Ik ben vooral bang voor hele erge bijwerkingen…
Zyprexa toch? Wel goede dingen over gehoord, behalve dat je er erg veel van kunt aankomen…
Ik weet niet of ik gevoelig ben voor bijwerkingen, de laatste keer dat ik veranderde van ap was 10 jaar geleden en toen had ik wel erg veel last, maar toen had ik ook heel erg veel angst en stress gehad
Hoeveel Mg slik jij?
Ik heb een vagina vraag.
Is het normaal dat je niet echt een ‘gat’ ziet bij de vaginale opening? Als ik mijn binnenste schaamlippen uit elkaar trek zie ik bij mijn vagina opening nog een soort van mini schaamlippen. Die kan ik niet zo ver uit elkaar trekken dat je echt een gat ziet, zoals ik bij mijn urinebuis wel echt een klein gaatje kan zien. Is dit normaal, of zou dit kunnen wijzen op een vaginaverzakking?
Oh en nog een vraag over de pil.
Ik heb de pil de afgelopen maanden erg onregelmatig geslikt. Soms wel 3 dagen achter elkaar vergeten, stom natuurlijk, maar ik zit in een erg nare en hectische periode. Ik heb geen seks op moment en maak me dus niet druk om zwangerschappen, maar is het onregelmatig slikken van de pil ook op andere manieren slecht voor je?
Ik ben bijna een jaar geleden van de trap gevallen en daarbij mijn stuitje bezeerd. Er is me toen al verteld dat deze klachten lang kunnen aanhouden. Dat is dus inderdaad zo haha. Natuurlijk zijn de klachten wel een stuk verminderd, maar op dagen dat ik veel moet zitten (thank god doe ik geen zittend werk), doet het echt nog flink pijn. Ik heb twee maanden terug alsnog een foto laten maken, hier is niks op te zien gelukkig. Daarna heb ik fysio gehad (de meest ongemakkelijke massages van mijn leven). Er zat wel wat spierspanning, maar zij kon na drie keer niets meer voor mij doen en de pijn bleef gelijk.
Nu zijn er weer twee maanden voorbij en lijkt het juist weer erger te worden. Ik krijg eigenlijk na een uur zitten al pijnklachten en baal er echt flink van. Ik neem overigens geen pijnmedicatie meer in, vind dat toch wel heftig om een jaar lang paracetamol te slikken, ook omdat ik niet elke dag per se veel zit. Ik weet dat er weinig aan te doen is maar misschien heeft iemand tips? Ik begreep van een andere fysiotherapeut dat bekkenbodemtraining kan helpen en dat veel vrouwen soortgelijke klachten hebben na bevalling. Iemand hier ervaring mee?
Super duffe tip misschien haha maar mogelijk kan het je helpen om eens foto’s en/of plaatjes te bekijken op Google!
Daar heb ik al op gezocht en op die tekeningen/foto’s is wel echt een gat te zien. Verder levert googlen op hoe een normale vagina eruit ziet vooral resultaten op van hoe buitenkant van de vagina eruitziet, maar niet zo zeer de opening zelf.
Is het mogelijk dat stress tussentijdse bloedingen veroorzaakt? Als je googelt kan ieder kwaaltje wel veroorzaakt worden door stress dus ik vroeg me af of jullie denken dat het plausibel is
Gebruik zelf geen antipsychotica maar ben wel in opleiding tot psychiater, dus ik weet er opzich wel iets over
Ik zou eens op https://pakwijzer.nl/ kijken. Hier kun je zelf aangeven welke bijwerkingen je het meest en het minst bezwaarlijk zou vinden en dan komt er een advies uit. Natuurlijk wel met je arts bespreken!
Haloperidol is ook een klassiek antipsychoticum, net als perfenazine, hebben dus veel overeenkomsten en zou dan dus ook wel een logische keuze zijn. Van de modernere antipsychotica zou aripiprazol (Abilify) een optie zijn. In de acute fase heb ik zelf niet zulke goede ervaringen met dit middel (vaak niet effectief genoeg), maar als preventie/stabilisatie werkt het vaak wel goed en heeft het vaak minder bijwerkingen dan bijvoorbeeld risperidon en olanzapine (ook moderne antipsychotica).
Even hierop inhakend, cliënt van mij ontwikkelde parkison achtige symptomen door de abilify. Ik ben niet echt een fan
Klopt, alleen deze triggerde het erger dan de haldol (haldol was zelfs hoger in dosis)
Puur op recepterniveau gekeken zou aripiprazol juist veel minder EPS moeten geven, omdat het als partiele dopamine-agonist werkt ipv als dopamine-antagonist (zoals de meeste antipsychotica).
