Volgens mij is m’n teennagel ingegroeid. Het doet opeens echt immens veel pijn en beetje rood en opgezwollen. Kan daar nu zeker niks meer aan doen zelf?!
Edit: ik kan m’n teennagel wel los halen aan alle kanten langs de rand (tot op zekere hoogte natuurlijk )
Nee niks om je zorgen te maken! Kan zijn dat er een klein vliesje oid is gescheurd wat zorgt voor het bloed en is niks ergs! Kan gebeuren en zeker als het een van de eerste keren is
Duloxetine word tegenwoordig gegeven bij fibro.
Ik heb geen medicatie meer en ook fibro en warmte, massage, zwemmen in warm bad helpen met de pijn.
Sterkte! Gekmakend he af en toe die rotpijn
Ik wil je zo mega graag een prive bericht sturen, ik had het al helemaal getypt waar en hoe doe ik dit???
ik plak het maar gewoon hier ok? misschien hebben meer mensen er wat aan.
Hi! volgens mij hebben we hier al een keer over gehad over dit onderwerp. ik weet het niet zeker, geen zin om op te zoeken want ik wil gewoon zo snel mogelijk antwoorden haha. oke, ik heb dus 6 jaar lang terugkerend bacteriele vaginose gehad (oh en candida, het was ping pong) nou, ik denk dat ik wel kan zeggen dat ik er heel veel over weet. ok als eerste, vraag aan de dokter en echt doe het echt naar vaginale antibiotica (dus van die eitjes) die heet: ‘‘Mac mirror complex’’. ok, normaal gesprongen neem je idd orale antibiotica en/of metronidazol vaginale eitjes. nou, orale antibiotica in mijn ervaring is gewoon echt echt niet nodig want er zijn veel veilige manier die minder vervelende consequenties hebben. Ik heb dus 6 jaar lang rond gelopen met terugkerende gedoe omdat ik een standaard bacterie had (gardnella) EN aerobe bacterien. nou krijgen wij dus normaal volgens de nu reguliere protocol ‘‘Metronidazol’’ toegeschreven maaaarrrrrrrr die werkt helemaal niet voor aerobe verkeerde bacterien. en dus alleen voor gardnella bacterie en een paar andere. nou goed, het punt is dat misschien idd wel gardnella werd gedood door de antibiotica maar de andere verkeerde aerobe bacterien NIET dus blijven lekker in leven en kunnen zich vermeenigvuldigen en/of misschien sterker worden. dat wil je niet. nou mijn boodschap is vraag alsjeblieft voor ‘‘mac mirror komplex’’ (zijn dus ook vaginale eitjes) die dood de bacterien gardnella en alle aerobe bacterien maar NIET de goede bacterien. Oke, als je vragen hebt, laat het me weten ik ben bereid zo veel mogelijk uit te leggen want heb echt in een hel geleefd totdat ik de oplossing en antwoorden had gevonden. ook heel heel heel heel belangrijk: vraag een cultuur (dat betekent dat ze moeten gaan uitzoeken welke bacterien je PRECIES hebt, dus niet alleen de standaard controle) aan de dokter, ga naar een gyn, zoek het alsjeblieft uit want anders blijf je aanklungelen. Sorry als je helemaal naar van wordt of te bemoeierig maar ik wil iedereen zo graag helpen hiermee omdat ik er zelf zoveel last van heb gehad.
Nog een paar dingen, ja het is veel beter om helemaal niks qua tampons/inlegkruisjes te gebruiken. ik heb dus een menstruatie onderbroek. ja klinkt vreselijk maar het is echt een uitvindinding vind ik. maar als je dat niet wilt doen dan idd yoni oid. ook heb ik me spiraal verwijderd want het schijnt dat daar een soort reservoir in kan gaan zitten qua slechte bacterien. ik heb het in een aantal onderzoeken gevonden dat spiraal een duidelijk rol heeft in terugkerende problemen. ik kijk veel op pubmed voor wetenschappelijke onderzoeken. voor de rest het enige niet antibiotica ding wat echt voor mij werkt is: ‘‘multi gyn acti gel’’ en dat gebruik ik 2 a 3x in de week preventief
Je woont niet in Nederland toch? Die Mac mirror complex bevat een antischimmelmiddel met een antibioticum, dat antibioticum is in Nederland niet toegelaten op de markt, dus dat kunnen ze je in Nederland niet voorschrijven.
He f**k wat jammer!!! Dat is het enige wat mij heeft uiteindelijk heeft geholpen. Maar dat bestanddeel of in ieder geval nitruforatoin hebben jullie wel… Dat zou ik dan doen, vragen bedoel ik. Jij bent huisarts toch? Doen jullie ook PCR testen voor dit probleem?
