Het grote medische vragen-topic

lekker gedetailleerde ongesteldheidvraag

Ik las laatst dat wanneer je bij je menstruatie regelmatig last hebt van stolsels groter dan een 5 cent munt, je hiervoor bij de huisarts moet zijn. Is dit omdat mensen dit vervelend vinden of omdat het een achterliggende reden kan hebben? Ik ben aan de pil, en vrijwel mijn hele stopweek gaat via (grotere) stolsels. Ik heb niet het idee dat mijn menstruatie verder heftig is, ik heb daarnaast namelijk weinig bloedverlies en geen extreme pijnen ofzo. Stolsels komen er meestal uit op de wc dus heb er ook niet echt last van, wat dat betreft dus geen reden om naar de huisarts te gaan voor mij.

Ik had dit ook eens gelezen. Hier (vast geen betrouwbare bron haha) staat het bijvoorbeeld dat je bij veel/grote stolsels het kan laten onderzoeken. Op thuisarts kan ik er niks over vinden.

1 like

Op die site kwam ik het ook tegen haha en las het op wat andere (waarschijnlijk net zo betrouwbare :stuck_out_tongue_closed_eyes:) sites. Zag ook veel mensen die zeiden dat het door de overgang kwam, maar ik ben begin 20 dus vandaar de vraag.

1 like

Bedankt voor je snelle antwoord! Heb in principe geen last er van dus fijn om te weten dat het niet erg is :slightly_smiling_face:

Dit klinkt echt als een nachtmerrie. :woozy_face:

3 likes

Wow niet normaal! 4 jaar continu gewoon en dan denken dat het erbij hoort ofzo. Wat vreselijk.

@Li5anne en @Krabsalade oke super bedankt voor jullie reactie! Dat stelt me toch wel gerust hoor! Ik laat er woensdag even goed naar kijken door de HA en laat wel even weten wat zij ervan zegt uiteindelijk. :relaxed:

2 likes

Nee toen had ik niet zoveel pijn (ook wel buikpijn hoor maar niet op deze manier). Endometriose hebben ze toen ook op gecontroleerd geloof ik, want dat heb ik toen nog gevraagd. Lastig ja, vooral omdat mijn huisarts alleen anticonceptie als oplossing geeft

Overigens had ik toen een ovarium cyste. Ik heb een hele regelmatige cyclus verder dus ik denk niet dat dat er iets mee te maken heeft.

Ik heb als ik savonds in bed, in het donker, op mijn zij lig en op mijn telefoon aan het kijken ben (met één oog eigenlijk want andere oog ligt meer ‘in’ het kussen), ik een zwarte waas over mijn oog waarmee ik kijk krijg als ik mijn telefoon weg leg. Deze trekt dan langzaam weg maar soms moet ik bijvoorbeeld uit bed om naar het toilet te gaan en dan heb ik echt even verminderd zicht (door zwarte waas). Na ong een minuut is het weg. Ik vermoed dat het door mijn beeldschermpje van mijn telefoon komt en dat ik één oog dichtknijp… als ik Google heb ik scheurtjes in mijn netvlies (of heb je dan een chronisch donker ‘gordijn’?) en ga ik dood (grapje). Moet ik toch maar even naar de huisarts :thinking: ik twijfel omdat het zo specifiek altijd is als ik zo heb gelegen en het wel weer weg trekt.

1 like

+1!! Ik ben wel eens helemaal in paniek geraakt daardoor, maar weet nu gelukkig dat het niks ernstigs is, toch blijft het naar haha.

1 like

Haha dat heeft inderdaad gewoon met het licht te maken, supernormaal. Al is het beste medische advies allicht ‘niet op de gsm voor het slapen gaan’ :sweat_smile:

1 like

Is het raar als ik de huisarts bel om mijn blaren te behandelen? Ik heb op 1 voet 5 blaren onder mijn tenen en kan er amper op lopen.

Ik heb sinds gisteren antibiotica (nitrofurantoine) voor een blaasontsteking. De pijn tijdens het plassen is gelukkig al een stuk minder alleen heb ik nu wel last van behoorlijk bloedverlies. Het staat niet in de bijwerkingen. Kan dit kwaad?

Hier heb ik een “trucje” voor :joy: Als ik het licht aandoe op de badkamer, doe ik 1 oog dicht. Als ik klaar ben en het licht uit doe, doe ik dat ene oog weer open en het andere oog dicht. Zo went dat ene oog niet aan het licht en kan die alsnog zien in t donker. (Ja suf maar er zaten een tijdje dikke spinnen op de badkamer omdat daar vaak n raampje open is en nu durf ik niet te plassen in het donker).

7 likes

Dit is precies waarom piraten ooglapjes hebben! (Oké niet het gedeelte over spinnen). Maar is zo slim!

4 likes

Haha thanks jongens voor de antwoorden!! Toch wel een beetje opgelucht dat ik niet de enige ben die dit heeft haha.

2 likes

Ik weet even niet meer wie ik mag taggen.

De angst voor een camera je keel in voor een endo echo en of ercp.
Ik heb mijn onderzoek de 2e keer onder narcose gehad. (Eerste keer was roesje met zeer slechte ervaring). Onder narcose of diepe slaap vond ik het wel goed te doen.

We dag erna keelpijn e.d. Maar dat hoort erbij.

Ja eens… zoiets is zonder narcose echt k…

Ik heb een ercp gehad, met roesje. Ik denk oprecht dat ik nog nooit iets vervelenders (op medisch gebied)
heb meegemaakt. En die arts maar zeggen dat je met een roesje niet zo veel voelt en dat je het naderhand vergeet.

Echt als de mogelijkheid er is om het onder narcose te doen, doe het!

Ik kan me trouwens voorstellen dat dit rot overkomt als je nog zo’n onderzoek moet, maar ik had graag ervaringen, hoe negatief ook, van mensen gehoord. Want als iemand mij van te voren had verteld dat het zo verschrikkelijk zou zijn had ik het niet gedaan.

Ik had te veel adrenaline, daardoor werkte het roesje blijkbaar niet. Ben niet medisch, dus verbeter mij vooral!

Ik had ook gevraagd wat ik zou voelen. En toen wezen ze naar een andere patiënt. En die sliep. Dus ik zei al ja euh die slaapt dan weet ik nog niet hoe hij zich voelt.

Oké ik was wel echt volledig in paniek toen ik naar dat onderzoek toe moest.