Het grote medische vragen-topic

Is er al eens naar je oogzenuw gekeken? Misschien is die ontstoken, daar horen veel klachten bij. Beetje random misschien, maar mijn vader had dat (door zijn MS), en het ontwrichtte alles

1 like

Ik ben maandag door iets gestoken op mijn enkel. Dacht gewoon een mug, volgende dag was er niks aan de hand maar sinds gisteren is de plek van de beet donkerpaars/roze en is mijn enkel dik. Het doet daaromheen ook pijn en lopen doet ook pijn. Denk allergische reactie maar twijfel of ik morgen even naar de huisarts moet. Ga maar even bellen morgenochtend om te vragen, maar misschien herkent iemand het en kan me alvast helpen.

Edit. Mijn vriend ging net kijken en lijkt een zwart puntje in het midden te zien

Ik heb al jaren af en aan kleine vochtblaasjes op mijn vingers. Ik krijg alleen op de laatste vingerkootjes van m’n ringvingers en pinken, aan de niet-nagelkant, ze zien er uit als een soort kleine belletjes. Als je ze ‘uitknijpt’ knappen ze en komt er wat vocht uit, maar een paar minuten later zijn ze weer dicht en opnieuw gevuld met vocht. M’n huid krijgt er ook een soort kreukelige textuur van (foto 2) en is een beetje geïrriteerd, beetje zoals hele droge pijnlijke vingers in de winter. Het jeukt niet. Soms zijn ze er een hele poos niet, soms maar een paar en soms een heleboel in een keer. Als het op de ene hand zit, zit het ook altijd op de andere. Ik zou er graag wat aan doen want het is maar matig comfortabel, maar ik heb geen idee wat het is en kan op het internet niet echt dingen vinden die er net zo uitzien. Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?

Foto's

Je ziet hier alleen de grootste blaasjes goed, maar er zitten een stuk of 25 kleine blaasjes op m’n ringvinger

Ik heb dit ook! Of iig iets wat er op lijkt. Bij mij heeft het volgens mij te maken met warm weer, soort warmte bultjes. Vaak komt het dus als het warm is of wanneer het warm is geweest. Drogen ze bij jou daarna ook op en dat je dan een beetje velletjes hebt?

1 like

Ja uiteindelijk drogen ze een soort in inderdaad! Ik heb ze wel ook in de winter, dus heb niet het idee dat warmte bij mij de trigger is. Ik zit nog even te googlen, en denk dat het misschien wel dyshidrotisch eczeem /blaasjeseczeem kan zijn? Ik zag daar eerst alleen maar plaatjes van met hele grote blaren dus dacht dat dat het niet kon zijn maar nu wat verder doorgeklikt en het lijkt er toch wel op…

https://www.huidinfo.nl/d/dyshidrotisch-eczeem/

Denk inderdaad dat dat het wel eens kon zijn ja! Van wat ik lees hoeft dat niet perse te jeuken.

@Musa op een andere site lees ik dit erover:

  • Warmte: in de zomerperiode komt dyshidrotisch eczeem meer voor, mogelijk doordat je zwetende handen en/of voeten hebt

IJIk heb dit ook gehad, en toen het echt pijn begon te doen en blauw werd naar de huisarts gegaan. Kreeg toen een hormoonzalf mee. Het was 2 dagen later weg, weet niet of het door de hormoonzalf was of dat het gewoon eindelijk na een week beter werd. Paar dagen voor het blauw had ik ook galbulten op de plek.

1 like

Dat van jou klinkt nog wat heftiger. Heb de dokter vandaag gesproken en moet het koelen en smeren en beetje hoog houden. En even aankijken of het niet erger wordt. Dus hopelijk na het weekend weer normaal.

@Dazed en @Musa: ik heb dat ook. Bij mij vaak op mijn handpalm en tussen mijn vingers (bij de bovenste kootjes). Met name bij warm / vochtig weer. Ik heb het eens aan een vriendin (huisarts) laten zien, die dacht op het eerste gezicht aan een huidschimmel, maar ze heeft het niet uitgebreid onderzocht.

