Het grote medische vragen-topic

Ik ben al zo’n zes weken aan het hoesten. In de week tussen kerst en nieuw had ik vooral heel erge hoestbuien, ook 's nachts. Op één van die nachten heb ik tijdens zo’n hoestbui iets in mijn rib (denk ik) voelen ‘schieten’, sindsdien voelde ik die plek af en toe, bij bepaalde bewegingen bijvoorbeeld. Echt pijn deed het niet, was vooral ongemakkelijk.

Eind vorige week heb ik een paar paniekaanvallen gehad, die gepaard gingen met heel veel spanning in mijn lichaam. Sinds dit weekend doet die plek in mijn rib echt heel veel pijn. Hoesten is vooral héél pijnlijk, maar ook omdraaien in bed, inademen, bepaalde bewegingen, …

Is dit gewoon een gekneusde rib? Kan dat komen door de paniekaanvallen? Kan ik er iets aan doen, buiten een pijnstiller nemen?

(De exacte plek is trouwens ongeveer het bot onder mijn rechterborst, zeg maar waar de beugel van je beha zit. Maar het waaiert uit naar rug, borst en arm)

Behandel je ook je schoenen?

Inderdaad nog een aantal dagen doorsmeren nadat de klachten voorbij zijn. Schimmelsporen zitten overal om ons heen dus echt uitroeien kun je het niet. Je kunt wel wat dingen doen om je huid minder vatbaar te maken voor een schimmel. Vooral je voeten goed droog maken en droog houden. Dus goed letten op je sokken en schoenen (plastic schoenen waar je veel in zweet is niet handig). Een weke en warme huid is heel vatbaar! Er wordt ook nog wel eens gezegd om je huid niet te wassen met zeep omdat dit de ph van je huid kan verstoren waardoor je huid ook weer vatbaarder is.

Even zo.

-
  1. Ik heb nog nooit een soatest gedaan, omdat ik nog niet echt veel ervaringen heb op seksueel gebied wat penetratie betreft voor ik mijn huidige vriend leerde kennen (2/3 keer geprobeerd maar ging niet door vaginisme). Wel op andere vlakken seksueel actief (handwerk mn) maar eigenlijk nooit gedaan omdat ik de noodzaak niet echt zag (heel naief actheraf, vandaar dat ik er nu over nadenk). Nu ben ik de laatste tijd ineens een beetje panisch dat ik toch een SOA heb door die enkele keren dat ik mezelf heb ’ uitgeleefd’ op seksueel gebied voordat ik mijn vriend leerde kennen. Ik heb tussendoor wel antibiotica gehad voor een blaasontsteking. Zou je niet toevallig daar eventuele SOA’s ook meteen mee wegjagen of vereist dat aparte AB?
  2. Daarnaast heb ik vaak (bijna elke dag wel) een best sterke geur down-under, ik ben ook gevoelig voor schimmelinfecties e.d. en ik heb altijd het idee dat mijn pHgraad snel van de wap is, wellicht is het meer bacterieel, maar is het verstandig voor zoiets naar de huisarts te gaan als het echt al maanden aanhoudt? Ik houdt dit namelijk weer in verband met 1, van oooh shit wat nou als ik al 8 jaar met chlamydia loopt en het daardoor komt en nu onvruchtbaar ben (hypochondrie modus AAN).
  3. Ik moet de laatste paar dagen ZO veel poepen, ik ben vanavond denk ik al 6 keer geweest, wel gewoon normale consistentie. Moet ik me al zorgen maken of moet ik even kijken hoe het zich ontwikkelt. Het begint inmiddels zeer te doen aan mijn bips :frowning_face: Ik kan eerlijk gezegd geen gekke veranderingen in mijn eetpatroon vinden, ik rook ook al heel lang niet meer (want toen moest ik ook vaak defeceren (om het ff medisch te maken ghehe)) en andere veranderingen heb ik ook nog niet gespot maar misschien zeggen jullie: JA hier kan het aan liggen.

#askingforafriend
Oh nee trapt niemand in, gebruikte gewoon de ikvorm. Sorry voor degene die mij kennen.

Ik heb een tandenvraag in de aanbieding. Word helaas al sinds eind december geteisterd door een flinke ontsteking onder m’n kies. Tandarts heeft het de eerste keer opengemaakt (bleek een heel abces met pus en al, yuk), gespoeld en AB gegeven. Een paar dagen later werd de ontsteking heftiger en ben ik nog een keer teruggegaan om te laten spoelen. Daarna was het even rustig, tot…

Een paar dagen geleden. Maandag weer bij de tandarts geweest, het abces zat weer vol met pus en het is weer gespoeld. Derde keer dus. De tandarts zei dat ik na een paar dagen terug moest komen als de pijn aan bleef houden. Nu is het woensdag en heb ik wederom twee nachten niet geslapen van de pijn. Ik heb brufen bruis + paracetamol + codeïne tegen de pijn en daar komt het doorheen. Maar ik twijfel wat ik moet doen: toch nog even aankijken of wel weer terug gaan? Heeft iemand hier ook ervaring mee? Ik word er ondertussen echt zwaar moedeloos van, wat een ellendige pijn is dit.