Maar, helaas is psychiatrie niet zo logisch als we zouden willen haha. Dus op patientniveau zou het idd kunnen dat een patient meer EPS heeft bij aripiprazol dan bij haloperidol maar het merendeel zal bij haloperidol een hoger risico hebben.
Welk middel dan ook, als je erg veel EPS hebt zit je te hoog in de dosering, dus dan moet je verlagen. En als je niet in de acute fase zit zou ik zeggen ‘start low, go slow’.
Kun je hoofdpijn krijgen van verstopte oren? Ik heb de laatste tijd steeds vaker hoofdpijn en ook een hele vage hoofdpijn wat ik niet kan omschrijven als normale bonkende hoofdpijn, ik kijk dan vaak ook beetje boos door het gevoel in mijn hoofd (gaat automatisch, zo voel ik me niet). Maar ik heb ook steeds de neiging om mijn oren open te ploppen als ik dit heb dus ik dacht mss kan het daarmee te maken hebben? Als ik echt last heb vage hoofdpijn, zoals ik het noem, dan is dat vaak een paar dagen en dan weer even niet. Paracetamol enz lijkt allemaal ook weinig te helpen op zo’n moment.
Ik heb alleen gelezen dat je door abilify heel erg manisch druk kunt worden…
Dat vind ik dan weer een beetje eng…
Ik twijfel een beetje tussen zyprexa en abilify
Haldol en orap mag dus niet samen met mijn citalopram blijkt.
Ben vooral bang voor een crisis door de medicijnen ( in het verleden zwaar depressief en onrustig geworden van opbouwen ap , was echt afschuwelijk)
Persoonlijk vind ik Parkinson achtige symptomen wel acceptabel.
Heb veel ergere dingen ervaren als bijwerking dus als dat alles is…
Ik heb na de val van een trap ook erg veel last gehad en lang gehouden.
Kon pas na twee maanden weer wat langer zitten.
Ik heb uiteindelijk een stuitkussen gekocht
Die nam ik overal mee naartoe maar zeker op het werk was dit heel fijn.
Je zit er goed op en ontlast je stuitje.
Mocht je in de kop van noord-Holland wonen of langskomen mag je hem lenen.
Aripiprazol werkt minder sederend dan andere antipsychotica en sommige mensen merken inderdaad dat ze er wat makkelijker van op gang komen op de dag. Ik zou niet al te bang zijn voor een manie, als dit bij citalopram niet gebeurd is vind ik de kans niet heel waarschijnlijk dat het bij aripiprazol wel gebeurt.
Olanzapine is een goed antipsychoticum maar heeft helaas wel wat bijwerkingen die vervelend kunnen zijn, zeker bij langdurig gebruik: gewichtstoename, verhoogd cholesterol, verhoogde bloedglucoses. Positieve is wel dat je er vaak goed op slaapt!
Andere overweging zou zijn om te kijken of je je antidepressivum kunt switchen naar een die wel met haloperidol kan of overleggen met je arts of de combinatie wel kan als je dit goed monitort (gaat met name om ECG). Of, maar dan ga ik misschien buiten m’n boekje en dat moet je helemaal goed met je arts bespreken: zou stoppen van antipsychotica een optie zijn? Angst is ook op andere manieren te behandelen en je geeft aan dat de randpsychotische verschijnselen 2 jaar terug waren. Dan zou je kunnen afwegen of de voordelen van switchen naar een ander antipsychoticum wel opwegen tegen de nadelen.
Succes met de keuze in ieder geval, erg spannend lijkt me!
Sure!
Disclaimer: ik weet (nog?) lang niet alles dus op eigen risico
Ja is behoorlijk spannend! Bedankt voor je advies!
Weet jij toevallig of je abilify ook 2,5 Mg kan slikken als onderhoudsdosering? Ik zie dat 5 de kleinste pil is maar ik wil het liefst zo weinig mogelijk ( aangezien ik geen schizofrenie heb hoef ik geen hoge dosering)
Edit: stoppen durf ik niet ben bang dat omdat ik het al 10 jaar slik mijn hersenen gewent zijn geraakt aan ap en gaan overdoseren zonder, waardoor ik dus wel psychotisch wordt ( heet serotonine syndroom geloof ik)