Ik ben niet gevallen en heb niks raars gedaan ofzo, het is geleidelijk aan binnen een paar uur komen opzetten en sindsdien niet meer weggegaan. Het is echt niet normaal pijnlijk, als ik geen pijnstillers neem, kan ik niet zitten, niet liggen, moeilijk lopen, niet bukken, echt bluuuh. Als ik diclofenac neem gaat het wel (zitten en lopen dan, liggen is nog steeds pijnlijk). En sporten gaat ook niet en daar baal ik van.

Komt dit vaker voor? Gaat dit vanzelf weer weg? Of moet ik naar de huisarts (eigenlijk geen tijd deze week en ga volgende week op vakantie…)

Ja hoor!