Het grote medische vragen-topic

Als de huisarts urine controleert op blaasontsteking en stel ik ben zwanger, kan ie dat dan ook zien of moet ie daar een aparte test voor doen die hij niet doet want niet aangevraagd? #askingforafriend🤦‍♀️

1 like

Een kneuzing kan 4 tot 6 weken duren. Meestal is na een week of 3/4 het ergste wel voorbij maar je kan er wel lang last van blijven houden…

2 likes

Nou ik heb een keer gehad dat mijn urine getest werd door de assistente. Alleen door dat standaard stripje konden ze geen blaasontsteking vinden en toen ging ze wel kijken naar andere oorzaken wat m’n klachten zou verklaren en toen heeft ze wel op zwangerschap gecheckt. Dus denk niet dat ze dat standaard doen.

2 likes

He shit haha, dit wilde ik nou juist niet lezen. Maar dankjewel!! (Niet sarcastisch bedoeld haha)

Ik heb een beetje een rare vraag. Sinds een week of 2 is mijn urine groenig. Het blijft ook een beetje een groene tint hebben, hoeveel ik ook drink. Volgens internet kan dit het teken zijn van een (urineweg) infectie, maar ik heb eigenlijk nergens last van. Ik ben wel verkouden, maar goed, wie is dat nu niet. Volgens internet kan het ook komen door kleurstoffen in je voedsel, maar het enige wat ik heb veranderd in mijn dieet is dat ik nu kwark eet in de ochtend.

Kan het daardoor komen? Ik vind het echt een beetje raar

1 like

Bedankt voor je antwoord! Ik vind het toch raar, vooral als je niet echt iets anders doet. Maar dan hoef ik me in ieder geval geen zorgen te maken

1 like

Het is een vitamine D deficiëntie (en een licht tekort aan B12), dat had de assistente me volgens mij ook best kunnen vertellen, toch? Of als het ''alarmerend tekort" is is het dan inderdaad gebruikelijk dat de huisarts zelf belt?
Voel me nog steeds een beetje genaaid dat ik hier nog weer 5 dagen extra op moest wachten…

1 like

Ik heb dat ook! Als ik opsta helemaal stijf en pijnlijk als ik naar de wc loop enzo, in mn beide voeten en enkels. Daarna is het wel voorbij. Ook als ik lang stil gezeten heb in een stoel (zit vaak met 1 voet onder me gebogen).
Maar volgens mij is het bij mij vooral door het gebrek aan beweging/sport overdag, want ik ben de laatste tijd queen couch potato (oke ik ben met vanalles en nog wat voor mijn studie bezig dus ik zit veel) waardoor ik gewoon helemaal stijf en stram wordt.

en also… ouderdom.

Ik heb sinds gisterochtend heel erg last van een drukkend gevoel op m’n borst. Het doet pijn bij ademen, buigen en bij verder alles eigenlijk. Ik ben wel verkouden maar ik hoest niet heel erg. Ik heb geen koorts verder. Gisteravond twijfelde ik om de huisartsenpost te bellen omdat ik mijn schoenen niet eens uit kreeg, uiteindelijk toch maar gaan slapen. Iemand idee wat dit kam zijn ?

1 like

Het werkt! Dankjeweeel :heart:

1 like

Mijn dochter klaagt na het zwemmen de laatste tijd over buikpijn en gisteren zou ze logeren bij mijn moeder maar moest haar eerder ophalen vanwege de pijn. Last met ademen (niet heel benauwd maar pijnlijk), buikpijn. (Na zwemmen) Ik had de hhpost gebeld maar daar was t erg druk. Dus een smelttablet gegeven en daarna ging t gelukkig beter. Herkent iemand dit van na het zwemmen? Zou het kramp in een spier kunnen zijn of zo?
Wil eigenlijk gerustgesteld worden dat het niet dr hart of zo is haha maar dat zou niet overgaan na paracetamol. Dus daar ben ik eigenlijk al gerustgesteld over. Maar wat is het dan hè.

Mijn neefje heeft na het zwemmen ook altijd buikpijn en diarree. Schijnbaar slikt ie per ongeluk veel water in. Maar kinderen vinden zwemmen altijd of heel spannend of heel leuk geloof ik dus misschien dat ze inderdaad een rare beweging maakt of ook water inslikt. Ben geen dokter maar in m’n familie zijn we allemaal totaal geen waterratten en was het altijd wel wat met schoolzwemmen haha.

