Het grote medische vragen-topic

Als k mn teen omlaag die is de bult ongeveer de helft minder maar wel duidelijk zichtbaar. En het doet alleen pijn als ik het aanraak of schoenen aanheb. En hij zit er nu denk ik 3 weken en word wel steeds groter. Heb een filmpje erbij gedaan, verwijder die wss later wel :grimacing: vind het zo bizar en grappig om te zien

Voelt het warm aan en is het rood? Het zou een abces kunnen zijn, ik zou er als ik jou was niet teveel aan zitten en inderdaad de huisarts even bellen maandag!

Nee het is niet warm of rood geukkig!

Ik weet dat het niet goed is maar ik heb gegoogled en kwam uit bij tarsal boss. En die symptomen kloppen wel. Heb voorderest geen andere schoenen en activiteiten gedaan. Maar zal maandag idd de dokter bellen en niet zelf voor dokter gaan spelen🙈

Oké, ik heb dus ontstoken keelamandelen. Begon onschuldig beetje keelpijn werke koortsig maar voelde me steeds zieker worden. Huisarts (via telefoon dus hij heeft me niet onderzocht) heeft een kuurtje voorgeschreven. Maar het lijkt erger te worden. Koortsaanvallen, Mijn amandelen zijn opgezwollen en vol met pus, zo ook als ik dieper mijn keel in kijk. Hoest me de longen iit het lijf en voel nu ook op meerdere plekken in mijn mond ontstekingen, ook zitten mijn lippen opeeens vol met blaasjes en aften. Bleh is er iets wat ik kan doen deze pijn te verzachten?

Paracetamol 4x per dag 1000mg, ijswater drinken, ijsjes eten, dynexan (vrij verkrijgbaar) op je aften smeren voor het eten, eventueel ibuprofen/naproxen/diclofenac volgens de bijsluiter bijslikken.

1 like

Iemand goede tips tegen netelroos? Heb de eerste “aanval” 2 januari gehad en dat meteen met een enorm opgezwollen oog en lip en daarna nog 2x met ook overal rode plekken en bulten en toen heeft de huisarts het ook gezien dus heb nu koelzalf en antihistamine en moet dat 2 weken slikken en dan een week niet om te kijken hoe het dan gaat. Maar ik merk nu dat als ik dat pilletje een uur later dan normaal inneem, het meteen op komt zetten en ik binnen een half uur helemaal onder zit.
Kan moeilijk elke dag m’n wekker om 07:00 zetten :tired_face: nou ja kan wel natuurlijk maar ik werk onregelmatig dus dat komt nogal slecht uit.
Iemand tips ofzo of ervaringen?

Ik liet net een anticonceptiepil door het putje in de wasbak vallen. Door dat gezeik met die pil was dit zo’n ‘vervangende pil’ strip, mijn reservestrip was nog wel de goede zeg maar (die toen lange tijd niet leverbaar was). Ik heb daar een pil uit gehaald en ingenomen. Ik hoop dat iemand hier iets van snapt haha. Mijn vraag: kan dat kwaad? Er zit volgens mij zelfde dosering in. Of moet ik nu tijdelijk even met condoom seks hebben?

Ik heb 2x netelroos gekregen door een allergische reactie. Ik kreeg van de dokter gewone antihistamine die volgens mij ook bij de winkel te koop is en daar kwam het doorheen zetten. Toen kreeg ik een sterkere antihistamine die beter en langer per pil leek te werken. Misschien is dat een idee? Verder heel weinig tips. Aloe Vera hielp enigszins tegen de jeuk omdat het lekker koel was maar ik vond het echt verschrikkelijk. Sterkte ermee de komende tijd!

Ik heb nu Desloratadine gehad en het helpt indd wel maar ja niet lang genoeg.

Had jammer. Dan denk dat je toch de komende week echt op exacte tijden de pillen moet nemen als het daarmee wel gewoon wegblijft.

Je ogen zelf of je oogleden?
Misschien ‘te veel’ beeldscherm, irriterende stoffen (mascara). Heb je het altijd of alleen in de winter? Ik merk dat met droge verwarming lucht ik in de winter veel meer last heb van mijn ogen. Ik heb zo’n spray die je op je oogleden kan sprayen, is ook wel eens op de reclame (eigenlijk vooe hooikoorts volgens mij) en dat helpt wel!

