Het grote medische vragen-topic

Ik heb sinds twee dagen ineens een enorme rode (exzeem achtige) plek onder mijn oksel. Het jeukt heel erg en ziet er een beetje onrustig uit. Heb hier al iets gelezen over een zalfje van de drogisterij, kan ik dit smeren of is het beter om even langs de dokter te gaan voor de zekerheid?

1 like

Ik heb de laatste tijd vaak last van mijn darmen de ochtend nadat ik op kantoor ben geweest. Nu let ik altijd goed op of wat ik daar eet nog wel houdbaar is want vaak (blijven dingen lang liggen), dus ik neem aan dat ik niks verkeerds gegeten heb.
Nu vraag ik me af waar het wel aan kan liggen, het kan natuurlijk zijn dat er geen correlatie is tussen op werk geweest zijn en de klachten maar dit is de afgelopen keren wel zo geweest, en verder heb ik over het algemeen geen last van mijn darmen.

Zou het dan misschien aan het water(?) daar kunnen liggen of is dat heel onwaarschijnlijk? Heel toevallig iemand hier die misschien iets meer over weet? :blush:

TMI

Ik heb de laatste tijd best veel last van afscheiding denk ik, althans mijn onderbroek is vaak een beetje nattig als ik naar de wc ga (dit klinkt echt viezer dan dat het is) en als dat dan opdroogt stinkt het ook een beetje, een beetje zuurachtig niet naar rotte vis. Weet iemand wat het is of wat ik kan doen want het begint een beetje vervelend te worden.

Achter / onder mijn oor zit sinds kort een verdikking. Het voelt vrij hard aan en ik heb nu ook oorpijn en het gevoel dat ik aan die kant minder goed hoor? Huid lijkt ook een beetje geirriteerd maar dat is minder goed te zien op foto. Ik ga morgen wel naar de huisarts. Aan de andere kant zit niks.

Foto zit onder de cut want niet supersmakelijk imo

Ik heb een tijdje de Mirena gehad en bij mij zorgde het hormoon in die spiraal ervoor dat m’n baarmoederslijmvlies steeds dunner en dunner werd waardoor ik veel last had van spotting en uiteindelijk non stop ‘ongesteld’ (in een lichte mate) was. De oplossing bij mij was hiervoor estradiol (oestrogeen) een tijdje slikken dat het slijmvlies dikker zou maken of het spiraaltje eruit laten halen en als anticonceptie de combinatiepil gebruiken (wat het slijmvlies ook dikker zou moeten maken/houden door de combi van hormonen tegenover het enkele hormoon in de spiraal). Het komt op mij dus vrij gek over dat je gynaecoloog je een hormoonspiraaltje adviseert.
Ik ben geen arts of gynaecoloog en ik weet dat de Mirena bij veel mensen zorgt voor het uitblijven van de menstruatie maar dat is in heeel veel gevallen ook niet zo. Het lijkt me nogal een groot risico om te nemen terwijl de kans op uitblijven van je menstruatie best klein is, of in ieder geval niet bijna 100%. Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt maar misschien kun je nog een andere gynaecoloog om advies vragen?

1 like

Ik heb zo’n irritant schuurpapier gevoel in mijn keel, maar nog heel lichtjes. Dit zijn volgens mij de bacteriën van een keelontsteking of iets dergelijks die dat schuurpapier gevoel geven toch?
Kun je er iets aan doen om ze versneld weg te krijgen of in ieder geval ervoor te zorgen dat het niet doorzet?

Wat voor darmklachten krijg je?

Ik heb mijn pols gekneusd en begin het nu zat te worden. Ik sport best veel en kan heel veel dingen niet doen omdat het pijn doet. Is het erg als het pijn doet? Belemmer ik dan mijn herstel?

Bij mij werd ook een spiraaltje aangeraden voor endometriose!
En ik moet zeggen na 3 maanden echt ellende begon het wel te helpen. Word nu wel gewoon ongesteld maar met veel minder pijn en zonder tussentijdse bloedingen.

1 like

Kan iemand iets zeggen over deze schildklierwaarden: TSH 5.91 H; FT4 16.5.
Die eerste lijkt te hoog te zijn toch? (Range is 0.35-4.50)

De eerste waarde is iets verhoogd, maar er is geen noodzaak tot behandelen. Deze waarden normaliseren vaak weer. Bij het TSH 2x boven de 6 met fT4 binnen de normaalwaarden spreek je van een subklinische hypothyreoidie, deze geeft vaak geen klachten en hoeft ook niet behandeld te worden.

Ik heb nu al ruim 1,5 tot 2 jaar last van jeuk op mijn hoofd. Het zit op een plek op mijn achterhoofd, een beetje bovenop en de cirkel is ongeveer 5 cm. De huisarts, huidtherapeute en alle andere mensen die ik heb gevraagd zien niets op deze plek (geen rode plekken, geen schilfers, enz). Ik heb zelf al alle soorten shampoo’s, producten geprobeerd. En ik was mijn haar maar twee keer in de week. Heeft iemand een idee wat dit kan zijn of nog een ultieme tip die ik kan proberen? Wordt er echt knettergek van.

Thnx. Maar bij mij is die TSH eigenlijk elke keer te hoog, dus hij normaliseert niet. Maakt dat t anders?

Ik wilde van de week de pil halen, maar die was niet meer op voorraad bij mijn apotheek dus moest naar een ander, maar die apothekersassistente zei dat ze wel een microgynon 20 en 50 op voorraad hebben, ik heb 30. Wat zijn de risico’s/verschillen om hoger of lager te gaan? Natuurlijk meer of minder hormonen, maar wat zou je daar lichamelijk van kunnen merken?

Edit: ben trouwens niet aan de pil omdat mijn menstruatie te heftig was of acne oid, wil gewoon geen baby’s.

1 like

Ik kan geen antwoord geven op je vraag. Maar ik verwacht wel dat dit via de huisarts moet lopen. Ik zou even je eigen ha bellen en dit overleggen .

Ja moet sowieso via hem, weet ook niet of ik over wil stappen maar ben benieuwd naar de verschillen.

Ik had hetzelfde probleem! Ik ben nu de 20 gaan slikken. Tot nu toe merk ik weinig verschil maar dit is pas mijn tweede week dat ik deze slik. Ze zeiden dat mijn menstruatie wat heviger kan zijn. Maar die heb ik dus nog niet gehad. De apotheek moet je adviseren in andere opties en bij je huisarts moet je eventueel een nieuwe recept aan vragen. Dit omdat de apothekers meer verstand zouden hebben welke pillen en/of alternatieven het beste bij jouw oude pil aansluiten. Tenminste zo werd het tegen mij verteld!

Van microgynon 30 naar 50 gaf me een volle cup erbij :wink: maar die ben ik nu ook alweer kwijt.

Hoe werkt het met amandelen verwijderen? Ik weet dat dat een heftige operatie is maar zoiets komt nooit uit. Dit jaar ben ik al mijn eigen risico kwijt dus ik ga morgen toch maar even naar de HA om er naar te laten kijken.
Hoe gaat het dan verder?

Ah Thanks voor sharing. Hoe lang was je uit de running?