Het grote menstruatiecuptopic

Ik heb nu sinds september een cup. De eerste maanden gingen echt super goed, geen enkel probleem. Maar de laatste paar keren lukt het gewoon niet. Opeens lek ik door/vouwt ie niet uit. In het begin ging het wel goed, kan het zijn dat de cup nu al te soepel is ofzo? Uit frustratie heb ik al een andere gekocht, maar ik ga deze ongesteldheid de oude nog proberen in verschillende vouwtechnieken. Volgens mij zit ie goed, maar ook heel laag. Kan dat?

Aah ja ik bedoel iig aan het midden van de cup, hoeft niet helemaal bovenaan. Maar als je niet doorlekt dan zal de cup wel goed zitten :slight_smile: Het is inderdaad even wennen en een feeling ontwikkelen ervoor

1 like

Oh toevallig, die heb ik ook. Maar daar is dus ook nog een soft variant van, die vouwt dan toch helemaal niet uit zou je denken, ik vind deze al helemaal niet ‘hard’ ofzo. Ik weet niet of de maat nog uitmaakt qua uitvouwen.
Maar goed ik weet niet eens of mijne goed zit dus heb verder geen idee haha. Het schijnt wel dat de sterkte van je bekkenbodemspieren ook nog uit kan maken.
Maar ik snap wel dat je niet meteen een andere wil kopen, zo goedkoop zijn ze nou ook weer niet om er even een paar verschillende uit te proberen zonder dat het zonde is.

Ik ben ook zo blij met mijn cup! Heb wel dit jaar een nieuwe gekocht omdat de oude verkleurd was. Nu een koperspiraal laten plaatsen, de eerste zes weken mag ik sowieso geen cup gebruiken maar daarna mag het, als ik het vacuum voorzichtig verbreek. Ben heel benieuwd! Maar ik kan de cup dus echt aan iedereen aanraden om in ieder geval te proberen :slight_smile:

1 like

Ok, een C vouw gaat opzich prima, alleen zit ie dan heel laag. Door de dag heen kruipt ie verder omhoog, super vreemd.

Okay na 2 maanden gebruiken hoe ik het ervaar :wink: Ik ben er heel blij mee! Heb de Organicup. Het indoen gaat prima, met de neerdrukvouw. VacuĂŒm gaat ook bijna altijd meteen goed. Op de eerste dag moet ik em wel een keer extra legen. Vind ik wat minder, want dat moet dus op werk. Het uitdoen vind ik wel wat pijnlijk, iemand tips daarvoor? Het vacuĂŒm verbreken lukt, maar het laatste stuk eruit halen is pijnlijk. In het begin is het best een knoeiboel, maar merk dat ik er nu steeds meer handigheid in krijg. En hij is ook heel fijn tijdens de lange trainingsritten op de mountainbike. Hoef niet meer ergens een cafĂ© te zoeken om tampons te wisselen en er zit geen bezweet, schurend touwtje meer in mijn fietsbroek (okay tmi haha).

Heb nu drie menstruaties die cup gehad en de laatste keer ging soepel. Hoefde er niet aan te denken. Super oplossing en tevreden. Nu ben ik weer ongesteld en krijg ‘m steeds niet goed in. Ik voel dat een kant niet helemaal uitvouwt. Dus deze menstruatie al twee keer misselijk, duizelig en extreme buikpijn na het inbrengen. Lekt ie ook steeds. Grrr. Voel me er echt ziek van en moet echt bijkomen.

Ik ben mega fan van de organicup! Heb er ongeveer een half jaar “plezier” van gehad totdat ik zwanger raakte.
Geen gedoe meer met doorlekken, geurtjes oid.

Het wordt aangeraden om na de zwangerschap de 2e maat te nemen, iemand hier ervaring mee? Of ging het ook nog steeds met maat 1?

Hoe maken jullie je cup goed schoon? Ik maak de mijne schoon met water en daarna kook ik het uit. Maar het blijft naar bloed ruiken en het verkleurd een beetje.

Ik heb zo’n beker gekocht waarmee je soep kan opwarmen in de magnetron en daar doe ik dan een druppel afwasmiddel in, de cup en water tot halverwege ongeveer. Dan zet ik hem 20 minuten in de magnetron en komt ie er helemaal schoon uit.

Net geprobeerd, en het ziet er al een stuk beter uit! Nog niet helemaal schoon, maar ik moet dit gewoon een paar keer doen denk ik. Bedankt!

1 like

Iemand ervaring met licht ongesteld zijn en een cup? Ik heb de prikpil en wordt daardoor eens per 2 maanden ongesteld en heb af en toe “last” van spotting. Het is eigenlijk maar heel af en toe nodig om tampons te dragen.

Ik doe mijn cup vaak al in als ik weet dat ik ongesteld ga worden en draag hem vaak ook de laatste dagen nog als ik heel licht ongesteld ben. Ik heb er nooit zo’n moeite mee om hem erin te krijgen dan, weet niet of dat is wat je bedoelt?

3 likes

Ja onder andere dat! Okee, klinkt goed!

Ik wil overstappen naar een cup maar ik weet niet hoe ik in hemelsnaam zo’n ding in mij krijg. Wat ik nu gebruik is de kleinste maat van Ob, volgens mij is dat mini. En dan verschoon ik 3 keer op een dag.

Iemand hetzelfde gehad en een goede cup gevonden? Ik menstrueer niet persevereer naar met die mini dingen moet ik wel 3 keer wisselen, soms 2 keer.

Ik gebruikte ook altijd mini. Was nog verbaasd hoe vol mijn cup zat.

Wat voor cup gebruik je?

Yuuki soft. De kleine.

1 like

Het stomme aan mijn cup (los van de in en lek problemen) is dat wanneer mijn nagels een mooie lengte hebben, ik ongesteld word. Met lange nagels cup in en uit doet pijn.

Ik werd na een paar maanden weer eens ongesteld dus eindelijk reden om zo’n cup te kopen. Maar ik vind het echt een behoorlijk gedoe joh, het valt me best tegen. Moet mezelf helemaal dubbelvouwen en mega veel kracht zetten om m uberhaupt naar binnen te krijgen, en dan blijft ie best laag zitten en ik voel m ook nog. Eruit halen gaat wel omdat ie laag blijft zitten, heb m er de vorige keren gewoon aan het stokje eruit getrokken (mag niet, weet ik). Volgensmij doe ik echt iets niet goed.