Haha speaking about the devil. Ik heb een gevoeligheid reactie gekregen op de hepatitis A vaccinatie die ik vanmorgen heb gekregen. Mijn allergische reacties op antibiotica begonnen in elk geval exact hetzelfde. Ik heb net cetirizine genomen.
Ik denk dat als het blijft bij wat jeuk en tintelingen dat ik dan geen dokter hoef te bellen?

Wellicht kun je de tijd verplaatsen waarop je de pil inneemt.
Ik mag 3 cetirizine op een dag. Maar gebruik er nu twee. Om de 12 uur.
Dus je zou een keer op de. Gewenste tijd nog een pil in kunnen nemen om van die 7:00 sochtends af te kunnen komen. En dan weer door met het advies van je huisarts

In ieder geval kan het geen kwaad om dus binnen 12 uur nog een pil cetirizine te nemen.

Wat mij ook goed helpt tegen de jeuk is vet.
Ik heb al 15 jaar chronische netelroos )(urticaria)
En vet beschermd goed mijn huid ook tegen aanraking.
Ik maak een mix met kokosolie en castorolie
Maar ook sheaboter helpt of voor nood vaseline.

Heel erge jeuk moet je koelen zegt met, maar bij mij hielp een kruik beter. Je voelt dan alleen de warmte en geen jeuk meer!

Succes, kutjeuk

De meeste groenten bevatten geen koolhydraten. Als ze verder alleen maar ongezond eet met snelle of juist langzaamwerkende koolhydraten ka ze daardoor slecht in te stellen zijn. Ik werk voornamelijk met pompjes voor type 1. En merk dat een gezond dieët het halve werk is samen met op vaste tijden eten.

Thanks!
Ik heb ook koelzalf inderdaad en dat werkt meteen. Ik slik nu Desloratadine en de huisarts gaf aan dat nog een pil nemen als de bulten er al zijn geen zin heeft, omdat de reactie er dan zeg maar al is. Ze zei dat het evt wel kan maar misschien ga ik inderdaad de tijden maar een beetje aanpassen. Merk dus dat er max 24uur tussen kan zitten voor ik last krijg, ik word meestal wel wakker met een paar kleine plekjes maar als ik het dan vroeg inneem, blijft het daarbij in tegenstelling tot vandaag :tired_face:
Weet jij ondertussen waar je de reactie op krijgt of is het niet uit te zoeken bij jou? Huisarts zei bij mij al dat het zeer moeilijk uit te zoeken en is dat las ik ook al bij Dr. Google.
Als voorbeeld een foto toen het snel op kwam zetten;

Nee het helpt inderdaad niet als je al last hebt. Ik merk het als ik mijn avondpil vergeten ben. Oh jeuk, oeps te laat!
Zoals jou vlekken zie ik er elke dag uit. Behalve in de zomer met een lekker zomers weertje en zon. :sun_with_face:

Nee in 93% van de gevallen is er geen oorzaak te vinden.
Omdat het bij mij zo lang duurt hebben ze het wel geprobeerd en met ik van de dermatoloog hier naar het AMC gestuurd en heb daar erg zware medicijnen gekregen. Neoral. Dat was echt troep! Die extra bijwerken wilde ik er gewoon niet meer bijhebben
Uiteindelijk groot onderzoek in het VU daar zijn wel wat dingen uitgekomen maar heen oorzaak van de urticaria.

Ik wil eigenlijk wel een xolair proberen, maar loop nu voor andere onderzoeken in het ziekenhuis dus laat het maar even zo.
Ik ben er behoorlijk aan gewend geraakt mij irriteert het meest dat men het ziet.

1 like

Bah, klinkt heel naar voor je! Dat je het altijd ziet kan ik me voorstellen dat je dar erg vervelend vind. En zo stom dat je er niks aan kan doen he dat ze het niet kunnen vinden.

artsen zeggen ook dat het altijd nog spontaan weg kan gaan. langer dan 25 jaar is heel zeldzaam!!
" belt vast het Guinness book of records voor over 10 jaar"

2 likes

Haha reserveer je plek alvast :joy:

1 like