Het grote medische vragen-topic

Kleine kinderen hebben dit best vaak (soort verkouden ogen zeg maar hehehe). Dus denk niet dat het zoveel kwijt kan, zolang er niks pijn doet!

1 like

Haha, ik heb dit ook, maar dan met lucht. Vet vreemd gevoel.

1 like

Er zit een buisje tussen je neusholte en je ooghoek (je nasolacrimale kanaal), gewoonlijk werkt dat (gezien de zwaartekracht) vooral van oog naar neus, daarom moet je ook zo snotteren als je huilt, maar het kan ook de andere kant op.

4 likes

Betekent dit dat er eigenlijk tranen door je neus komen als je huilt

1 like

Hallo! Ik heb wat vragen ivm met waterpokken. Mijn nichtje heeft momenteel waterpokken en we verwachten dat haar babybroertje waarschijnlijk ook snel besmet zal worden. Echter, binnen zo’n tweetal weken zou ik enkele dagen met hen doorbrengen en nu ben ik een beetje bezorgd dat ik mogelijk ook besmet kan raken. Ik noch mijn ouders weten zeker of ik al waterpokken heb gehad en of ik ertegen ingeënt ben. Is er een manier om dit te weten te komen? Zou de huisarts dit kunnen zien in mijn dossier ofzo (ik ben wel Belg, misschien is het systeem hier anders dan in NL)? En indien ik mogelijk inderdaad risico loop, kan ik nu nog ingeënt worden of is dat nu veel te laten? Kan ik uberhaupt iets doen? Bedankt!

Ik denk als iemand het weet is het je huisarts, je kunt eventueel antistoffen in je bloed testen om zeker te weten of je het hebt doorgemaakt. Ik zou met je huisarts bespreken wat het beste plan is en hoe groot het risico is, de vaccinaties mag je niet in alle gevallen geven, maar een infectie is ook gevaarlijker op volwassen leeftijd (met name als je bezig bent met zwanger worden/zijn).

2 likes

Ik heb even gegoogled naar online medisch dossier en daar vind ik enkel dat ik vaccinaties tegen hepatitis B en difterie/tetanus heb gehad. Alhoewel, misschien is het niet volledig, dus ik ga sowieso nog eens m’n huisarts raadplegen!

Nu ik toch over vaccinaties bezig ben, heeft het zin om op mijn 26 (en al jaren seksueel actief) nog een vaccinatie tegen HPV te laten doen? Ik denk niet dat ik dit als kind/tiener gekregen heb (en in dat online dossier staat ook niet meteen iets) maar nu ik er wat over zit te lezen maakt het me toch wat bang.

Je hebt (als je aan het reguliere vaccinatieprogramma hebt meegedaan als kind) sowieso meer vaccinaties gehad, ik weet niet of waterpokken in het reguliere programma van België zit (ik denk het niet).

Een hpv-vaccinatie heeft zin als je nog niet besmet bent geweest met hpv, als je al jaren sexueel actief bent met ook meerdere partners is de kans erg groot (zeg maar 90%) dat je al eens een keer besmet bent. Vaccinatie heeft in jouw geval denk ik niet zoveel zin meer, ik weet ook niet hoe in België het bevolkingsonderzoek (uitstrijkjes etc) eruit ziet, maar je daaraan houden lijkt me een betere voorzorgsmaatregel.

2 likes

Ik ben enkele maanden geleden nog opgeroepen voor een uitstrijkje te laten nemen ivm baarmoederhalskanker, daarover niets meer gehoord dus zit wel goed denk ik?

@Dazed @Sparkles @Merel mini update. Gister weer erg last gehad en vanochtend langs moeten komen. Hartslag was inderdaad erg hoog en wat onregelmatig. Dokter dacht hoogstwaarschijnlijk stress gerelateerd. Dus zit vandaag de hele dag thuis en moet nagaan waar mijn stress vandaan komt en wat ik daaraan kan veranderen. Wel hele lieve dokter! Ik bleef maar excuses aanbieden over of ik hiervoor wel langs mocht komen etc :see_no_evil: Jullie hadden dus gelijk!

1 like

Goed dat je toch gegaan bent! Hoop dat je eruit komt en er snel verbetering in komt!

HVS of een angst/paniek aanval wordt vaak gekenmerkt door een gebeurtenis van stress waarop iemand reageert door verkeerd te gaan ademen. Je krijgt teveel zuurstof binnen en blaast teveel CO2 af. Door het lage CO2 in je bloed kan je oa hoofdpijn, tintelingen in je vingers en hartkloppingen krijgen. Wanneer iemand zon aanval heeft is dat overduidelijk te zien. Mensen zijn in paniek en er is moeilijk contact met ze te krijgen. Daarnaast ademen ze snel en te diep. Na de aanval zijn mensen vaak heel moe. Dit zijn de patiënten die ik vaak behandel in de praktijk (ambulance)

Als ik jouw verhaal lees en iemand lachend achter de kassa zit dan herken ik dat niet als bovenstaande. Als je nog normaal kan functioneren voor de buitenwereld is het mijninziens onder controle. Wel kun je er natuurlijk alsnog klachten van ervaren. Het is moeilijk te zeggen maar ik begrijp wel dat je twijfelt als je haar zo ziet.

Mijn oudste had dit best vaak omdat het altijd samenhing met verkoudheid. De huisarts doet er bij die kleintjes zelden iets aan :(. Kwestie van voorzichtig schoonmaken met warm water. Advies van de dokter was uitwassen met babyshampoo maar dat heb ik nooit gedaan…

Ik woon in NL maar heb tijdens mijn tweede zwangerschap hiervoor bloed moeten prikken! Na vaccinatie blijven er antistoffen in je bloed die ze dus kunnen terugvinden. Even je dokter vragen dus!

1 like

Ik heb hele hevige hoofdpijn en kan geen eten binnenhouden. Iemand tips? Toch eten of niet?

Rot dat je weer last kreeg maar goed dat je bent gegaan! Hopelijk kan je snel de oorzaak achterhalen en knap je dan weer helemaal op.

Zou even een afspraak maken bij de huisarts.
Borsten en veranderingen zijn altijd rede tot check-up.

2 likes

ff mee naar de dokter!

En thanks dat je een spoiler gebruikt hebt :sweat_smile:

Eens met donny! Ik zou ff langsgaan!

Je foto ziet er goed uit btw :heart_eyes:

1 like

Ik heb uiteindelijk nog steeds niks gegeten. Water eigenlijk ook te weinig. Maar ik blijf braken. Zooo naar is dat. Hopelijk is het morgen weer over… dankjewel nog