Het grote medische vragen-topic

Nee dat is niet normaal. In principe wordt een baby gewoon ingeschreven in de praktijk bij de ouders (ik vraag dat altijd wel even na bij de ouders, of dat inderdaad de bedoeling is), waardoor een visite gewoon gedeclareerd kan worden door de huisarts en je geen rekening hoort te krijgen. Ik zou de praktijk even bellen.

Ik zou even de huisarts bellen. Als je veel pijn hebt kun je je ook niet concentreren op je werk.
Je gezondheid gaat voor op je werk.

2 likes

Volgens mij heb ik een bacterie overgroei down under en ik dacht gaat wel over van zelf, maar ik weet het niet hoor. Tmi maar ik ben nu helemaal bang dat je me ook ruikt als mijn benen even uit elkaar houd :s. Wil eigenlijk niks aan die flora doen want denk dat zichzelf herstellen het beste is, maar hoe lang kan je dit de tijd geven voor je wel actie moet ondernemen?
Edit: en als ik via de dokter antibiotica wil/krijg, moet er dan iets op kweek eerst? Of zou ik dat meteen mee kunnen krijgen?

Klinkt een beetje als bacteriële vaginose (omdat je het zo specifiek over de geur hebt). Is het ook meer/dunner? Of heb je het eerder gehad en dat je het herkend?

Bacteriële vaginose kan zich spontaan herstellen, omdat het eigenlijk een verkeerde balans is in de vagina dus inderdaad bacteriële overgroei. Maar soms kan dat ook lang duren. Heb er zelf een keer twee maanden mee rondgelopen en voelde me heel naar en vies, toen heb ik wel metronidazol ervoor gehad. Laatste keer dat ik het had, heb ik eerst tubetjes gyno balance geprobeerd voor een week, en toen dacht ik: als het daarna niet over is, neem ik die metronidazol. Het is daarmee bij mij wel over gegaan.

Als je naar de huisarts gaat, kan het zijn dat die een kweek wil (mn als er kans is op SOA, en ook omdat we weten dat bacteriële vaginose vaker samen kan gaan met SOA). De eerste keer dat ik het had was het verhaal zo duidelijk dat mijn huisarts vroeg of er kans op SOA zou zijn (nee) en toen heb ik zonder enig onderzoek die metronidazol gekregen. Moet wel zeggen dat ik toen wel al vrij zeker wist dat dat het zou zijn.

1 like

@Damnatio Ja bedoelde indd ook vaginose! Heb het een keer eerder gehad maar toen via de gynaecoloog ab gehad dus ben bang dat huisarts wel kweek wil doen. Kans op soa zou echt bijna nul zijn dus heb geen zin om die testen te laten doen tbh. Maar ik dacht even na en dan breng ik die flora nog meer in de war (en ik ga op vakantie dus Ab is dan ook beetje onhandig en je mag niet drinken :p) en heb ik dadelijk weer een schimmel dus ik kijk het nog een tijdje aan.
Heb sowieso vaak dat de geur m’n cyclus volgt en soms ruikt het echt niet lekker fris maar dan weet ik dat het over een week weer anders is maar nu is het wel langer dan een week naar.

Hangt natuurlijk van je huisarts af hoe die ermee omgaat. Die van mij vond het prima om destijds op het verhaal af te gaan (en terugkomen als het niet overgaat met die metronidazol natuurlijk) en ik heb het destijds nog een keer telefonisch kunnen aanvragen met het verhaal dat ik die klachten had en herkende van de vorige keer. En nu heb ik voor de zekerheid altijd die tabletten als back up thuis, voor als ik er echt helemaal klaar mee ben.

En je zou dus die gyno balance tubetjes kunnen proberen. Helpt in ieder geval tegen de geur, en bij mij ging het daar vorige keer ook van over, terwijl ik toen wel echt een best hevige had.

Succes ermee he, je kan je daar zo ongelukkig door voelen he, vies ook.

1 like

Ik heb wel iets in huis, multi-gyn actigel, bedoel je dat? Want dat had ik gekocht want dacht dat gynaecoloog zei dat ik dat eerst moest proberen. Maar later zei hij weer dat dat onzin was geweest om te kopen omdat een overgroei er niet mee over gaat. Dus ik vind het maar onduidelijk of het zin heeft :’)
Ja helemaal als ik dus mijn benen wijd doe en denk huh ruik ik nu mijn flamoes of verbeeld ik het me? En dan er niet achter kunnen komen of het nou echt is of niet. En om het nou bij iemand anders te verifiëren is ook weer wat :’)

Ja, denk dat ik dat bedoel!

