Het grote medische vragen-topic

Geen advies van hoe te verhelpen, maar wel een tip om even langs de huisarts te gaan om te controleren of alles goed is. Meestal betekent het niks op onze leeftijd, maar het kan het een indicatie zijn voor een kwaadaardigheid in de borst. Al is de kans maar klein nogmaals.

Het valt me sinds een paar maanden op dat ik een steeds duidelijker/groter wordende pigmentvlek? in mijn gezicht heb. Ik heb veel sproeten dus op zich vallen vlekjes niet snel op, maar dit is echt iets wat ik meteen zie als ik in de spiegel kijk. De huid lijkt ook een beetje ruwer op die plek. Het is niet een moedervlek, het is helemaal plat en vrij lichtbruin. Is dit gewoon een soort zonbeschadiging? Moet ik er even naar laten kijken? Ik vind het zo debiel om met een grote sproet naar de huisarts te gaan :joy:

Oh ik heb dat ook al mijn hele leven! Dacht vroeger altijd dat iedereen dat had haha. Totdat ik een vriendin hielp met een galajurk aantrekken en zij andere tepels had. Maar hoef je je echt niet voor te schamen hoor. Mijn vriend vond het ook niet gek oid. Alleen zijn ze extreem gevoelig, dus ik vind het niet prettig als iemand eraan zit. Bij mij komen ze af en toe ‘naar buiten’ als ik het echt heel koud heb.

1 like

Ik heb ze ook, niets mis mee, hoef je ook niets aan te doen. Ik vind het eigenlijk wel handig, nauwelijks last van zichtbare tepels!
Mijn man is het überhaupt nog nooit opgevallen. Er zijn ook mannen die zich echt niet druk maken om lichamen.

1 like

Zijn ze echt ingetrokken of meer plat?
Ik heb namelijk dat laatste, lijkt eerder of ze een beetje onderontwikkeld zijn haha (ze zijn sowieso vrij klein). Alleen als ik het koud heb lijken ze een beetje op ‘normale’ tepels soms. Denk ook niet dat er wat te piercen valt, maar dat wil ik denk ik sowieso ook niet.

Heb dat altijd al gehad en voor zover ik weet is dat niet erg. Vraag me alleen af of ik er ooit borstvoeding mee zou kunnen geven, maar dat is niet aan de orde voorlopig. Heb er eigenlijk ook nooit commentaar van mannen op gehad dat het lelijk was oid en met m’n vriend jaren terug wel over gehad maar hij vond ze prima mooi zoals ze waren.

(enige minpunt wel is dat er ook best veel haren groeien :confounded:)

1 like

Dit heb ik mij ook altijd afgevraagd inderdaad!

Is denk ik vooral een kwestie van afwachten haha.
Kan zijn dat ze sowieso tijdens zwangerschap veranderen en hier zeggen ze dat het ook prima kan gaan:

https://www.medela.nl/borstvoeding/jouw-borstvoedingsperiode/platte-ingetrokken-of-gepiercete-tepels

3 likes

Ik heb medicijnen waardoor ik geen ibuprofen oid mag gebruiken zonder maagbeschermers. Ik ben alleen heel erg ongesteld, en niks helpt tegen alle krampen. Ik zou graag ibuprofen slikken. Kan ik het erop wagen, of moet ik helemaal langs de dokter nu voor maagbeschermers?

Je kunt bij de drogist ook omeprazol (is maagbeschermer) halen! Ik mag ook geen pijnstilling zonder maagbeschermer en gebruik dan dus omeprazol erbij. Dit heb ik overigens wel alleen gebruikt icm diclofenac en niet ibuprofen dus ik weet niet of het daarbij ook goed helpt.

1 like

Misschien kan je googlen op actinische keratosen. Lijkt het erop? Dit soort plekjes zijn wel wat ruwer en ook een beetje schilferig.

Het kan ook gewoon een pigmentvlek zijn inderdaad, maar deze zijn meestal gewoon glad en niet ruw.

Het is nooit slecht om je helemaal na te laten kijken, vooral als je een licht huidtype hebt (waar ik even vanuit ga ivm je sproetjes).

Dank voor de suggestie! Hmm nee, ik vind die google resultaten er wel wat heftiger uitzien dan wat ik zelf heb. Maar ik moet binnenkort voor iets anders naar de huisarts, dus dan ga ik het maar meteen even vragen! Vind het toch wel fijn om te weten wat het is, zeker inderdaad met mijn lichte huid probeer ik moedervlekken etc. een beetje in de gaten te houden.

Ik heb zoveel oogmigraine de laatste tijd (sowieso heel veel hoofdpijn). Het kan zo ineens komen opzetten, ook als ik aan het rijden ben of tijdens werk. Echt supernaar. Moet ik hier nog eens mee naar de dokter of is het echt onschuldig? Ik vind het altijd een beetje eng en helemaal nu het ineens zo vaak is.

Ik kreeg dit toen ik wisselde van pil, op den duur had ik er zeker elke week 1. Is er iets veranderd voor je qua eten of hormonen of iets dergelijks?

Beetje een late reactie, maar ik heb er één.
Ik kan je aanraden om naar de huisarts te gaan, gewoon om het voor de zekerheid te laten zien. Grote kans dat het niks (ernstigs) is, maar het kan wel een oorzaak hebben. Ik weet niet hoe lang je tepel ingetrokken is, maar mocht dat nog niet zo heel lang zijn zou ik zeker weten even langs gaan :blush:
Ik wil je niet ongerust maken, nogmaals waarschijnlijk is het niets. Ik ben er mee heen geweest en bij mij was het ook niks. Mijn huisarts zei alleen dat het juist goed is als je het laat controleren! Better safe than sorry.

Ik wou nog even kwijt dat ik het heel fijn vindt om te lezen dat er meer vrouwen zijn met een (of beide) ingetrokken tepel(s). Ik schaam me er altijd heel erg voor en had nog nooit andere ervaringen gehoord. Dus bedankt allemaal, ik voel me er iets beter onder!

1 like

Kan door het weer komen, ik heb het ook heel heftig sinds een week

Ik heb dit ook sinds 3 weken, zo naar, maar ik heb dat wel vaker net na de zomer… ik hoop dat het snel overgaat!

@okapi Nee er is volgens mij niets veranderd… Ik lees op internet dat het inderdaad door hormonen kan komen, maar ik heb daar bij mij nog nooit een relatie mee kunnen ontdekken.

@Luzarl & @Krekel Oh ja misschien is het inderdaad het weer. Hoewel ik het ook had toen het laatst zo warm was. Wat doen jullie als je het hebt? Ik wil dan het liefst met mijn ogen dicht in bed liggen maar ja dat gaat niet als je het midden op de dag ineens krijgt. Ik doe dan maar alsof er niks aan de hand is maar ondertussen zie ik geen steek en word ik er misselijk van.

Ibuprofen nemen, veel drinken en wachten tot ik weer wat kan zien

1 like

Ik kreeg best hevige pigmentvlekken door hormonen. Hormonaal iets veranderd?

Ik neem dit, soms helpt het soms niet, maar ik heb altijd zon vaag gevoel de volgende dag/ watten in mijn hoofd dus voelt altijd als pick your poison

1 like