Het grote medische vragen-topic

Al gekeken naar magnesium? En andere supplementen? Kan helpen!

1 like

Oh dat wist ik niet! Ga eens op onderzoek, thanks!

Het lijkt erop dat mijn haargrens wat dunner wordt :sweat::disappointed::disappointed::disappointed: Mijn vader was kaal en ik had niet verwacht dat ik dat, als vrouw, zou erven. Valt daar nog wat aan te doen of moet ik dit lijdzaam ondergaan? #help

Kaalheid komt via de x-chromosoom, misschien de vader van je moeder die kaal was? Anyway, ik heb het ook (vader heeft nog haar op zijn 70e, mijn broers werden al kaal na hun 20e. Bij mij komt het dus waarschijnlijk van m’n moeders kant). Ben naar de huisarts geweest en het was dus “mannelijke kaalheid”. Ik dacht alleen dat als dat al gebeurde wanneer je een vrouw was, dat pas bij 50+ gebeurde maar nee wat een joy. Ook op je 30e.
Voor mannen heb je medicatie, maar die mag/kan je als vrouw niet nemen. Het heeft te maken met testosteron en je zou de pil kunnen slikken om het proces te vertragen/tot stilstand te brengen. Verder is er helaas niet zoveel aan te doen :frowning: Naar wat ik weet dan.
Ik ben echt bang voor over zoveel jaar. Je ziet nu erg mijn hoofdhuid waar je dat 3 jaar geleden nog niet zag, zo erg als dit nog meer wordt :frowning:

1 like

Ja, dat dus. Nee mijn opa van moeders kant had nog haar op zn 90e. Echt rot he, ook al is het het minst erge wat ik kan hebben, iets cosmetisch etc, maar toch voel ik me er naar onder. Hoe zie ik er dan uit op mijn 50e??
Nou lekker dat er dan niks aan te doen is. Stom hè. Bedankt voor je uitgebreide reactie iig <3

1 like

Dit is niet echt een medische vraag, maar ik weet niet waar ik hem anders kwijt kan. Mijn koortslip (die niet eens op mn lip zit maar erboven, grrr) is een korsterig gedrocht geworden waar ik natuurlijk zsm vanaf moet.

Wat kan ik hier het beste opsmeren? Niks? Zinkzalf? Vaseline? Een of ander spulletje met calendulan?

Kan je niet je huisarts of je apotheek bellen?

Ik heb altijd last gehad van chronische verkoudheid tot mijn 17e denk, hierna wel een onwijs gevoelige neus gehad. Als ik water drink en er komt een beetje door mijn neus kan ik een week overmatige snot etc hebben. Ik moet niezen van niezen, slaap standaard met zakdoekjes, allergie tabletten kom ik bij wijzen van spreken in om. Nu was ik in mijn neus aan het kijken, omdat ik weer random een volle neus heb. Dat voelt dan een beetje alsof ik allemaal water in mijn neus heb. Snuiten werkt meestal niet want dan komt er niks uit. Maar mijn tussenschotje zit helemaal tegen de zijkant van mijn linkerneusgat. Ik krijg daar ook vrijwel geen adem door (sowieso moet ik door mijn mond ademen, anders krijg ik een “door rietje heen ademen” effect) Maar als ik voel heb ik rechts heel veel ruimte, maar links dus niet. Zou dit een scheef tussenschot kunnen zijn? Ik lees vanalles over operaties en het hele idee daarvan maakt me helemaal naar. Hoe groot is de kans dat al mijn klachten veroorzaakt kunnen worden door een scheef tussenschot?

Dat kan, als je er echt over twijfelt even naar je huisarts gaan en een verwijzing vragen naar een KNO.
Het zou heel goed kunnen dat je daardoor minder goed kan ademen door je neus. Vaak kan het met een operatie opgelost worden.

1 like

Mijn schoonbroer had dit ook! Hierdoor kon hij moeilijk ademen en snurkte hij ook in zijn slaap. Hij is begin dit jaar geopereerd en dat ging perfect! Nu ook nergens meer last van. Dus een consult bij de KNO arts is denk ik geen verkeerd idee.

1 like

Misschien kan het zelfs wel zonder operatie?

1 like

Ik heb dit ook. Neus zit constant verstopt en als ik er door adem klinkt het super zwaar. Krijg er amper lucht door ook.
Ik ben een aantal jaar terug hiermee naar de kno geweest omdat ik hetzelfde vermoedde. M’n tussenschot was niks mis mee maar ik had heel veel slijmvlies? Dat hebben ze toen weg gehaald. 2 weken normaal kunnen ademen en toen weer terug bij af😅
Twijfel wel of ik terug moet gaan want heb nu ook regelmatig bloed in m’n snot zitten.

