Het grote medische vragen-topic

Dit lijkt me zo verschrikkelijk eng hè…

Ik heb zelf 2 jaar terug een rand-psychose gehad met voornamelijk wanen, maar hierbij kun je je ook nog eens niet bewegen… en dan die angst en hallicinaties. Gadverdegadver

Ja ik weet niet, als ik er over nadenk vind ik het ook heel eng klinken. Zo voel ik ook wel eens dat iemand naast mn bed staat en naar me staat te kijken. Maar op het moment zelf voel ik niet echt angst, meer ongemakkelijk (want er komt iemand aan of er staat iemand) maar als ik dan merk dat ik me niet kan bewegen krijg ik wel door wat er aan de hand is en proberen ik gewoon te relaxen.

Ik vind het knap dat je er zo mee om kunt gaan!

Ik zou echt een zware paniekaanval krijgen en nooit meer durven slapen

Ken hier in mijn omgeving ook mensen die het hebben, die blijven er ook zo relaxed onder…

Heb je het vaak?

Ik heb het in periodes, weet niet echt waar het mee te maken heeft. Maar nu al een tijdje geen last van gehad. Naast dit gedoe kan ik soms ook mijn dromen sturen. Dat is wel iets leuker.

Ah lucide dromen! Wel eens gehad… alleen wordt ik vrijwel meteen wakker zogauw ik dat heb, dus kan niet echt leuke dingen doen.

Mijn vriend heeft het altijd, die weet niet beter dan dat hij weet dat hij droomt

Heb je dat sinds je medicatie bent gaan gebruiken?

Bij mij hang het samen met mijn medicijnen, vroeger had ik ze ook nooit.

Ik weet wel vaak het verschil, ik droom en dan denk ik: hee ik droom… en dan wil ik wat gaan doen en dan wordt ik wakker

Lijkt me wel vervelend als je het verschil niet echt weet, is het bij jou zo echt dan?

Ik weet altijd wel dan dat ik in bed lig zegmaar,

Ik ben net hersteld van een luchtweginfectie, antibioticakuur afgemaakt. Nu was ik deze week wel moe, maar ik dacht dat komt gewoon van de nasleep van de medicatie. Nu heb ik sinds gisteren keelpijn en voel ik me ook niet helemaal lekker. Is dit gewoon keelpijn dan of is er echt iets aan de hand waarvoor ik mij zorgen moet maken?

Even bellen met de huisarts en de assistent vragen, die overlegt dan even met de dokter en als hun het belangrijk vinden zeggen ze dat je langs moet komen, zo niet dan kun je het afwachten

assistentes zijn daar ook voor, puur advies.
ik heb toen ook eens gebeld. zei dat ik volgens mij nu echt griep had en waar ik nu op moet letten wanneer ik echt aan de bel moet trekken.

1 like

Misschien kun je je eigen advies opvolgen :wink: bellen en het voorleggen zodat de assistente kan besluiten wat er gaat gebeuren. Heb je al wel wat in huis? Ik vond fluimicil zuig tabletten altijd goed helpen tegen slijm. Beterschap!

Hahaha ja heb je waarschijnlijk gelijk in, net als @Madam-Mikmak , dankjulliewel! Heb niks tegen slijm, zal zo m’n vriend eens op pad sturen :grin:

gewoon een kleine reminder voor iedereen die twijfelt. vooral de huisartenpost heeft een grote drempel. Dat je daar alleen in geval van nood naar mag bellen.

Mijn dochtertje was eens goed ziek, ze bleef huilen in bed, behalve als we haar vast hielden en rond liepen. Stomen in de badkamer, etc. alles geprobeerd.

toch maar huisartsenpost bellen, daar zat een heel aardige mevrouw die ons aanhoorde en de geweldige tip gaf om haar in de wandelwagen te laten slapen (was al een stoeltje) en haar schuin/liggend te laten slapen. zo sliep ze wat rechtop.

en het werkte! ze zei ook , hier zijn wij ook voor hoor! je mag altijd bellen, voor vragen of tips.

en dat neem ik nu altijd mee, voor vragen of bij twijfel gewoon bellen.

5 likes

Ik deed dit altijd heel erg in mijn slaap. Toen heb ik een keer een kaakslot gehad, heel naar, kon mijn mond toen niet meer verder openen dan een centimeter of zoiets. Kreeg toen oefeningen, en heb toen een speciaal beugeltje gekregen bij de kaakchirurg die ik ‘s nachts moest dragen (hield mijn kaken van elkaar). Echt al 10 jaar geleden kwijtgeraakt ofzo, maar heb het idee dat het destijds wel echt geholpen heeft en dat ik nu amper nog ‘klem’.

1 like

Afblijven
En deppen i.p.v. vegen

schimmelcreme…

sinds ze mij op het consultatiebureau vertelde dat luieruitslag 9 van de 10 keer schimmel is en je gewoon schimmelcreme moet smeren heeft mijn dochter nooit meer luieruitslag gehad.

waarom begin je nu over luieruitslag?? nou omdat ik me bedacht dat het daar beneden ook altijd vochtig is en ik wel eens rode pijnlijke plekjes heb daar.
ik heb er toen schimmelcreme opgesmeerd en dat werkt nu ook altijd, en snel :wink:

1 like

ja hoor kruidvat heeft het ook. canesten is een bekend merk voor de vagina, er staat voor inwendig maar ik smeer het gewoon aan de buitenkant.

Weet iemand een goed huis-tuin-keukenmiddel tegen oorpijn? Het begon vanmiddag met af en toe een steek in mijn oor, maar inmiddels begint het goed zeer te doen. Heb net 2 paracetamol genomen en geloof wel dat dat een beetje begint te werken. Is er iets wat ik kan doen zodat het niet verder doorzet? Heb in het verleden vaak oorontstekingen gehad, ik vind het zo naar. En ik heb er deze week echt geen tijd voor :sob::sob::sob:

Druppeltjes slaolie toch?

Een oorontsteking zit achter je trommelvlies, sla-olie komt alleen voor je trommelvlies, dus dat heeft niet zoveel zin. Je oor moet dat zelf opruimen, je kan xylometazoline neusspray gebruiken om te zorgen dat de opening tussen je middenoor en je neusholte zo open mogelijk blijft (geen wetenschappelijk bewijs voor, maar het geeft je in ieder geval het gevoel dat je iets doet :p), paracetamol is altijd een goed idee, 90% is binnen 3 dagen over.

Heeft iemand ervaring met hyperventilatie?

Iemand op mn werk heeft zich ziek gemeld omdat ze gister 30 minuten voor het einde van haar dienst een hyperventilatie aanval had. Ze is tijdens die aanval gewoon blijven werken.
Ik heb de camerabeelden gezien en ik zie haar lachen, praten en werken… maar geen paniek of moeilijke ademhaling.

Haar arts zei dat deze aanval al een tijdje in haar zat en nu er uit kwam en haar lichaam daar een klap van heeft gekregen…

Deze collega is vaak ziek en dan meteen voor een week of 2.
Wat ze dan heeft weten de artsen nooit maar moet wel altijd rustig aan doen en 2 weken thuis blijven …

Vroeg me af of bovenstaande kan wat betreft de hyperventilatie of dat het een verzinsel is.