Het grote medische vragen-topic

Ik herken het wel een beetje wat je hebt. Maar ik ben er achter gekomen dat het bij mij deels met mijn cyclus te maken heeft. Voor mijn eisprong en voor mijn ongesteldheid heb ik altijd verhoging. Maar heb ook verhoging als ik bv. moe ben etc. Heel irritant. Maar heb geen antwoord op je vragen helaas :frowning:

En idd via oor moet je er 0,5 bij optellen.

1 like

Ik werk in het ziekenhuis en wij tellen er geen 0,5 bij op hoor! Wij nemen het aan als de correcte temperatuur. Als je elke keer met hetzelfde apparaat meet heb je een eerlijker beeld van temperatuur verschillen.

Wij nemen geen rectale temperatuur op ivm hygiëne redeneren en dat patiënten het een beetje akward vinden. Wij meten namelijk bijna drie keer per dag de vitale waarden en meer als daar reden tot is.

2 likes

Heb je de temperatuurschommelingen met zeker ook subfebriele temperatuur (boven 38) icm vermoeidheidsklachten wel eens laten onderzoeken door je huisarts? Of internist. Afhankelijk van je klachten heb jij naar mijn idee wel recht op wat bloedonderzoek.

Weet iemand hoe het ook alweer zit met cetirizine en vermoeidheid?
Ik heb een (paar) jaar terug begrepen dat die voor vermoeidheid/slaperigheid kunnen zorgen die 12 uur na het nemen van een pil erin kickt. Daarom zou je het het beste rond het middaguur kunnen nemen zodat je, wanneer die vermoeidheid toeslaat zo’n 12u later, in je bed ligt/slaapt en er minder last van hebt. (Heb dit toen zelfs nog op het forum gepost geloof ik maar kan het niet terugvinden dat was het EGF nog wss.)
Nu heb ik net nieuwe pilletjes gehaald en op internet lees ik dat de vermoeidheid (als je daar al last van hebt) juist meteen toeslaat en dat je ze dan het beste 's avonds kan slikken.
Iemand die mij kan vertellen welke van de twee juist is en wanneer ik de pilletjes het beste kan slikken?

Je hoeft er geen last van te krijgen. Zou het gewoon uitproberen. Ik slik het al meer dan 20 jaar en heb er nooit wat van gemerkt.
In de middag nemen lijkt mij niet fijn want dan is het in de loop van de nacht uitgewerkt. Ik word met ‘s ochtends innemen soms al wakker met jeuk in het hooikoortseizoen.

1 like

Je temperatuur volgt wel een bepaalde lijn (lager in de vroege ochtend, in de late namiddag hoger), dus die lijn zou je bij jou ook kunnen zien.
En rectaal is nauwkeuriger dan via de oor (en kan er ook niet zoveel misgaan met uitvoering), maar het gaat inderdaad om veranderingen en die kun je ook bijhouden met de oor lijkt mij (als je hem goed in je oor hebt).

Edit: ik heb ook vaak verhoging/algeheel malaise, maar in de ontstekingswaarden en bloedwaarden was er niks van te zien. Vind het ook raar dat ik dat zo vaak heb en me slecht voel.

1 like

@Krabsalade kun je teveel ijzer binnenkrijgen en kan dat kwaad? Hetzelfde voor vitamine d. Ik had een te hoge vitb6 waarde en dat geeft dus blijkbaar problemen, maar kan ik wel “ongestoord” ijzer en vitamine d bijslikken? (Ik eet geen vlees en ik heb een getinte huid dus daarom leek het mij nodig om die goed te houden).
En als de assistente zegt dat ik niet meer dagelijks een multivitaminetablet moet innemen (vanwege hoge vitb1 en vitb6), is het dan wel ok om die, laten we zeggen 2x per week in te nemen?
Ik weet niet zo goed wat huisartsen aanraden qua vitamines en de assistent was niet duidelijk.

