Het grote medische vragen-topic

weet iemand hier een antwoord op? haha ben nog steeds nieuwgierig

1 like

Ik heb gehoord dat de anticonceptiepil die ik al jaren naar volle tevredenheid gebruik (zoely) uit de handel gehaald is.
Nu heeft de huisarts als alternatief en ‘best overeenkomend’ de microgynon 20 weer voorgeschreven, maar dat is juist de pil waar ik destijds mee gestopt ben om over te stappen op de Zoely ivm dat ik een emotioneel wrak werd. Nu heb ik gelukkig nog een maand van mn oude pil. Maar ik snap niet waarom ik deze pil voorgeschreven krijg, want de hormonen van deze en mn oude pil zijn echt totaal verschillend(dus waarom meest vergelijkbaar), en ik heb er dus al eerder slecht op gereageerd. Ik snap het als niemand hier ook een antwoord op heeft hoor, maar zou er nou echt geen pil zijn die meer lijkt op wat ik had?

Zelfde probleem, was heel tevreden over de Zoely, maar schijnt pas weer leverbaar te zijn in het voorjaar van 2020 (hoe dan, moeten ze een nieuwe fabriek bouwen? :joy:) Mijn huisarts heeft zitten zoeken en zij denkt dat de Yaz ongeveer hetzelfde zal werken als de Zoely voor mij; ze zei: ik heb hier de meeste hoop op. Bij de apotheek zeiden ze dat alle klanten die de Zoely slikten (waren er maar 5) allemaal over waren gegaan op de Yaz trouwens (en mijn huisarts zit in een andere gemeente, niet dat dat allemaal via mijn huisarts komt, haha) Ben er nu 2 weken mee begonnen

Ja ik had inderdaad gelezen dat alle leveranciers gestopt waren, en 1 gaf aan dat wellicht eerste kwartaal 2020 weer wat is. Mocht dat zo zijn ben ik er zeker bij, maar ik baal hier wel van.
Zeker omdat jij nu dus een andere pil geadviseerd krijgt dan ik. Er zijn 100 soorten pillen waarschijnlijk die ik nog kan ‘proberen’ maar juist van degene die ik nu heb gekregen weet ik al van dat ik er waarschijnlijk niet goed op reageer…
ik hoop echt heel erg op een terugkeer, en anders na 3 maanden als het nogsteeds kut is maar even informeren naar de Yaz
Edit; volgens mij was ik in mijn apotheek echt de enige met deze pil zelfs, terwijl het echt een hele fijne was

Ik zou niet iets gaan slikken waarvan je al weet dat je er niet goed op reageert. Gewoon nog eens aankaarten bij de huisarts! Mijn huisarts zei: er zijn zoveel mogelijkheden, als je klachten krijgt, zoeken we verder!

1 like

Ja het is wel >5 jaar geleden dus ergens wil ik ook niet de wijsneus uit gaan hangen die het beter weet dan de huisarts. Dus heb de 3 strips meegenomen vandaag, mocht ik al eerder doorhebben dat het niet gaat geef ik ze wel aan mn zus die gebruikt die pil wel al. En dan wil ik toch verder kijken.
Maar vreemd dat het advies zo verschilt.
En gewoon heel erg balen dat dit zo moet

1 like

@Negativ
Ik heb hetzelfde. Ik heb ook nog eens tering kleine neusgaten. M’n tussenschot staat een beetje scheef, maar echt minimaal. De enige optie die ze me gaven was m’n neus verbreden :woman_shrugging:t3: Maar dat gaat er niet mooi uit zien. Oftewel: leer er maar mee leven. Zijn je neusamandelen er al uit?

1 like

Wat rot! Is er dan geen second opinion? Lijkt me zo kort door de bocht, of het een, of het ander. Echt heel naar.

En ja, althans, toen ik zes was zijn mijn keelamandelen geknipt, en toen hebben ze ook het een en ander bij mijn neus gedaan. Naar mijn herinnering was dat ook omdat ik altijd verkouden was

Nee die heb ik nog. Zou dat verschil kunnen maken denk je? :scream:

Ik had bloed bij mijn plas… paniek. :frowning:

Enige wat ik zou kunnen bedenken is dat er bijvoorbeeld wat endometriose plekjes rectovaginaal zitten? Maar ik weet niet of je daar echt kramp van krijgt, meer pijn tijdens ontlasting…

Weet je zeker dat het uit je plasbuis kwam? Kan het geen ongesteldheids bloed zijn?

Als je zeker weet dat het uit je urinebuis komt kan je het beste even naar de huisarts voor een kweekje, het kan mogelijk blaasontsteking zijn. Heb je ook buikpijn of pijn bij het plassen? Tot die tijd veel water drinken en eventueel cranberry capsules.

Ik heb net gepraat met @keekie en die zei hetzelfde. Ik kan niet naar mn eigen huisarts maar zou wel langs kunnen ergens anders als passant, kan ik dan gewoon naar binnen lopen en het uitleggen? Ik ben nu aan mn 2e halve liter water bezig. Heb geen pijn en ook niet echt aandrang.

1 like

Ik zou even bellen naar die praktijk en je vraag voorleggen, waarschijnlijk kan het wel. :slight_smile: Beterschap!

Thanks!!

Hmm nee ik heb echt alleen krampen/ nee eerder messteken :sweat_smile: tijdens mijn menstruatie en echt aan de voor en achter kant
echt heeeeeel vervelend nog steeds

Heeft iemand hier verstand van de pil? Mijn pil is uit de productie gehaald, waardoor ik moet overstappen op een andere. Nu moet ik dus niet een stopweek houden, maar de strip afmaken en meteen overgaan naar de nieuwe strip. Ik dacht vannochtend dat ik de strip had afgemaakt en had toen de nieuwe genomen, maar er zat nog 1 in de vorige strip. Kan dit kwaad? (Ik neem weleens halve strips en zie vaak mensen zeggen dat je de hele strip altijd moet afmaken dat is meteen ook een vraag als je kennis hebt haha)

1 like

Ik denk niet dat het kwaad kan als het alleen de laatste is, kleine slag om de arm, want ik weet natuurlijk niet welke 2 soorten je hebt zijn en of daar nog haken en ogen aan zitten.

Je moet altijd bij voorkeur een hele strip achter elkaar gebruiken (bij een 1-fase-pil, bij meer-fase-pillen geldt dit alles niet), maar als je daarna doorslikt en dan halverwege de tweede strip stopt is er geen probleem, behalve dat het misschien voor je administratie lastig is om bij te houden wanneer je dan weer moet beginnen.
Middenin de eerste strip na een stopweek stoppen is onverstandig, afhankelijk van op welke dag je precies zit en wat je daarna doet qua lengte van stopweek etc. ben je dan mogelijk onveilig.

Ik slik zo’n 3 maanden altijd door en doe dan in de laatste maand weleens kijken wat uitkomt qua dagen! Dus ik neem aan dat het dan geen kwaad kan?