Het grote medische vragen-topic

Ik heb door een vervelende situatie de afgelopen maanden veel last van stress en angst. Gevolg is dat mijn buikspieren in een soort constante kramp verkeren: ik kan ze niet meer ontspannen. En als ik het probeer, spannen ze alleen nóg maar harder aan. De enige manier is mijn handen op mijn buik leggen om te ‘voelen’ welke kant ik op moet. Dan lukt het me om de spieren te ontspannen. Zodra ik mijn handen van mijn buik afhaal dan schiet het bij de volgende ademhaling weer op slot. Of ik nou sta, zit of lig: dat maakt geen verschil. Ik raak er soms echt een beetje van in paniek, want dit kan niet goed zijn. Ik functioneer verder trouwens wel gewoon goed ondanks de stress.

Wat voor iets zou hierbij kunnen helpen? Fysiotherapie, mensendieck/oefentherapie of toch iets meer ‘therapieërigs’ als haptotherapie ofzo? Ik weet dat ik het ook aan mijn huisarts kan vragen, maar vind het altijd fijn om zelf al een beetje richting te hebben.

Vervelend. Heb je aan psychosomatische therapie gedacht omdat het zo duidelijk stressgerelateerd is? Denk dat ze met fysio ook wat kunnen helpen maar omdat je eigenlijk meer last hebt van stress dan puur je bewegingsapparaat.

1 like

Dankjewel, die had ik nog niet bedacht. Klinkt enerzijds goed: “Tijdens de behandeling psychosomatische fysiotherapie zal de therapeut samen met u werken aan het herstel van het verstoorde evenwicht tussen spanning en ontspanning.”

Maar anderzijds ook wel heel erg therapieërig met “onderzoeken wat de klachten veroorzaakt, wat je valkuilen zijn, inzicht, bewustwording.” Tja, ik weet heel goed wat er aan de hand is. Daar valt niets meer aan te ontdekken en ik moet er nou eenmaal doorheen. Het lukt me alleen niet meer die spieren aan te sturen. Maar goed, dat gaat uiteindelijk natuurlijk niet over mijn bewegingsapparaat…

Het is zo dat veel mensen niet weten waar hun plotselinge klachten aan liggen. Ik verwacht dat als je het zelf weet, je dat tweede deel niet zo diep hoeft te doen. Ik heb gezien dat mensen er veel baat bij hebbe, maar misschien kan een fysio je ook wel helpen. Wel goed dat je hulp zoekt, ben benieuwd wat je kiest.

1 like

Fijn om jouw visie het te lezen. Het klinkt alsof je er verstand van hebt. (Ik weet niet wat je achtergrond is.) Hij gaat zeker op mijn lijstje en ik hoop eigenlijk dat ik nog wat ideeën opdoe, zodat ik eea kan vergelijken en kijken wat me het meeste aanspreekt.

(Ik heb overwogen om zo’n sluitband voor na de zwangerschap te kopen. Ik dacht: als mijn lichaam dan die druk vanaf de buitenkant voelt, dan kan het misschien wel ontspannen. Dan wordt er al zoveel spanning op gezet dat mijn spieren het niet meer hoeven te doen. Net zoals wanneer ik mijn handen erop leg. Maar daar zijn die dingen natuurlijk niet voor gemaakt en je krijgt er vast luie buikspieren van.)

Ik twijfel of ik naar de dokter moet en wil graag advies! Achtergrond; door gedoe met darmen een bizar slechte weerstand. Hierdoor vaak verkouden, ontstekingen e.d. ben bekend met holteontstekingen en longontsteking ed.

Op dit moment veel aan het hoesten wat pijn doet en waarbij ik groen slijm ophoest , ook nies ik veel en heb ik veel groen snot. Algehele lamlendigheid, moe en lusteloos.

En ik weet dus niet of dit gewoon een forse verkoudheid is of iets meer en of ik er dus iets mee moet. Ik heb geen koorts, eet en drink normaal alleen iets minder dan normaal. Wat zouden jullie doen?

Even de assistente bellen.

1 like

Oh, zo herkenbaar! Ik heb idd ook prijzig spul in huis van Blephaclear/Blephasol (?). Heb niet het idee dat het helpt… Mijn huisarts kwam alleen aan met babyshampoo als tip, maar dat is inmiddels ook allang achterhaald. Volgens mij is er heel weinig kennis over.

Wat een rottige behandeling heb jij gehad… Maar heel fijn dat die ooglidcorrectie zo goed heeft uitgepakt! Dat zou nooit in mij opgekomen zijn als oplossing (zou wel geschikt zijn voor mijn hooded eyes…). Draag jij nu weer gerust regelmatig make-up? En zaten de ontstekingen bij jou daarnaast ook op de onderste ooglidranden?

Ugh vandaag weer zo veel jeuk… Daar kan ik werkelijk niets tegen doen, het jeukt zelfs door de warmtecompressen heen.