1 like

Ben je al bij een neuroloog geweest? Bij lang aanhouden en erger worden van de klachten maar niks in het bloed zou je die mogelijkheid evt eens kunnen bespreken met je huisarts. Als er dan niks gevonden wordt, stelt dat misschien in ieder geval wat gerust. Het lijkt mij gezien je klachten geen slecht idee om een neuroloog te laten kijken.

1 like

Gisteren eind van de middag een kies laten trekken, zou ik dan vanavond drankjes kunnen drinken bij een etentje of is dat een heel slecht idee?

Ja dit is inderdaad blaasjeseczeem! Ik heb het ook heel vaak, soms ook op m’n voeten/tenen. Ik ben er een keer voor naar de huisarts geweest en die herkende het meteen en heeft toen een hormoonzalf voorgeschreven. Dat verlichtte de jeuk wel een beetje maar helaas ben ik zo iemand die er toch niet van af kan blijven en die blaasjes tot bloedens toe uitknijpt haha

Ja ik moet ook heel erg m’n best doen om er van af te blijven haha. Maar als je die zalf gebruikt kan het dus alsnog wel gewoon terugkomen? Dan denk ik namelijk niet dat ik zin heb om die moeite te doen :sweat_smile:

Ja die zalf was voornamelijk bedoeld om te smeren op plekken waar je al blaasjes had, niet om ze te voorkomen ofzo. Ik heb een tijd veel blaasjes gehad op de zijkanten van m’n hand en door het knijpen en krabben ging die huid steeds vervellen; toen ik de zalf daar consequent op smeerde herstelde de huid wel dus daar hielp het gelukkig wel voor. Volgens mij mag je die hormoonzalf ook niet langer dan 2 weken elke dag gebruiken en daarna komen de blaasjes dus gewoon weer terug helaas

Ah oké, dankjewel voor je uitleg! Dan ga ik het denk ik maar gewoon laten voor wat het is.

1 like

Hey… ik had bijna dezelfde klachten met een redelijk vitamine D tekort… maar neem aan dat dat bij jou niet zo is omdat dat wel uit een standaard labonderzoek gekomen zou zijn?
Laat je iig niet wegsturen met deze klachten want ik weet hoe beperkend het kan zijn.

1 like

@Hibou Was er ook op vitamine b12 geprikt?

2 likes

Een stuk minder geworden, nu moet ik als disclaimer erbij zeggen dat ik ook intensieve behandeling voor autisme en bijkomende dingen gehad heb en AD ben gaan slikken dus ik kan het niet compleet van elkaar scheiden. Maar ik wilde het toch benoemen omdat ik wel nog steeds denk dat het lusteloze en erg vermoeide, duizelige vooral door vitamine D tekort kwam…

Edit: ik dacht op gegeven moment ook aan chronisch vermoeidheidssyndroom omdat ik steeds meer klachten kreeg. Evenwicht, wazig zien, concentratie… dat soort dingen zijn bij mij wel weggegaan (ik weet alleen dus niet of dat alleen door vit D te gaan slikken verholpen is)… anyhow misschien belangrijkste: bij mij ging het over. Dat had ik fijn gevonden om te horen in die situatie!

1 like

Ik zat een beetje door dit topic te scrollen en zag dit mega oude bericht. Misschien heb je allang geen last meer, maar bij mij helpt D-mannose (supplement te koop oa bij h.olland & B.arret) zo goed tegen het krijgen van een blaasontsteking en als ik er toch 1 heb om er vanaf te komen. No more schimmelinfecties en eeuwige antbiotica kuurtjes. Ik hoop dat je allang van je klachten af bent, maar dan helpt dit misschien iemand anders :slight_smile:

Hee!
Super toevallig, ik ben nu inderdaad na de goede AB te hebben gekregen al een half jaar van de ontstekingen af, maar drink ook trouw een glas d mammose na de seks! Weet niet of het daar door komt of ik er overheen ben gegroeid, maar wel fijn!
Het is alleen vrij prijzig dus ik sla in wanneer het in de aanbieding is. Heb jij tips waar het goedkoper is dan bij Kruidvat?