Wist ook niet zeker of het iets zou doen, maar mijn zusje zei dat het bij haar iig tegen de geur hielp dus ik dacht: baat het niet, dan schaadt het niet. En het hielp dus wel. In ieder geval tegen de geur, en na een week gebruik was het wel over. Kan natuurlijk ook natuurlijk beloop zijn, maar ik had het idee dat het wel wat deed. Ik gebruikte het ook wel eens voor seks, zodat die geur in ieder geval weg was tijdens de seks. Tegenwoordig gebruik ik het vooral na intensieve seks, omdat ik daar die BV steeds door krijg :woozy_face:. Heb het sindsdien niet meer gehad. Toeval of niet kan ik niet zeker stellen, maar ik vind het het proberen waard.

1 like

Ik ben 4 maanden geleden bevallen en nog altijd niet ongesteld geworden. Ik heb geen borstvoeding gegeven. Naar de huisarts of nog even afwachten?

Kun je weer zwanger zijn?

1 like

Zou nog even wachten, bij mij duurde het een half jaar. Vriendin had ook geen borstvoeding gegeven en die werd pas na 7 maanden weer ongesteld…

1 like

Nee want want ik heb nog steeds geen seks durven hebben na mijn bevalling :flushed:

Kun je gewoon declareren bij je zorgverzekeraar!

1 like

Het is al opgelost! :slightly_smiling_face: ze was volgens hen niet verzekert, war logisch is als je 4 dagen oud bent. Maar nu is het verwerkt door de zorgverzekering en mocht ik de rekening weggooien.

Ah duidelijk, maar je wil ze de kost niet geven die denken dat het nog niet kan en per ongeluk toch opnieuw zwanger raken :stuck_out_tongue:
Volgens mij is alles tot 6 maanden niet gek, als het daarna uitblijft kun je langs de huisarts gaan. Realiseer je wel dat uitblijven van menstruatie niet betekent dat er geen ovulatie is, dus je kunt alsnog zwanger raken mocht je wel weer seks hebben.

1 like

ik gebruik sinds een ruime week een nieuwe pil en heb sinds dag 3 echt iedere dag hele erge hoofdpijn. niet te doen gewoon. hoe lang zouden jullie wachten met teruggaan naar de dokter om te kijken of ik weer m’n oude kan krijgen?

Normaal wordt gezegd dat je 3 maanden moet wennen aan de pil.

1 like

Ik heb sinds 3 weken in m’n liezen geïrriteerde plekken. Ik dacht eerst dat het een schimmeltje was, maar na 2,5 week smeren met schimmelcreme en -poeder is er geen verbetering. Nu ben ik gaan smeren met bepanthen en dat helpt ook niet. Het jeukt een beetje maar is vooral ontzettend geïrriteerd. M’n ondergoed schuurt er langs en ik zit het liefst wijdbeens, lekker charmant haha. ‘s nachts slaap ik al zonder ondergoed in de hoop dat dat helpt maar het haalt allemaal niks uit.

Wat kan dit zijn? Het voelt en ziet er hetzelfde uit als eczeem, maar het lijkt me er zo’n gekke plek voor. En kan ik er iets op smeren of beter niet? Het word nu echt vervelend

Iemand nog tips voor een puist/kleine cyste in je hals/nek? Sinds gister valt t me op (normaal zit er daar wel iets van een bultje/moedervlek maar nu is t helemaal opgezet). Vanochtend kwam er ook een beetje pus uit alsof het een puistje was toen ik eraan voelde. Wil er wel mee naar mn huisarts maar die is er pas einde vd maand weer. Dus als iemand in de tussentijd tips heeft? En anders bel ik sowieso maandag wel even met de praktijk

Toen ik voor zoiets belde werd ik doorverwezen naar de huisartsenpost, en daar zeiden ze dat ik ermee moest stoppen omdat het gevaarlijk zou zijn en de kans op een herseninfarct zou vergroten. De arts zei dat het sowieso niet oké is als je van de pil hoofdpijn krijgt die de dagelijkse activiteiten beïnvloeden. Het was bij mij wel echt een soort migraine die me totaal lam legde. Ik kon niets meer behalve op bed liggen en huilen van de hoofdpijn. Weet niet of het bij jou ook zo erg is (je kunt nog op het forum zitten, dus waarschijnlijk niet?), maar wat die arts zei is mij wel bijgebleven. Ik ben toen direct gestopt (het was Microgynon).