Het grote medische vragen-topic

Eigenlijk is dit het tegenovergestelde van een moedervlek: een moedervlekje is een pigmentophoping, terwijl dit juist een plekje is waar helemaal geen pigment. Misschien zie je het plekje zelf niet maar de tel precies op een haarzakje waardoor het haartje wit is! Dit zie je bijvoorbeeld ook bij mannen met vitiligo in hun gezicht, daar hebben ze soms plekken in hun baardgroei waar alleen witte haartjes groeien. Of als het rond je oog zit krijg je witte wimpers. Nou heb je niet meteen vitiligo hoor, veel mensen hebben eens van zulke plekjes. Is net zo normaal als pigmentvlekken!

image

2 likes

Ik heb ook 1 witte haar midden op mijn voorhoofd. Is ook lang om de een of andere reden. Trek ‘m er altijd uit :grimacing:

1 like

Is er een wondermiddel voor droge hooest/kriebelhoest? Ik gebruik al een paar dagen Noscapect, een hoestdrankje, thee met honing, keelsnoepjes etc. Maar die irritante hoest wordt er niet minder op.

Waarschijnlijk niet het antwoord waar je op zit te wachten, maar: je neiging om te hoesten onderdrukken. Normaal is hoesten een reactie van je lichaam om iets wat daar zit weg te krijgen, bijvoorbeeld slijm. Het slijm geeft een hoestprikkel, jij moet hoesten, en het slijm gaat weg. Bij een droge hoest geeft je lichaam wel die hoestprikkel, terwijl er eigenlijk niks aan de hand is. Door er aan toe geven raakt de boel geïrriteerd, door die irritatie denkt je lichaam dat er iets zit, het geeft een hoestprikkel, en de cirkel is rond. Door die hoestprikkel in eerste instantie te onderdrukken zorg je dat het minder geïrriteerd raakt en je lichaam minder snel opnieuw die hoestprikkel geeft. En ja, dat is moeilijk, maar probeer het 1, 2 minuutjes vol te houden en je merkt dat de aandrang daarna echt minder wordt.

Als je er vooral ‘s avonds last van hebt kan je proberen iets onder je kussen te leggen zodat je hoofd wat hoger ligt. Dat helpt ook een beetje. :slight_smile:

1 like

Ik weet niet zo goed waar ik dit moet plaatsen, dus maar even hier, gaat over mijn zorgkosten.
In februari heb ik een consult gehad bij de gynaecoloog, dit is nu verrekend met mijn eigen risico. Ik bekeek de specificatie en daar stond 1x consult gynaecologie en ‘onderzoek eierstokken ivm kunstmatig opwekken eisprong dmv echo’. Dat laatste heb ik niet gehad en ook mijn klachten gaan daar niet over. Moet ik hiervoor contact opnemen met het ziekenhuis of de zorgverzekeraar?

Het ziekenhuis. Daar is een verkeerde verrichting gemaakt bij het onderzoek.

1 like

Dankjewel!

Naar je huisarts gaan en dit bespreken.

1 like

Sinds vanmiddag pijn bij het slikken. Onder mijn tong aan de linkerkant. Nu voel ik opeens dat ik een dikke bult in mijn hals heb.
Googlen maakt niet vrolijk, maar er staat overal dat je pas aan de bel hoeft te trekken als het meerdere weken blijft zitten.
Ben verder niet ziek, verkouden of iets dergelijks.

Tijdens mijn afspraak bij de dokter deze week werd duidelijk dat ik een ‘atypische oogontsteking’ heb. We hadden afgesproken dat hij alvast antibiotica zalf/druppels voorschrijft. Deze zou ik pas vandaag ophalen/gebruiken omdat dan de 2 weken voorbij zijn dat het nog zou kunnen genezen. Nu heb ik me met mijn domme hoofd vergist in de openingstijden van de apotheek en is de huisartsenpost ook al dicht. Omdat ik al 2 weken rondloop en ik nogal gehecht ben aan mijn lenzen zoek ik een andere manier om toch aan die antibiotica te komen. Weet iemand zo’n manier? Ik dacht al aan de apotheek in het ziekenhuis vlak bij mijn huis maar die kunnen zeker niks zonder recept?

