Het grote medische vragen-topic

Super vervelend, maar er is niet zo veel aan te doen. Je zou kunnen proberen ok je benen te kruisen en je been- en bilspieren actief aan te spannen. Het idee erachter is dat je door die spanning zorgt dat het bloed niet zo ‘wegzakt’ in je benen.

1 like

Was je ongesteld op je normale tijdstip? Dan zou het embryo maximaal 2 weken oud kunnen zijn en grofweg zo groot als een speldenknop. Ik weet niet precies wat je gezien/gevoeld hebt, het zou natuurlijk kunnen, maar het zou denk ik net zo goed een stolsel of stuk slijmvlies kunnen zijn, een embryo heeft op dat moment nog niet echt veel meer vorm of stevigheid dan het omliggende slijmvlies.

Wat is precies je vraag? Je kan altijd seks hebben, wil je weten wanneer de klachten van de infectie afnemen? Wil je weten of je elkaar weer kan besmetten? Zijn condooms je enige voorbehoedsmiddel en wil je niet zwanger worden (ohnee je gebruikt ook de pil)?
Is je vriend ook naar een dokter geweest? Krijgt hij een behandeling? Heb jij zelf klachten? Heb je dat ei van de huisarts of zelf gekocht?
Schimmels en bacteriën zijn altijd aanwezig op je huid en in je vagina, en ze houden elkaar in balans. Soms raakt dat evenwicht verstoord door een invloed van buitenaf (kan vanalles zijn, antibiotica, warmte, ander ondergoed, seks, condooms, het weer, zeep, je menstruatie, etc, etc), en krijgen de schimmels de overhand (met witte brokkelige afscheiding, jeuk en branderigheid als klachten), een andere keer krijgen de bacteriën de overhand (met klachten als vieze geur, veranderde afscheiding etc). Dat evenwicht herstelt zichzelf vaak weer na verloop van tijd, en schommelt in de tijd wat heen en weer, dat is allemaal normaal. Als je veel last hebt van de overgroei van schimmels kun je zo’n canesten-ei gebruiken, voor de overgroei van bacteriën kun je antibiotica krijgen, maar je kan je voorstellen dat door het uitroeien van de ene helft van het evenwicht de andere helft weer de overhand kan krijgen en je dus door kan schieten naar de andere kant.
Bacteriële vaginose en een vaginale schimmelinfectie zijn dus ook geen SOA’s, want ze waren altijd al in je vagina aanwezig, alleen de hoeveelheid/verhouding geeft nu problemen. Je vriend heeft een schimmelinfectie dus ook niet van jou ‘opgelopen’, hij had die schimmels al en om een bepaalde reden is er nu overgroei, ik kan helemaal niet bedenken wat gescheurde mondhoeken ermee te maken hebben (je kan schimmel in je mond hebben, maar dan heb je wit beslag op alle slijmvliezen, geen wondjes).

Even een quote van een eerder antwoord:

In theorie is het exact hetzelfde, of de verschillende bijwerkingen in de praktijk door andere vulstoffen veroorzaakt worden of placebo-effect zijn zul je nooit te weten komen denk ik.

1 like

Nee, het is dus geen besmettelijke ziekte, die schimmels zijn altijd op zijn penis en in jouw vagina aanwezig, en bij overgroei kun je daar klachten van krijgen. Dat is niet schadelijk of gevaarlijk, alleen vervelend, behandelen is dus meestal een keuze, geen noodzaak.
Als je de pil goed gebruikt kun je niet zwanger worden (of nouja, 99,9% niet), dus daar hoef je je geen zorgen om te maken.
Een schimmelinfectie is geen SOA, dus daarvoor hoef je geen SOA-test te doen, maar als je het idee hebt dat het misschien iets anders is (maar dat zal niet, als de huisarts jouw klachten al beoordeeld heeft), of dat je vriend misschien iets anders heeft, en jullie lopen risico op een SOA zou je je misschien kunnen laten testen op chlamydia, dat is de meest voorkomende en minst opvallende SOA, als je die niet hebt heb je waarschijnlijk ook geen andere.

Ik weet niet zo goed of dit echt iets medisch is of iets cosmetisch maar: Ik heb al een aantal weken last van mijn holtes en oren, druk achter mijn ogen etc. Gewoon verkoudheid dus. Alleen viel me dus gister op dat mijn rechter ooglid (aan die kant ook meest last van de verkoudheid) erger hangt dan anders, en meer dan links. Heb sowieso al hangende oogleden maar het verschil viel me ineens op. Rechter oog voelt ook zwaar. Kan dit door de verkoudheid komen of is het nu gewoon echt tijd voor een ooglidcorrectie?

Zou ik 1 van de dokters een privéberichtje mogen sturen met een medische vraag.