Neus spoelen elke dag heb je al wel geprobeerd denk ik?

Super vervelend! Ik zou inderdaad teruggaan en aangeven dat het de vorige keer maar minimaal heeft geholpen.

Neusspoeling heeft geen nut, omdat mijn neus zo heftig kan reageren dat ik dan twee weken met een volle neus zit.

Overigens probeerde ik net de HA te bellen, wat altijd heel lastig gaat. De assistente is altijd neerbuigend en toen ik aangaf vandaag niet te kunnen en vroeg of ik vrijdag kon deed ze alsof ik om wereldvrede vroeg. De boel sluit vanaf volgende week 3 weken dus daarna kan ik pas weer langskomen. Ben echt in staat om over te stappen. Afgelopen keer heb ik 3 weken op mijn bloeduitslag moeten wachten, en toen bleek ik ernstige vitamine tekorten te hebben, waarop ze heel paniekerig deed. Voel me altijd zo bezwaard om te bellen ugh

weet iemand hier een antwoord op? haha ben nog steeds nieuwgierig

1 like

Ik heb gehoord dat de anticonceptiepil die ik al jaren naar volle tevredenheid gebruik (zoely) uit de handel gehaald is.
Nu heeft de huisarts als alternatief en ‘best overeenkomend’ de microgynon 20 weer voorgeschreven, maar dat is juist de pil waar ik destijds mee gestopt ben om over te stappen op de Zoely ivm dat ik een emotioneel wrak werd. Nu heb ik gelukkig nog een maand van mn oude pil. Maar ik snap niet waarom ik deze pil voorgeschreven krijg, want de hormonen van deze en mn oude pil zijn echt totaal verschillend(dus waarom meest vergelijkbaar), en ik heb er dus al eerder slecht op gereageerd. Ik snap het als niemand hier ook een antwoord op heeft hoor, maar zou er nou echt geen pil zijn die meer lijkt op wat ik had?

Zelfde probleem, was heel tevreden over de Zoely, maar schijnt pas weer leverbaar te zijn in het voorjaar van 2020 (hoe dan, moeten ze een nieuwe fabriek bouwen? :joy:) Mijn huisarts heeft zitten zoeken en zij denkt dat de Yaz ongeveer hetzelfde zal werken als de Zoely voor mij; ze zei: ik heb hier de meeste hoop op. Bij de apotheek zeiden ze dat alle klanten die de Zoely slikten (waren er maar 5) allemaal over waren gegaan op de Yaz trouwens (en mijn huisarts zit in een andere gemeente, niet dat dat allemaal via mijn huisarts komt, haha) Ben er nu 2 weken mee begonnen

Ja ik had inderdaad gelezen dat alle leveranciers gestopt waren, en 1 gaf aan dat wellicht eerste kwartaal 2020 weer wat is. Mocht dat zo zijn ben ik er zeker bij, maar ik baal hier wel van.
Zeker omdat jij nu dus een andere pil geadviseerd krijgt dan ik. Er zijn 100 soorten pillen waarschijnlijk die ik nog kan ‘proberen’ maar juist van degene die ik nu heb gekregen weet ik al van dat ik er waarschijnlijk niet goed op reageer…
ik hoop echt heel erg op een terugkeer, en anders na 3 maanden als het nogsteeds kut is maar even informeren naar de Yaz
Edit; volgens mij was ik in mijn apotheek echt de enige met deze pil zelfs, terwijl het echt een hele fijne was

Ik zou niet iets gaan slikken waarvan je al weet dat je er niet goed op reageert. Gewoon nog eens aankaarten bij de huisarts! Mijn huisarts zei: er zijn zoveel mogelijkheden, als je klachten krijgt, zoeken we verder!

1 like

Ja het is wel >5 jaar geleden dus ergens wil ik ook niet de wijsneus uit gaan hangen die het beter weet dan de huisarts. Dus heb de 3 strips meegenomen vandaag, mocht ik al eerder doorhebben dat het niet gaat geef ik ze wel aan mn zus die gebruikt die pil wel al. En dan wil ik toch verder kijken.
Maar vreemd dat het advies zo verschilt.
En gewoon heel erg balen dat dit zo moet

1 like

@Negativ
Ik heb hetzelfde. Ik heb ook nog eens tering kleine neusgaten. M’n tussenschot staat een beetje scheef, maar echt minimaal. De enige optie die ze me gaven was m’n neus verbreden :woman_shrugging:t3: Maar dat gaat er niet mooi uit zien. Oftewel: leer er maar mee leven. Zijn je neusamandelen er al uit?

1 like