Ik heb er geen ervaring mee maar zou wel terug gaan, want dat is ook wat de tandarts heeft aangegeven. Daarnaast heb je al twee nachten niet van de pijn kunnen slapen.

2 likes

Ik heb vorig jaar mijn keelamandelen laten verwijderen, en nu weer keelpijn en opgezette klieren. De vorige keer dat ik dat had (na de operatie) heb ik een kuurtje gekregen. Is dat weer nodig of gewoon geduldig afwachten?

Terug naar de tandarts en anders evt doorverwijzing naar de kaakchirurg. Heb je elders ook last van infecties? Zo’n infectie moet je agressief behandelen om vervelende complicaties te voorkomen.

Dank. Nee, geen andere infecties. De ontsteking trekt een beetje naar onder (dus echt bij m’n kaak). Maar nergens anders iets. Ik twijfel zo om terug te gaan omdat de tandarts zei dat ik het even moest aankijken en ik voel me zo’n aansteller als ik nu al weer terug kom. Meh.

1 like

iets klein maar qua pijnstiller werkt ibuprofen beter als pijnstiller voor dentale problemen

Als er bloed bij komt zou ik toch voor de kuur gaan. Het kost echt geen tijd, je levert alleen urine in en bij de ene praktijk krijg je meteen uitslag en bij de andere in de middag. Liever 10 minuten daaraan besteden dan nog verder van huis zijn! Ik denk dat je dit niet meer weg kan drinken.

3 likes

Plas morgenvroeg in een potje en breng het gewoon langs. Dan is het een half dokters bezoek!

1 like

Sinds de vorige bevalling (4 jr geleden) heb ik boven mijn bil een doof stukje huid overgehouden. Het is ongeveer 10x10 en ik heb er wel gevoel in, maar de huid is gewoon doof? Krabben voel ik wel, maar veel minder dan wanneer ik op een normaal stukje huid krab.

En nu sinds de 2e bevalling is het dove gedeelte veel groter geworden. Zou ik hier iets mee moeten? Ik heb er geen last van (duhh), maar is het iets wat onderzocht moet worden? Het zit niet op mijn zitvlak dus ik ben ook niet bang voor het krijgen van onopgemerkte wondjes.

Volgende week moet ik onder narcose. Er is mij verteld dat ik geen nagellak op mag, maar ik kan nergens vinden of dit ook voor teennagels geldt. Mijn teennagels zijn zo verkleurd doordat ik altijd nagellak op heb, daar valt toch niks aan af te lezen.

Word je aan je handen/armen geopereerd? Als je 1 vinger hebt waar geen nagellak op zit zit je meestal al goed, tenzij die vinger precies in het operatiegebied ligt :stuck_out_tongue:

Nee m’n amandelen gaan eruit! Oké dan weet ik dat. Dank je!

het gaat vooral voor een sensor dat op je vinger komt om de saturatie in je bloed te meten. Als je nagellak op heb zou dit deze gegevens kunnen beïnvloeden.

1 like

Joehoe ik heb een lekkere TMI vraag!

Anusvraag

Ik heb heel mijn leven al geen makkelijke stoelgang. Als kind PDS maar daar overheen gegroeid. Heb nu wel nog vaak last van hardere ontlasting waardoor er soms met afvegen wat bloed bij zat (niet door de ontlasting dus maar echt vers bloed op het papier na vegen). Nu ben ik zwanger en is het wel wat erger geworden. Ik let al heel erg op mijn vezel inname (neem ok extra losse vezels met zo’n goor drankje) en drink veel water. Maar ik ging net naar het toilet en toen deed het écht goed zeer en ook wat meer bloed met vegen dan normaal. Ook toen ik een uurtje later ging plassen en even een ‘anuscheck’ deed zat er nog wat vers bloed op het papier. Ik heb even voorzichtig met een vinger gevoeld aan de buitenkant van m’n anus maar het voelt gewoon normaal, geen uitstulpingen ofzo. Dan heb ik geen aambeien, toch? Is er nog iets wat ik hiervoor kan smeren / slikken / halen? Naast dus al gezond eten, vezels en veel water drinken?

Mijn huisarts gaf mij als tip toen meerdere keren per dag vaseline smeren. Vooral soepel houden
Maar het was bij mij dus ook maar een klein scheurtje.

Wat bij mij vaak ook helpt is schimmelcreme
Bij het consultatiebureau zeiden ze dat je dat moest smeren bij hardnekkige luieruitslag omdat dat vaak schimmel was. Werkte als een tiet!
En toen dacht ikzelf… misschien heb ik wel mini luieruitslag. En dat helpt bij mij dus ook hahaha

2 likes

Aambeien kunnen ook inwendig zitten! Je hoeft uitwendig niet per se iets te voelen, dat is pas als ze naar buiten ‘zakken’.

Ik vind sudocreme echt een redmiddel haha

1 like