Ik zou dit normaal gesproken nooit doen, maar ik ben 38 weken zwanger en ben hier al dagen mentaal mee bezig.
Heb ook al contact met mijn eigen dokter gehad maar zou het fijn vinden om een second opinion te krijgen.

Kan me voorstellen dat het super irritant is, als dokter zijnde, vandaar mijn vraag.

1 like

Zijn er meer mensen die zulke last hebben van hun ovulatie dat ze er 's nachts wakker van worden…? Het breekt me echt op dat ik nu alweer 3 nachten ongeveer 'n uur met intens veel pijn wakker lig en weet niet zo goed wat ik er aan kan doen. Als iemand toevallig tips heeft…?

1 like

Maar behandeld hij zijn schimmelinfectie ook? Als hij niet behandeld en jij wel en jullie hebben later weer seks dan kan hij ervoor zorgen dat jij ook weer overgroei krijgt?

Ik ook de laatste maanden. Nu ook enorme pijn. Ik pak een paracetamol en een warme kruik tegen Mn onderricht aan.

Je zegt toch zelf al wat het is? En je krijgt de behandeling vanmiddag, wat wil je nog meer?

1 like

Ik betwijfel of de huisarts het zou bekijken als jij typische klachten van een schimmelinfectie vertelt tijdens het consult (jeuk, branderig gevoel, witte brokkelige afscheiding). Als de behandeling niet werkt kun je verder kijken.

2 likes

Vrij specifieke vraag maar ik vroeg het me ineens af: wegens slechte uitstrijkjes is er al een aantal keer een biopsie gedaan waarbij dus weefsel van de baarmoedermond (? als ik het goed zeg) weggehaald wordt. Er is een kans dat ik dit over een tijdje weer moet laten doen, maar ik heb de vorige keren als zo pijnlijk en ongemakkelijk ervaren dat ik me afvraag of zoiets ook onder verdoving gedaan kan worden. Op internet lees ik dat het alleen bij een lisexcisie gedaan wordt, maar zou het ook kunnen/mogen bij een iets minder heftige ingreep?

Ik ben geen gynaecoloog, maar naar mijn weten wordt dit eigenlijk niet gedaan. Een biopsie is even vervelend, maar duurt in principe maar kort. En het verdoven van de baarmoedermond kan op zich ook pijnlijk zijn want dat gaat ook met prikjes, dus dan schiet je er per saldo niet zoveel mee op.

1 like

Ik heb een verwijzing naar de gynaecoloog omdat ik last heb van een terugkerende bacteriële vaginose, maar ik vraag me af of ik daar weer opnieuw uitstrijkjes moet laten maken, of dat de gynaecoloog de uitslagen van de uitstrijkjes van de huisarts kan gebruiken, weet iemand dit? Heb namelijk niet zoveel zin om hier veel geld aan kwijt te zijn als de uitslag toch al bekend is (soa test en kweek)

1 like

Ik ben geen arts, maar ik heb precies hetzelfde op dit moment en wel een beetje ervaring met dit soort situaties. Je kan voorzichtig op de bovenkant van de teen drukken (dus de botjes als ze recht op elkaar staan meer op elkaar drukken); als dit ondraaglijk is, is het gebroken en moet je wel naar de huisarts. Anders vooral rust nemen, been af en toe omhoog leggen, prettige schoenen zonder hak dragen, thuis op blote voeten/met sokken lopen zodat je teen niet verdrukt wordt. Beterschap!

Is 3,5 - 4 liter water drinken per dag gevaarlijk?

1 like

Ik heb in november een implanon laten plaatsen, een week nadat ie geplaatst was heb ik ongeveer een week last gehad van bloedverlies. Toen heb ik tot de kerst niet meer gebloed. Sinds eerste kerstdag tot nu heb ik ongeveer elke dag last van bloedverlies de enige dag wat erger dan de andere dag. Ik weet dat dit een bijwerking kan zijn van de implanon maar hoe lang moet ik hier mee blijven rondlopen/afwachten voordat ik naar de dokter moet? Ik heb het idee dat als ik geplast heb er meer bloed op het wc papier zit dan dat er door de dag heen in mijn maandverband zit (sorry voor de info).

1 like

Een vriendin van mij had/heeft dit altijd bij haar eerste en tweede implanon. Het is gewoon een onding. Voor sommige mensen werkt het wel.

Toen mijn grote teen gekneusd was deed het echt een week pijn, wel precies hoe je beschrijft

1 like

Hm oke, ja ik voel mij niet anders ofzo. Het is alleen irritant dat bloed qua maandverband steeds verder merk ik er niks van haha.

Aan je derde teen doen we (gebroken of niet) niet zoveel, zolang hij er nog recht op staat. Je kunt een dakpanpleister aanleggen bij jezelf, verder stevige schoenen dragen en proberen niet te stoten, meer valt er niet aan te doen.

2 likes