Het grote medische vragen-topic

Dat klinkt op zich wel logisch. Even resetten. Ben de laatste tijd sowieso al aan het twijfelen over deze medicatie aangezien ik er ook van aan kom en inmiddels voel ik me daar niet meer zo chill bij. Eerst nam ik dat nog voor lief omdat ik echt top sliep maar nu dat niet meer zo is begon ik me een beetje af te vragen of het misschien tijd is voor een ander middel. Maar even stoppen kan ik wel proberen!

Ik vraag mij af wanneer je naar de huisarts gaat voor jeukende bulten en nasleep?! daarvan. De laatste tijd heb ik zo af en toe ineens jeukende bulten van 2 euromuntstukken lang echt geen idee waar dat ineens vandaan komt? Maar ook littekens van open gekrabte bultjes waar een soort vlekje omheen blijft zitten, die bij inspanning of als ik het warmer heb zichtbaarder worden.

Ik ben begin april op m’n nek gevallen en heb daarbij m’n rugspier gekneusd, daar veel rust voor gehouden en ging wel weer redelijk beter. Kon weer werken en sporten gewoon. Nu heb ik twee weken geleden m’n rug hard gestoten tegen een massief houten tafel en doet m’n rug weer zo’n pijn. Ik kan mezelf vooral bijna niet rechtop houden, zittend.
Ik probeer wel nog voldoende te blijven bewegen maar heb het idee dat de pijn alleen maar erger wordt. Maar het heeft denk ik geen zin om terug te gaan naar de huisarts (er zijn toen na die val wel fotos gemaakt om te kijken of er geen fractuur te zien was) of fysio, toch? Lijkt me dat de enige optie tot verbetering rust is en beweging op geleide vd pijn. Of heeft iemand toevallig andere ideeën?

Fysio is altijd slim, misschien kunnen zij het los masseren of kraken of oefeningen geven.

1 like

Wat @lentex zegt. Maar ik vind twee weken zo’n pijn dat je niet kunt zitten wel lang hoor. Ik dacht dat mensen die flink door hun rug gaan met een paar dagen wel weer op de been zijn meestal. En ik ben zelf een keer van een klimrek gedonderd, toen had ik een spiertje in mijn rug gekneusd, waarvan ik een kleine week niet kon lopen/rechtop kon. Maar ik ben absoluut geen deskundige, dus ik weet eigenlijk niet waarom ik me er tegenaan bemoei. :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 likes

@Blauwra
Heb de fysio even gesproken en die zei toch enigszins rust houden en over 2 weken terugkoppelen

2 likes

Goed dat je contact hebt gezocht! Rustig aan dan en hopelijk ben je snel van je pijn af!

2 likes

Zijn er plekken waar geen tumoren kunnen groeien? Ik heb bijvoorbeeld nog nooit iemand gehoord met weet ik veel, tumoren op zijn/haar plasbuis om maar iets willekeurigs te noemen.

Brrr, dankjewel!

Ik zou wel naar de huisarts gaan, die kan je wat voorschrijven tegen de jeuk. Doet me denken aan prurigo nodularis, maar ben pas een paar maanden coassistent dus ik weet nog precies niks haha. Maar misschien herken je je daar wel in als je het googlet!

Dankje voor je antwoord! :blush: De jeuk is op dit moment wel prima te doen eigenlijk, omdat het er steeds maar 1 of 2 zijn. Ik heb gegoogled op prurigo nodularis, maar dat is het (volgens mij) gelukkig niet. Het blijven geen bulten, maar een oppervlakkige verkleuring en ook niet zo bij elkaar allemaal. Ziet er wel heftig uit die plaatjes daarvan!

Oh gelukkig maar, dat is ook wel heel naar! Mooi dat het dan meevalt. En als de jeuk echt vervelend wordt gewoon naar de huisarts gaan voor iets van koelzalf o.i.d.!

1 like

Die gekleurde vlekjes die erger worden als je je inspant/het warm is kunnen wellicht pityriasis versicolor zijn! Dat komt door een gist in je huid, de vlekjes kunnen ook jeuken, het groeit makkelijker bij hoge temperaturen en in een vochtig klimaat. Dit kun je eventueel behandelen met seleensulfide, maar het is verder onschuldig.

1 like

Ahh zou het inderdaad kunnen zijn, al vind ij de foto’s op google wel veel heftiger. Ik heb 2 of 3 plekjes ter grootte van een 10 eurocentje.

Ik heb het zelf ook en bij mij is het ook nooit zo heftig hoor! Bij mij zijn het meestal een stuk of 5 vlekjes o.i.d. Nooit zo heel veel inderdaad.

1 like

Ahh okee! Ja vaak zijn afbeeldingen op google ook meteen het heftigste ever haha. Maar goed fijn dat het onschuldig is, want ik heb er verder geen last van.

Je kunt het nog testen ook met een huidtrektest! Meer info: https://www.huidziekten.nl/zakboek/dermatosen/stxt/stretch-fenomeen-pityriasis-versicolor.htm

1 like

Is dit voetschimmel?

Samenvatting

Sorry voor de foto

Is het geen inspanning urticaria?
Ik heb dat en ook die gist, maar het klinkt voor mij niet als die gist en eerder als jeuk/buiten door warme en inspanning. Die gist geven geen jeukende bultjes bij mij namelijk, eerder een gevlekte rug/buik.

Ja ik dacht dat het wellicht ook met warmte te maken zou kunnen hebben. Maar die blijvende vlekken zijn dus wat anders dan die grote bulten. En ik heb steeds (ook niet constant) maar 1 zo’n grote jeukende bult en ik heb nu 2 of 3 van die vlekjes die blijven zitten na een bultje (geen grote bult, gewoon muggenbeet dacht ik). Die bulten zijn ook niet echt op plekken waar het echt heel warm wordt. Ik heb geprobeerd foto’s te maken maar ik krijg het niet goed op beeld.

Samenvatting


Bovenstaande is die jeukende bult op de achterkant van mijn bovenbeen. Die puntjes ofzo heb ik over mijn hele benen, dus dat komt niet door die bult

Hier zie je het plekje die donkerder wordt bij inspanning. Dit is mijn onderarm. In het midden lijkt nog een litteken te zitten van die opengekrabte (muggenbult?) beet.