Ik ben geen huisarts, we hebben wel nitrofurantoine, maar dat is wel significant anders dan wat ik lees over die Mac mirror, ik ben ook geen microbioloog, maar ik kan me niet helemaal voorstellen dat nitrofurantoine werkt voor bacteriële vaginose.
(Ah, @Krabsalade was me voor)
Uiteindelijk is bacteriële vaginose of een schimmelinfectie een overgroei van 1 type organisme dat normaalgesproken altijd in je vagina aanwezig is. Ik heb dit al eens eerder allemaal uitgebreid getypt (volgens mij ook in dit topic), maar het is normaal gesproken een balans, en die balans is bij klachten doorgeslagen naar de bacteriële of de schimmelkant. Die balans moet je zien te herstellen (je moet dus ofwel de overgroei aan de ene zijde doden ofwel je lichaam de tijd geven de andere kant weer op te bouwen) en dat kan in principe met zoiets als die Mac mirror, maar dat is eigenlijk meer alle balans totaal weggooien, beide zijden uitroeien en hopen dat je daarna een normale balans terugkrijgt. Lijkt mij een beetje schieten met een kanon op een mug zeg maar.
Sorry ik word dus zo ontzettend boos van (niet persoonlijk, ok jij bent een dokter) maar dat is gewoon echt niet waar. OOK teveel aerobe bacterien kan een infectie veroorzaken. want WAAROM niet?
Sowieso heb ik gemerkt dat vergelijken hier in Praag, tsjeschie jullie Nederland qua gynecologische aandoeningen achterlopen. een normale bacteriele vaginose kan dus ook normale teveel aerobe bacterien zijn al denk ik in dit geval dat het een combi zou kunnen zijn. maar goed dat weet je pas wanneer met een kweek kan gezegd worden welke bacterien eruit komen. en als die kweek alleen maar zegt; geur reactie, ph te hoog en teveel bacterien. dan weet je nog steeds niet welke teveel bacterieen dat dan zijn.
ik snap je theorie, maar hoe dan ook er is al een verkeerde balans en hoe ga je die terugkrijgen? heb je daar ook een theorie voor? je zit vaak toch vast aan uiteindelijk antibiotica. de kunst is om een antibiotica te vinden die niet de goeie bacterien uitroeit. en volgens onderzoeken zijn nitrofurantoin en dus nifuratel heel efficient en tegelijkertijd relatief vriendelijk. en nitrofuratoin word vaak inderdaad voor blaasontsteking gebruikt maar waarom kan dat niet voor een ander deel van het lichaam werken? het belangrijkste wat ik vind is dat uitgezocht moet worden welke precieze bacterie problemen geeft.
oh sorry, ik lees het nu goed. maar alsnog, het is een onbalans van bacterien of het nou anarobe zijn of aerobe zijn. allebei kunnen ze in je vagina voorkomen zonder problemen te geven behalve als er teveel van zijn.
oh en heb ik nog een vraag, Atopobium vaginae komt ook vaak voor samen met gardnella en die is ook aneroob maar metronidazol is daar niet gevoelig voor…
jullie meten dus niet of ook Atopobium vaginae bij de ‘‘infectie’’ zit en daar is geen metronidazol gevoelig voor dus je kan ook terugkerende klachten krijgen door deze bacterie met ong dezelfde symptonen. dus geen vraag nee, alleen persoonlijke frustratie. sorry het zit nogal diep
oh ik bedoel ook te zeggen dat ik vind dat veel gynecologen hier als je er naar vraagt wel pcr testen kunnen doen en dat ik daarin wel vind dat ze hiermee verder zijn en dat ik dat persoonlijk uit ervaring erg belangrijk vindt…
Die balans kun je op allerlei manieren terugkrijgen, net zoals dat je hem op allerlei manieren kunt kwijtraken. Allerlei conservatieve maatregelen als ander ondergoed, naakt slapen, andere condooms, een andere sexpartner, een ander doucheregime, een ander punt van je menstruele cyclus bereiken, etc, etc. kunnen bijdragen aan het bereiken van je oude (of een nieuwe, ook acceptabele) balans. Als dat allemaal niet gaat kun je met medicatie behandelen, maar daarmee kun je ook je hele balans verder in de war schoppen, dat is een afweging die je moet maken met je huisarts.
Dit is natuurlijk niet waar, dat is een beetje als zeggen dat Coca Cola en Pepsi Max hetzelfde zijn, het lijkt op elkaar en je zou het op dezelfde plank in de supermarkt zetten, maar het zijn niet dezelfde dingen met dezelfde eigenschappen, het zijn twee wezenlijk verschillende dranken.