Het grote medische vragen-topic

O Yes! Ik koop het altijd als het 2=1 is bij Holland & B.arret en heb het daarvoor altijd via I.herb besteld, maar daar ik het al een tijdje niet op voorraad

Ik heb sinds een paar dagen bultjes op mijn buik/zijkant buik en ze jeuken heel erg (zie foto) De bultjes zullen vanzelf wel weggaan, maar wat kan ik doen tegen die jeuk? Heb al exceemcreme en talkpoeder geprobeerd, maar heeft geen effect.

Summary

Moest je dat niet blijvend laten injecteren dan? Ik heb/had ook een tekort maar bij mij zijn die injecties levenslang. Moet zeggen dat ik ook nooit veel effect bemerk qua symptomen. Herken ze dan ook wel. Soms denk ik dat het tekort ooit in het verleden al schade heeft aangericht en die injecties nu geen zin meer hebben.

1 like

Ik vind koelte zelf het beste helpen bij jeuk. Dus koude washandjes of koele aloe vera.

Processierups mischien?

Edit: oh je vroeg wat je eraan kon doen dat weet ik niet haha sorry

Ik vind het ook op processierups lijken. je kan anti-histamine pilletjes innemen (hooikoorts pillen), dat helpt wel, de jeuk wordt na een week wel minder. Check ook even goed je kleding die je aanhad, die zou ik even met een plakroller rollen om de haartjes te verwijderen en wassen op 60 graden…

Ik ben gisteren in Walibi geweest, heb ook met de auto teruggereden. Maar sinds ik op bed lag is alles gaan draaien, alsof ik veel te veel gedronken heb (Heb niks op). Ik heb nu nog een tollend gevoel in mn hoofd, maar als ik kijk draait her niet. Het zit echt in mn hoofd.

Herkent iemand dit, wat kan ik hieraan doen?

Zoals @Broodrooster zei is een bovendruk van 65 abnormaal en heb je daar echt wel klachten van. Maar ik kan me niet voorstellen dat je onderdruk normaal was. Want die zou dan onder de 65 moeten liggen, wat ook al aan de lage kant is. Als je onderdruk hoger was dan je bovendruk en dit meermalen voorkomt zou ik de bloeddrukmeter niet meer vertrouwen.

Maar is ouderwets zelf tellen geen optie. Dus vinger op de pols/hals en dan 15s tellen en dan keer 4 niet veel makkelijker voor je? En het is ook veel betrouwbaarder. Want als je echt een onregelmatige pols hebt is zo’n thuis bloeddrukmeter niet betrouwbaar, omdat door je onregelmatige hartslag je bloeddruk dan veel wisselt en het apparaat dan ook niet meer elke polsslag registreert.

Wat helpt nou echt tegen een beginnende koortslip?

Ako-lip!

Echt beginnend, dat het alleen tintelt / klopt, maar er nog niks te zien is?
Bij mij helpt het beste om elk half uur een ijsklontje op de plek te houden en dat te laten smelten. Maar nog geen garantie dat het niet doorzet, bij mij helpt niks échte tegen die krengen…

Bij mij helpt het om zink-tabletten te slikken en een dun laagje Zinolium te smeren op het de beginnende blaar. Daarnaast houd ik mijn lippen goed vet.

Ik weet niet precies wat voor apparaat je hebt, maar je kunt je sterk afvragen wat je er aan hebt, 99% van de thuismeters voldoet niet en meet dus geen betrouwbare waardes. Ook als je wel een betrouwbare meter hebt moet je je afvragen wat je met die waardes doet, wordt je dag anders als er 80 of 90 of 110 of 140 staat? Het gaat om hoe jij je voelt, je bloeddruk is maar een enkele waarde die bij een gezond jong persoon pas héél erg laat iets zegt over het lichamelijk met je gaat.

6 likes

Ik kreeg bij bloeddonatie de tip dat ik misschien eens naar de huisarts kon omdat iedere keer mijn bloeddruk ontzettend hoog is. Naast de metingen bij bloeddonatie heb ik ook een meting van een onderzoek op werk die heel hoog is. Mijn vader heeft ook een hoge bloeddruk.

Zou mijn hoge bloeddruk door de pil kunnen komen? Hebben andere anticonceptie methoden minder effect op je bloeddruk?

Aangezien je vader ook een hoge bloeddruk heeft, is het waarschijnlijk eerder aanleg. Hoe is je eetpatroon? Dat is immers een belangrijkere factor dan pilgebruik.

1 like

Ik denk dat mijn eetpatroon redelijk normaal is, maar kan soms gezonder…

Soms is het ook puur aanleg hé. Ik heb bv (met pilgebruik :wink: ) een eerder lage bloeddruk (90/60 gemiddeld) en te lage natriumwaardes, ondanks dat ik juist op let extraveel zout te gebruiken.
Misschien dat jij er juist gevoeliger aan bent? Je kan altijd eens je bloedwaardes laten checken, dan weet je alvast of daar het probleem kan liggen.

Ik ken het niet als ‘bekende’ bijwerking, maar ik zie dat het in de lijstjes wel voorkomt. Ik zou er eens mee langs je huisarts gaan, er zijn ook mogelijkheden om 24 uur achtereen je bloeddruk te meten, als je alleen vlak na fietsen naar je werk en als je met je neus voor de bloedbankdokter zit (bijv) een hoge bloeddruk hebt en de rest van de dag laag zit is er niks aan de hand, als de bloeddruk ook ‘s nachts als je slaapt hoog is is het vervelender.

1 like

Dank je wel. Was gisteren toch even langs huisarts geweest en het is idd mn evenwichtsorgaan. Met rust moet het overgaan en anders moet ik vrijdag terugkomen.

1 like

Ik heb zo’n formulier meegekregen om bloed te prikken om te kijken of ik toch iets van een allergie heb maar ben vergeten te vragen of ik dan gewoon hooikoorts/allergietabletten kan blijven slikken of dat je dan die reactie niet kunt zien in je bloed?