Het grote medische vragen-topic

Ah zo herkenbaar! Ik heb dit ook jaren gehad (en die vreselijke hoofdpijn). Ik ben naar een logopediste gegaan. Zij heeft me heel erg geholpen met hoe je je kaak kan ontspannen, maar ook biv ik gebruikte mijn tong verkeerd waardoor ik hoofdpijn kreeg etc.

Nu laat ik me nog steeds 1x in de maand masseren (hoofd/schouder massage) omdat het gevoelig blijft en dit werkt voor mij echt goed tegen die ellendige nekpijn.

1 like

Mijn moeder heeft hele zware hyperventilatie gehad en probeerde het niet te laten merken. Ze wist zelf na zoveel jaar al wat het was, dus in paniek raakte ze niet meer. Het kan echt enorm vervelend zijn, en vaak wil je het niet laten merken aan je omgeving. Het zal ook wel raar zijn als iemand achter de kassa gaat zitten panieken. Maar van binnen kan ze zich echt zo voelen

Nog nooit van gehoord…
Weet dat dat wel geldt bij het stoppen vd pil.
Maar met miskraam weet ik t niet

Mag ik vragen welke pil je gebruikt?
Ik heb ook altijd veel last vanaf de ovulatie tot de menstruatie.

Volgens mijn gyn is dit nooit wetenschappelijk aangetoond maar je hoort het best wel vaak :thinking:. Is in mijn geval nog nooit opgegaan.

Edit; het zal denk ook liggen aan verloop van je miskraam. Na een natuurlijk verloop is je lijf sneller weer oke. Na curretage duurde het bij mij vrij lang tot ik een normale cyclus had.

Ik heb nu de Yasmin. Maar ik zou zeker even met de gynaecoloog overleggen wat voor jou geschikt is, want bij mij is bijv. Cerazette ook overwogen, maar dit leek een betere optie voor mij.

1 like

Ik ga vandaag dag 3 in met reizigersdiarree. Vanavond mag ik helaas ook 18 uur lang naar huis vliegen. Hoeveel uur voor de vlucht kan ik het beste loperamide nemen? Ik wil de boel nu niet al onnodig vast laten lopen haha.

1 like

Je kunt op zich nu al beginnen met 4mg, het vertraagt je darmen maar legt ze niet meteen helemaal stil, bij elke keer dat je nog dunne ontlasting hebt neem je er 2mg bij tot maximaal 16mg per dag, als je ontlasting vaster wordt of uitblijft niet meer bijnemen. Het kan best een paar dosissen duren voor je het gewenste resultaat hebt, zou lullig zijn als je in het vliegtuig eerst 5x diarree hebt voor het werkt.

2 likes

Oh dat is goed om te weten! Beetje lullig inderdaad als de auto ineens midden in de rijstvelden moet stoppen haha. Bedankt!

Is het mogelijk om spierpijn in je tong te hebben? Ik heb sinds vanmiddag pijn aan het achterste van mijn tong en mijn keel. Praten en vooral slikken doet pijn en de pijn wordt ook erger. Ook als ik van buiten op mijn keel druk voel ik nu een soort spierpijn. Heb ik mijn tong verkrampt/verrekt/wat dan ook? En is hier iets tegen te doen?

Als ik verkouden ben en m’n neus dichthoud en er dan druk op zet, alsof ik zou snuiten, klaart dat altijd m’n sinussen (?) een beetje op. Maar soms komt er door die druk ook rotzooi uit het traanbuisje in één oog. Is dit… normaal…? En kan het kwaad? Want het voelt wel lekker lol

Kleine kinderen hebben dit best vaak (soort verkouden ogen zeg maar hehehe). Dus denk niet dat het zoveel kwijt kan, zolang er niks pijn doet!

1 like

Haha, ik heb dit ook, maar dan met lucht. Vet vreemd gevoel.

1 like

Er zit een buisje tussen je neusholte en je ooghoek (je nasolacrimale kanaal), gewoonlijk werkt dat (gezien de zwaartekracht) vooral van oog naar neus, daarom moet je ook zo snotteren als je huilt, maar het kan ook de andere kant op.

4 likes

Betekent dit dat er eigenlijk tranen door je neus komen als je huilt

1 like

Hallo! Ik heb wat vragen ivm met waterpokken. Mijn nichtje heeft momenteel waterpokken en we verwachten dat haar babybroertje waarschijnlijk ook snel besmet zal worden. Echter, binnen zo’n tweetal weken zou ik enkele dagen met hen doorbrengen en nu ben ik een beetje bezorgd dat ik mogelijk ook besmet kan raken. Ik noch mijn ouders weten zeker of ik al waterpokken heb gehad en of ik ertegen ingeënt ben. Is er een manier om dit te weten te komen? Zou de huisarts dit kunnen zien in mijn dossier ofzo (ik ben wel Belg, misschien is het systeem hier anders dan in NL)? En indien ik mogelijk inderdaad risico loop, kan ik nu nog ingeënt worden of is dat nu veel te laten? Kan ik uberhaupt iets doen? Bedankt!

Ik denk als iemand het weet is het je huisarts, je kunt eventueel antistoffen in je bloed testen om zeker te weten of je het hebt doorgemaakt. Ik zou met je huisarts bespreken wat het beste plan is en hoe groot het risico is, de vaccinaties mag je niet in alle gevallen geven, maar een infectie is ook gevaarlijker op volwassen leeftijd (met name als je bezig bent met zwanger worden/zijn).

2 likes

Ik heb even gegoogled naar online medisch dossier en daar vind ik enkel dat ik vaccinaties tegen hepatitis B en difterie/tetanus heb gehad. Alhoewel, misschien is het niet volledig, dus ik ga sowieso nog eens m’n huisarts raadplegen!

Nu ik toch over vaccinaties bezig ben, heeft het zin om op mijn 26 (en al jaren seksueel actief) nog een vaccinatie tegen HPV te laten doen? Ik denk niet dat ik dit als kind/tiener gekregen heb (en in dat online dossier staat ook niet meteen iets) maar nu ik er wat over zit te lezen maakt het me toch wat bang.

Je hebt (als je aan het reguliere vaccinatieprogramma hebt meegedaan als kind) sowieso meer vaccinaties gehad, ik weet niet of waterpokken in het reguliere programma van België zit (ik denk het niet).

Een hpv-vaccinatie heeft zin als je nog niet besmet bent geweest met hpv, als je al jaren sexueel actief bent met ook meerdere partners is de kans erg groot (zeg maar 90%) dat je al eens een keer besmet bent. Vaccinatie heeft in jouw geval denk ik niet zoveel zin meer, ik weet ook niet hoe in België het bevolkingsonderzoek (uitstrijkjes etc) eruit ziet, maar je daaraan houden lijkt me een betere voorzorgsmaatregel.

2 likes

Ik ben enkele maanden geleden nog opgeroepen voor een uitstrijkje te laten nemen ivm baarmoederhalskanker, daarover niets meer gehoord dus zit wel goed denk ik?