Ik heb dat zelf ook door nieuwe loafers :frowning_face: ik plak er van die grote pleisters op omdat het anders pijn doet en omdat het af en toe nog bloed. Maar dat is voldoende.
Zoals deze:

En thuis inderdaad zoveel mogelijk bloot houden.

Kan zo herkenbaar, zijn echt nare kleine wondjes! Bij mij verschilt het heel erg per schoen dus zou wel goed opletten welke het minst irriteert! Gek genoeg zijn dat bij mij enkellaarsjes met hak. Misschien omdat je meer naar voren staat dan?

Ik heb sinds vrijdag een grote knobbel aan de linkerkant van mijn hals en één op de linkerkant van mijn achterhoofd (groot) en op de bovenkant van mijn hoofd die heel erg pijn doen, die in mijn hals niet. Ik ben verder niet echt ziek, niet heel erg fit maar geen koorts of voelbare ontsteking oid. Wel dus pijn aan mijn achterhoofd vooral ‘s ochtends dan voelt het helemaal stijf.
Die knobbel in mijn hals doet geen pijn maar is wel echt huge en ziet er niet uit.

Ik heb gisteren de huisarts gebeld maar ik kan pas volgende week dinsdag terecht voor een afspraak. Van internet word ik niet heel blij maar goed wil ook niet van het ergste uit gaan.

Iemand misschien een idee wat dit kan zijn of iemand die dit ook heeft gehad? Bedankt alvast!

Dankjewel voor jullie reactie. Naar aanleiding daarvan kwam ik ook terecht op een vetbult, dat zou het ook nog kunnen zijn. Maar ik weet het eerlijk gezegd ook echt niet.

Mijn huisarts zit echt altijd vol, ik heb er zelfs 2 waar ik bij terecht zou kunnen maar ze zei dat het door de herfstvakantie weer heel druk was(is altijd druk maar goed), baal er zelf ook van maar weet niet of het urgent genoeg is en of het zin heeft om weer te bellen, had het de doktersassistente namelijk wel uitgelegd, maar het zit me idd toch niet echt lekker dat ik nog een week moet wachten nu, hm.

Ik heb sinds een week een knobbeltje onder m’n oksel. Hoe lang moet ik dit aanzien voordat ik ermee naar de huisarts kan?

Was vorige week verkouden en dacht dat het misschien daarmee te maken had, maar voel me nu weer prima.

Bij een knobbeltje in je oksel denk ik meteen aan een ingegroeide haar die is beginnen ontsteken. Kan het dat zijn?

Denk het niet, het voelt wel meer onderhuids dan dat

1 like

Gewoon naar de huisarts gaan. Niet fucken met knobbeltjes.

7 likes

Ik heb een periode nogal weinig gegeten door omstandigheden waardoor ik nu merk dat ik echt moet vechten om een gewone portie binnen te krijgen. Hoe kan ik mijn maag weer sneller laten groeien en wennen aan genoeg eten? Ik dacht al aan zachte, makkelijk eetbare dingen als bananenshakes, pindakaas, Griekse yoghurt, havermout, …

Ik heb twee maanden geleden mijn spiraaltje laten verwijderen en heb ineens veel last van migraine. Dat had ik voorheen sporadisch (6 keer per jaar), nu sinds verwijdering al 6x in twee maanden. Is het verstandig even te wachten en te kijken tot mijn lichaam weer een balans heeft gevonden? Heeft het überhaupt te maken met hormonen/spiraal? Is een iets wat ik zelf kan doen? Of moet ik naar de HA en om pillen vragen?

Beetje ranzige post hoor:

Is dit gewoon een prikkelbare darm of wtf is er loos?
Uit het tmi topic van gisteren: “Mijn buik doet hele dag al raar (luid pruttelen, aandrang, meerdere keren gepoept). Zonet had ik slijm bij mijn ontlasting. Had dat nog nooit gezien en schrok er een beetje van zelfs. Net soort gekke spuug joh.” (Was beetje gekke kleur poep, wit/geel achtig)
Vannacht dus ook hele tijd rommelen en pruttelen. En vandaag ook. Collega zei er zelfs wat van. Was nogal ongemakkelijk, darmen die steeds te keer gingen. Voelt wel alsof er veel lucht in zit (moest windjes inhouden) maar als ik op de wc zit komt er niet meteen wat, terwijl het wel lijkt alsof er iets met veel kracht uit moet komen :see_no_evil:
Ik heb last van m’n baarmoeder laatste dagen ook weer meer (heb het al af met aan door onlangs spiraal zetten). Moet denk ik ongesteld worden.
Heb laatste dagen niks anders gegeten dan normaal.

Is het gewoon een geïrriteerde darm of moet ik hier iets mee? Heb wel vaker last van m’n darmen bij stress, maar echt nooit in deze mate.

Het is precies wat ik met PDS bijna continu heb (pruttelende buik, slijm, vreemde kleur poep, veel lucht), maar als dit bij jou niet iets is wat vaker voorkomt zou ik wel even naar de huisarts gaan om het te laten checken.

1 like