Ik was te voorbarig zie ik. Dank voor je reactie!(Vitb12 is wel op bloedwaarde bepaald trouwens)

1 like

Hielspoor? Dat voel je als je tijdje niet hebt gelopen. Misschien herken je het als je googlet.

1 like

Ik heb wat in mijn oog. Ik gok een pluisje van de trui die ik aan had. Is niet de eerste keer… maar ik zie het niet :weary:. Nu een dag later begint mijn oog toch wel aardig te gaan irriteren.

Iemand nog tips met wat ik kan doen?

Ja ik heb al gekeken maar zie niks helaas. Ik heb het gevoel dat het onder mijn bovenste ooglid zit. Als ik knipper voel ik het meer. Ga zo jouw trucje wel proberen!

Ik had nog nooit van een vitamine D tekort gehoord totdat de huisarts me daar op liet prikken. Mijn god, ik ging er heen omdat ik overal pijn had en dacht dat ik een depressie had omdat ik niet meer normaal kon functioneren. Super gezellig. Nu slik ik het iedere dag maar vraag me af of het echt iets uitmaakt.

1 like

Ik ben op sterk aanraden van de dokter na anderhalf jaar gestopt met het hormonale anticonceptie, omdat ik erdoor steeds vaker last van (oog)migraine kreeg (en daarbij ook heel veel last had van spotting en redelijk vaak ook van pijnlijke borsten). Ik slikte de pil en ga ervan uit dat deze klachten voornamelijk oestrogeengerelateerd zijn, maar ik ben natuurlijk geen dokter en vraag me af: zou het een goed idee zijn om mijn dokter om een hormoonspiraaltje te vragen, of is dat heel dom na alle klachten die de pil mij gegeven heeft?

Ik vind het trouwens echt bizar aardig dat hier zo uitgebreid, vriendelijk en vaak ook heel snel advies wordt gegeven. Echt top!

1 like

@Huismus @Krabsalade @Tsundoku dankjewel voo jullie reacties! Ik kan me niet herinneren dat ik in het verleden reageerde op cetirizine, maar hield er vooral rekening mee omdat bijna iedereen in mijn omgeving erover begon als ik het noemde. Misschien heb ik me gewoon ‘bang’ laten maken :sweat_smile: Ik ga het gewoon in de ochtend slikken (is voor mij ook het makkelijkst) en dan merk ik het wel (maar wss niet dus) als ik er last van krijg.

1 like

Ik vroeg me trouwens wel af of je menstruatie ook invloed kan hebben op bijvoorbeeld lipomen. Ik heb zelf het idee dat ze dan heel gevoelig zijn, vlak van tevoren. Maar ik snap zelf niet waarom dat zou zijn.

Ik ben zwanger en bang dat ik een aambei heb. Heb sinds vanmiddag na ontlasting veel pijn en denk een soort uitstulping te voelen. M’n ontlasting was overigens helemaal niet hard en hoefde er ook niet voor te persen ofzo.
Nu ga ik morgen denk ik maar naar de huisarts maar lijkt me zo awkward als ze willen kijken. Doen ze dat of schrijven ze wat voor op basis van de klachten? Of kan ik ook gewoon zalf bij de drogisterij halen?

Sperti aambeienzalf hebben ze gewoon bij de etos en kruidvat enzo

Ik kreeg oogmigraine van een specifieke pil, toen ik was overgestapt heb ik er geen last meer van gehad! Kan dus ook aan de hulpstoffen liggen.

@jahoor ik heb meerdere malen op het forum gelezen dat neusspray werkt!

1 like

Las het ook, alleen mag je helaas geen neusspray als je zwanger bent

Buikpijn update!
Net naar een MDL arts geweest voor mijn buikklachten. Weer bloedprikken en ontlastingsonderzoek vooral om dingen uit te sluiten. En aanbevelingen gehad voor diëtisten voor fodmap dieet, daar ook maar meteen een afspraak voor gemaakt. Voelt allemaal lekker actueel vandaag want ben al vier keer naar de wc geweest en mijn buik voelt alsof die straks uit elkaar gaat knallen :upside_down_face: