Het grote medische vragen-topic

Waarschijnlijk heb je al gebeld maar als ik bel zeg ik dat ik een afspraak wil met mijn huisarts. Meestal vragen ze, zoals @Nox aangeeft, waar het over gaat en dan leg ik mijn verhaal uit.

1 like

Ik heb sinds 2 maanden ongeveer last van jeukende plekjes op mijn lichaam. Het begint als een rood bobbeltje, een beetje zoals een muggenbeet of een beginnende puist. Nadien wordt het een droog schilferig rood plekje ongeveer de grootte van een duimspijker. Ik heb ze al op mijn schouders, rug, borst en op mijn billen gehad. Meestal verdwijnen ze na een week of 2. Iemand een idee?

Gaat de jeuk uiteindelijk ook weer weg als de plekjes verdwijnen of blijft het jeuken/wordt het erger op die plekken?

Yes de jeuk verdwijnt met de plekjes

Ik heb zelf last van urticaria en daar heb je veel vormen van, misschien heb jij daar ook wel een vorm van? Bij mij blijven de bultjes/plekjes, die verdwijnen niet vanzelf totdat ik daar de pilletjes levocetirizine voor slik. Dat is de enige manier om het onder controle te houden. Merk het ook meteen als er te lang tussen zit met het slikken van dat pilletje.

Wel vervelend voor je, misschien toch even de huisarts na laten kijken of er foto’s van laten maken?

thanks voor je antwoord! Ja ik neem me al lang voor om er eens door een dokter naar te laten kijken, maar vond het wat stom om speciaal hiervoor een afspraak te maken. Misschien toch maar doen dan

1 like

Ik heb mega veel last van Raynaud, tot op het punt dat ik in de winter eigenlijk niets meer kan ondernemen, ik niet meer op bepaalde plekken/events kan werken, en niet meer zelfstandig dingen kan doen met mijn handen omdat ze tot zeker een uur nadat ik weer binnen in de warmte ben, nog steeds wit en ‘bevroren’ zijn.
Ik las dat vaatverwijders wel eens worden voorgeschreven in echt pijnlijke gevallen en wilde dat eigenlijk aan de huisarts vragen, maar ik vroeg me af of het dat uberhaupt wel waard is? Iemand ervaring mee?
Daarnaast heb ik van mezelf ook een lage bloeddruk, kan ik ze dan uberhaupt wel nemen?

Mijn vader heeft dat ook voor Raynaud. Ook liet hij eerst jaarlijks een zenuw blokkeren (? sorry weet niet alle medische bewoordingen). Bij hem is het wel zo erg dat zijn hand bijna dubbel zo dik is in de winter en iedere aanraking pijn doet. Ik weet alleen dat het hem helpt, maar verder ben ik dus totaal niet medisch en heb ik geen idee wanneer het wordt voorgeschreven. Wel echt een hele vervelende ziekte, hopelijk vind je dingen en manieren om er minder last van te hebben

1 like

Dit! Ik heb al tandenknarsklachten sinds ik tanden heb… Vorig jaar zag ik iemand die ik op insta volg vertellen dat ze hier botox voor gebruikte. Ze was doorverwezen door haar tandarts. Ik ben vier maanden geleden voor het eerst geweest na overleg met mijn tandarts. Het is werkelijk bizar welke klachten ik ineens kwijt ben? En dus, achteraf, toch te wijten waren aan het tandenknarsen!

3 likes

Mijn vriend ligt al vanaf de middag op bed met heftige migraine (spanningshoofdpijn) en overgeven. Begin van de avond de hap gebeld, heb zetpillen gekregen tegen misselijkheid zodat daarna ook de migrainemedicatie binnenblijft. Alleen lijkt die zetpil na anderhalf uur nog niet echt te werken, water komt er nog steeds uit…

1 like

Zou dat het ook kunnen zijn zonder dat er gebitsschade is?

Ik ben geen tandarts maar ik heb zelf 1,5 jaar geklemt zonder “bescherming” en toen ik het bij mijn tandartscontrole melde zei ze dat beschadiging niet altijd zichtbaar zijn. Ik heb nu zo’n speciale opbeetplaat omdat ik het risico niet wil nemen. Ze zei ook dat er verder niet zoveel aan te doen. Is behalve idd die botox die hierboven al gesuggereerd wordt en speciale kaakspieroefeningen

1 like

Ik knars ook en ik ben wel benieuwd van welke klachten je nu af bent?

1 like

nog maar even bellen met de hap?
Heeft ie dit vaker gehad?

De pijn onder mijn oor die ik regelmatig had, nekpijn wat doortrok naar mijn schouders, veel hoofdpijn, en niet meer van die ‘randen’ aan de binnenkant van mijn wangen. Als laatste voel ik me gewoon uitgeruster, omdat ik echt beter slaap. Nu ben ik een extreme knarser hoor en heb ik de afgelopen 20 jaar zo’n beetje alles geprobeerd. Ik ben dus heel er opgelucht nu (ook omdat ik al wat kronen heb door het knarsen en die dingen zijn gewoon heel duur)

1 like

Ah, nog bedankt voor je reactie! Toch heel fijn dat iemand dit herkent. Ik begon echt een beetje aan mezelf te twijfelen omdat ik het dus zo lang zonder bijwerkingen heb kunnen gebruiken. Ik heb een afspraak gemaakt om het te bespreken en te kijken wat mogelijke andere opties zouden kunnen zijn.

1 like

Ibuprofen kan je maag wel beschadigen! Toen mijn moeder regelmatig ibuprofen moest nemen voor haar schouder moest ze ook maagbeschermers innemen

Ik heb er ook last van en ben benieuwd welke medicatie jij hebt gehad als je dat wil zeggen. Ik ben begonnen met Desloratadine en dar hielpt niet genoeg dus toen Prednison kuur erbij en Cetirizine(of Levo, weet het even niet meer). Dat hielp wel tot een week geleden alles terug kwam inclusief opgezwollen lip. Ging dagen erna wel oké met alleen bultjes en nu weer een dikke lip en mega veel bulten en jeuk, niet te doen. Moet donderdag weer terug naar de dermatoloog, ze had het over Tavegil maar liever niet omdat je daar slaperig van wordt.

paracetamol is niet zo slecht voor je maag dus dat kan je wel innemen zonder maagbeschermer!

1 like

Moet je zelf spuiten? Ik moest ook een tijdje B12 prikken maar dat deed de doktersassistente in mijn bil haha. Maar dat deed verder geen pijn.