Ja nou ze zit nu bij een zwemvereniging, juist omdat ze het zo leuk vindt haha! Maar idd water inslikken zou ook nog kunnen. Al heeft ze geen diarree gehad oid. Hmm…
Bedankt voor je antwoord!

Misschien kan een andere zwemfanaat of ekte dokter er beter op antwoorden maar dit is het eerste wat in me opkwam!

1 like

Twee vragen:

Mn vriend heeft last van stress, eet slecht en drinkt wel redelijk. Hij wil dit veranderen want hij heeft steeds kwaaltjes en is vaak ziek. Dat duurt dan extra lang omdat ie geen weerstand heeft. Heeft iemand een vitamine iets voor een weerstand boost. Uiteraard naast gezond eten en bewegen… alleen heeft ie nu weer buikgriep die al lang duurt, daardoor weinig zin in eten en daardoor krijgt ie natuurlijk ook weer 0 vitamines binnen om die buikgriep te verjagen. Beetje een vicieuze cirkel dus.

Dan mn andere vraag. Ik loop nu al 3 weken met nekpijn rond. De ene dag erger als de andere dag. Nu heb ik ook pijn aan beide schouder(gewrichten). Dit soort onverklaarbare pijntjes heb k vaker gehad (knie, elleboog, schouder etc), al werd het steeds minder. Heb wel eens gegoogled en dan kom k dingen tegen als artritus of reuma… ik ben veel afgevallen (dacht namelijk eerst dat het kwam door teveel gewicht ofzo op mn gewrichten) en heb nu een gezond gewicht. Opzich kon k er al die tijd wle mee leven maar nu ik last van mn nek en beide schoiders heb, slaap ik ook slecht. Geen houding ligt nog goed…

1 like

Klopt het dat er minder hormonen zitten in de Implanon dan in de anticonceptiepil (microgynon 30)?

Dat is wel een beetje makkelijk gezegd. De biologische beschikbaarheid is anders, etonogestrel is een heel andere stof dan levonorgestrel en de dosering daarvan in milligrammen komt niet overeen, en het één is een combinatiepreparaat en het ander niet; één-op-één vergelijken gaat eigenlijk niet. De 25-30µg die jij noemt is overigens aan het eind van het derde jaar (dus tegen de tijd dat hij eruit moet), de eerste maanden is het 60-70µg/dag.
De implanon heeft minder hormonen dan de microgynon 30, maar meer dan de qua hormoonprofiel wel vergelijkbare ‘minipil’ Cerazette. Simpelweg ‘meer/minder hormonen’ gebruiken om anticonceptiemethoden te vergelijken doet afbreuk aan hoeveel soorten hormonen en toedieningswegen er zijn en wat de invloed daarvan is op de (bij)werking(en) die je ervaart. Als je een spijkerbroek gaat uitzoeken kijk je ook niet alleen naar de maat, maar kijkt ook naar model, kleur, hoeveel stretch erin zit, etc.

7 likes

Misschien een hele domme vraag maar: kunnen dezelfde anticonceptie pillen per merk/leverancier verschillen? Ik heb namelijk een andere dan normaal mee gekregen vanwege landelijk tekort, en ben echt elke ochtend kots misselijk nu. Ik weet dat ik er gevoelig voor ben (heb hier vroeger ook al last van gehad) en daarom neem ik hem altijd voor het slapen gaan, dat gaat normaal altijd goed.
Ik gebruik levonogestrel/ethinylestradiol 150/30

In principe zou het qua werkzame stof niks uit moeten maken, maar de vulstof en het omhulsel is vaak wel anders, en je hoort wel vaker dat sommige mensen daar dan last van hebben, misschien dat het iets trager of juist sneller opgenomen wordt in je bloed, dat de bijwerkingen dan ook ineens anders zijn.
Hopen dat je gauw weer je eigen merk terug kunt krijgen!

2 likes

als ik zou moeten gokken, zou ik zeggen dat dit een ganglion is. ammiright @Krabsalade?

1 like