Een apotheek zal niets leveren zonder recept. Is het receptje doorgestuurd naar je eigen apotheek? De kans is klein maar misschien het proberen waard: als je eigen apotheek het recept heeft ingevoerd in jouw dossier en je hebt daar toestemming gegeven voor het delen van jouw elektronische patiënten dossier, dan kan de ziekenhuisapotheek die gegevens ophalen (als het goed is). Ze kunnen dan zien wat er is voorgeschreven/klaar gemaakt. Misschien willen ze het dan wel voor je klaarmaken. En anders zou ik toch bellen met de huisartsenpost denk ik.

Ik heb geen idee of ik ooit toestemming heb gegeven voor het delen daarvan. Ik ben er zelf wel voorstander van maar kan me niet herinneren dat die vraag aan me is gesteld. Maar is het proberen waard inderdaad, dankjewel!

Ik durf geen huisartsenpost te bellen omdat er in principe geen spoed achter zit natuurlijk. Helaas voelt het voor mijzelf wel zo. Ik heb zo’n hekel aan het dragen van mijn bril en ik merk dat ik steeds geïrriteerder raak. Met bril en zonder mascara. Maargoed ik ga er niet dood aan natuurlijk. :sweat_smile:

Ik krijg bijna altijd maagpijn als ik avocado eet. Kleine hoeveelheden (in de sushi) gaan soms nog wel. Soms helpt een omeprazol, soms ook niet. Zou het verschil maken als ik een omeprazol slik voordat ik avocado ga eten of kan ik het beter houden op daarna?

Nogmaals bedankt voor je tips @WhereTheLightIs ! Schijnbaar was de huisartsenpost bellen de oplossing maar ze kunnen het niet opnieuw uitschrijven omdat mijn huisarts het maandag heeft uitgeschreven, ondanks onze afspraak dat ik het vrijdag zou ophalen. Ik moet dit weekend dus nog door met m’n bril helaas

Dit had ik v/d week ook, aan de rechterkant. Heeft een paar dagen geduurd en nu is het weg en heb ik nergens last meer van…

Edit: hier heb je dus helemaal niets aan maar misschien stelt het je gerust na de enge ziektes die je tegenkomt op google.

Aan de rand zelf niks. Maar als er nog een afdekking op moet misschien een haasje gebruiken en dan met tape opplakken waar je wel tegen kan ?

1 like

Je kunt een huisarts in de buurt opbellen en vragen of je als passant langs mag komen. Je moet dan wel ter plekke betalen en de rekening zelf indienen bij je verzekering (of dat dan voor jou reis- of zorgverzekering is hangt af van de polisvoorwaarden).
Ik zou dit wel even laten nakijken, hoeft niets ergs te zijn, maar voor €15 voorschieten zou ik niet het risico lopen dat je doof wordt omdat je ergens te laat bij bent.

3 likes

Ik heb dit ook! Echt een onhoudbare maagpijn. Daardoor heb ik echt jaren geen advocado gegeten. Nu durf ik stilaan weer af en toe een klein stukje proberen en tot nu toe nog niet opnieuw last gehad. Sorry, geen antwoord op je vraag, maar dit is de eerste keer dat ik heb van een ander ook hoor.

1 like

Ik was vanochtend aan het werk toen ik me opeens niet goed voelde. Werd helemaal klam, druk op de borst, kortademig, m’n hart ging als een razende tekeer en ik was opeens supermoe. Ik ben toen naar huis gegaan en heb een paar uur geslapen. Ik vermoed dat het boezemfibrilleren was. Moet ik dit laten onderzoeken of is dit iets wat eens kan voorkomen en als het weer weg is, is het prima zo?

Ik zou er sowieso een keer voor naar de dokter gaan. Beter weten wat het is en het goed uit laten zoeken. Hoeft helemaal niets ergs te zijn, maar je kunt het maar beter weten.
Ik heb zelf een hartritmestoornis, maar ben er pas heel laat voor naar de dokter gegaan. Maakt verder niet uit, maar nu weet ik tenminste wat het is en hoe ik er mee om kan gaan en kan ik er eventueel iets aan laten doen. Daarvoor dacht ik altijd dat het hyperventileren was ofzo.