Oh, wow. Zijn er nog artsen die faxen?
Oh, wat middeleeuws.
Mailen is toch veel discreter.
Doet mijn HA iig wel. Ik mail zelf eigenlijk ook alleen nog maar.
Alleen maar, mail kan onderschept worden blijkbaar, wij mailen onderling alleen geanonimiseerd, maar als je dan mailt met een ander ziekenhuis schiet dat natuurlijk niet op.
Laatst was ons naburende ziekenhuis een dag dicht, toen stond de fax roodgloeiend met alle brieven en gegevens die we van hen nodig hadden omdat al hun patiënten ineens bij ons kwamen.
Als je toestemming hebt gegeven voor het LSP zou het volgens mij wel moeten kunnen, maar of dat dan genoeg is weet ik niet.
Maar een fax kan toch ook rondslingeren of door iemand “opgehaald” worden?
Denk dat idd voor beide iets te zeggen is.
Maar een mail kan ook onderschept worden van buitenaf en dat is bij een fax wel moeilijk/niet mogelijk volgens mij. Veel rechtbanken en advocaten faxen ook bijna alles nog.
In principe zou een faxapparaat in een ziekenhuis niet onbeheerd mogen zijn. Daar zit dan een secretaresse naast, of hij staat in een afgesloten ruimte, er komt niet zomaar een fax op de gang uit een apparaat rollen waar iedereen hem af kan pakken.
Ja, ik realiseer me nu dat ik eigenlijk niet mail met buitenstaanders zoals jullie. Ik werk binnen de Belgische overheid en alles gaat via de beveiligde interne mail. Toen in nog “ in het genezende” was, 10 jaar geleden, faxten we ook alles. Maar ik dacht dat dat nu achterhaald is. Mijn HA mailt ook alles. Twijdel alleen hoe hij communiceert met mijn Belgische prof.
Mailen mag eigenlijk niet eens echt meer.
Oh, echt? En via zo’n beveiligde “lijn” dan? Mijn HA doet dat nog!
Dat weet ik eigenlijk niet. Ik weet alleen dat mijn leidinggevende pas gezegd heeft dat recepten en overzichten niet meer via de mail mochten vanwege de avg.
Ik heb het net even nagevraagd bij een studie vriendin. Cardioloog in België, maar zij mailt ook alles. Via een beveiligd platform. Zelfde als ik. Ook met apotheken, andere artsen etc. Dus echt een verschil België en Nederland. Daar wordt faxen als onveilig gezien.
Ik dacht echt dat dat universeel was. Was echt verbaasd. Heb er nooit over nagedacht dat het anders kon zijn.
Een wrat is wat harder. Dus voel je hem ook of zie alleen wat? Denk dat het gewoon een moedervlekje is hoor!
Jullie hebben dus nog een papieren dossier?
Bij ons is op papier alleen van voor 2000, de rest is digitaal bijgewerkt.
Dus het papier is eigenlijk bijna nooit meer nodig.
Via adobe kun je pagina’s uit het pdf halen. Misschien een idee?
@Santeria dat is een beetje regiogebonden. De apotheek kan niet altijd alles binnen halen via lsp maar meestal alleen binnen de eigen regio. Makkelijkste is inderdaad je arts een recept laten sturen naar de apotheek of evt naar jezelf en dat je t even uitprint.
Ik heb al een paar weken lang een heel pijnlijk plekje naast mijn oog/wenkbrauw. Er is niets aan te zien, niet rood, dik, enz. Maar als ik eroverheen wrijf doet het suuuuper veel pijn. Ook als ik slaap voelt het pijnlijk als ik erop lig. Het rare is; als ik erover heen wrijf van onder naar boven, doet het super veel pijn. Als ik van boven naar onder wrijf doet het bijna geen pijn?! Haha heel vaag dit, maar vind 't te vaag/klein om mee naar de huisarts te gaan… Ik dacht zelf aan een ingegroeid (wenkbrauw)haartje ofzo, maar dan zou er wel een x een bultje moeten komen toch?
Ik werk niet in een apotheek, maar herhaalrecepten zijn niet oneindig geldig, ik geloof iets van een half jaar of een jaar?
Is een zelfafnametest voor HPV absoluut even veilig als een uitstrijkje van de HA? Ik ben opgeroepen maar ik durf echt niet. En nu kreeg ik een brief dat ik ook een zelfafname kon doen, dat zou echt ideaal zijn.