Het grote menstruatiecuptopic

Aah hmm, ik moet zeggen dat ik er altijd makkelijk bij kan (en heb het steeltje zelfs korter geknipt) maar heb wel lange vingers haha. Wat ik altijd doe is voorzichtig een beetje aan het steeltje trekken, dan 1 vinger tegen het bolle van de cup aanduwen zodat het vacuum verbreekt en dan voorzichtig eruit. Heel soms is het een bloedbad, wanneer ie eigenlijk een beetje te vol zit, maar vaker blijft alles erin en kun je ‘m dan zo omkiepen. Ik leg altijd een papiertje al klaar zodat ik direct met m’n andere hand kan deppen als er nog een bloedsliert hangt hahah (TMI)

Maar eerste week heb ik het bijna alleen maar onder de douche gedaan om te wennen, vond dat veel fijner!

Ik heb dus dat als ik de zijkant van de bolling voel, daar tegenaan duw. Dat ie dan wegschuift. Dus zit ik de hele binnenkant te roeren.

Ok. Heb ‘m nu wel makkelijker er uit gekregen. Er in is nu lastig omdat ik kan voelen dat ie aan een kant niet goed zit, maar bewegen helpt niet. Dus het lekte een beetje.

Waar ik niet op voorbereid was is wat eruit komt. Ik dacht dat ik tegen bloed kon, maar :nauseated_face: moest nog net niet kotsen. Was ook bang dat het overal zou zitten, want ik trok gewoon. Zoals ik ook deed toen ik oefenende, maar toen zat er niks in natuurlijk.

Wat bij mij helpt om hem goed uit te laten klappen is hem er opgevouwen indoen (obviously), vervolgens een beetje in de cup knijpen met twee vingers zodat hij open gaat, maar hem daarna even een stuk naar beneden trekken (zodat hij echt heel laag zit), checken of hij echt helemaal open is en hem dan omhoog duwen (naar binnen). Dan weet ik zeker dat hij helemaal open is, kan ik er goed bij om dat te checken / hem open te duwen en dan gaat hij ook goed om mijn baarmoedermond heen zitten daarna.
Ik heb wel eens gehad dat hij anders iets te diep zat, half voorbij mijn baarmoedermond en dat vond ik pijnlijk en hij zat toen ook niet goed vacuüm.

Wat betreft het er uit halen en het vieze: het went allebei ontzettend. De eerste paar keer werd ik ook helemaal naar van dat bloed, maar dat is inmiddels echt over. En doordat ik al langer (een paar jaar nu) een cup gebruikt voel ik ook precies aan hoe ik hem goed in kan brengen en er weer uit kan halen.
Al heel snel werd ik er handiger in en ging het allemaal veel meer ontspannen!

3 likes

Aah dat lijkt me erg lastig ja. Mijn 2e dag is meestal mijn ergste dag en dan moet ik ook een aantal keer de cup legen maar niet zo vaak als jij. Maar met tampons kan ik me herinneren dat dit toen ook een hel was en ik steeds doorlekte die dag…
Misschien dat je ook (wasbaar) maandverband er bij kan doen als back up? Of inderdaad een grotere cup… Ik kan je er verder niet mee helpen helaas :disappointed: Ik hoop altijd dat ik die dag toevallig vrij heb en thuis kan zijn haha maar dat is ook vanwege buikpijn enzo.

1 like

Meluna heeft volgens mij een ‘xl’ cup voor heftige menstruaties. Kan ik me herinneren van de website https://www.menstruatiecup.nl/Webwinkel-Page-849579/Welke-cup-heb-ik-nodig.html

Edit: Ik bedacht dat de letters volgens mij niet klopte. Dus ik ging zelf even op de pagina zoeken en het is merula. Niet meluna.

1 like

Ben net ongesteld geworden en heb een organicup hier liggen maar nu durf ik niet :joy::joy:

Verdomme light zet je er ff overheen

1 like

Verdomme light zet je er ff overheen!!

Succes :muscle:

Hahah ja ga het morgen onder de douche proberen. Beloofd!

Ben vooral bang dat als ik m eruit haal mn spiraal mee trek? Of dat het pijn doet? :woman_facepalming:

Nou ik had echt hele erge krampen in de nacht dus ik ging naar de wc om mijn cup eruit te halen, om te kijken of het daar aan lag. Zat mijn cup helemaal onderste boven, kon hem er niet uit krijgen want het steeltje was niet te vinden. Nou uiteindelijk toch gelukt dat ding eruit te krijgen en toen was de pijn ook meteen weg.

Ik vind het heel erg helpen om te ‘duwen’ als ik hem eruit trek, als in kracht zetten alsof je moet poepen. Ik deed hem altijd al wel eerst een klein stukje, dan inknijpen en dan verder eruit trekken, maar dat duwen heeft het voor mij echt 100x comfortabeler gemaakt om hem eruit te krijgen! Succes morgen :grin:

1 like

Nou mn cuppie zit erin hoor. Ging verbazend makkelijk. Hopelijk krijg ik m er morgen nog uit haha.

Omdat jullie dit natuurlijk super interessant vinden hou ik jullie op de hoogte, zo ben ik dan ook wel weer.

6 likes

Zorg er dan in ieder gevsl voor dat je goed het vacuüm breekt voordat je hem eruit haalt, dan zal je niet je spiraal eruit trekken. :slight_smile: Anders waarschijnlijk ook niet hoor!

1 like

Het is gelukt. Het eruit halen ging eerst een beetje moeilijk en was bijna in paniek maarrrr het is gelukt en weet nu ook hoe het moet. Inbrengen ging ook weer super soepel. Denk dat ik om ben :raised_hands:

2 likes

Ik heb het vandaag voor het eerst uitgeprobeerd. Erin ging best makkelijk maar hoe weet je of hij goed zit? Ik weet niet of hij vacuüm zit en of hij goed uitgevouwen is. Ik kan al niet zo goed bij dat steeltje, mijn baarmoederhals zit best wel hoog geloof ik. Ik kan ook niet goed voelen omdat voor mijn gevoel mijn schaambeen in de weg zit ofzo. Ik heb ook het gevoel alsof mijn lichaam dit niet leuk vindt haha, een tampon is toch een stuk kleiner. Al voel ik hem niet zitten.
Nu ben ik ook bang dat ik hem er nooit meer uit krijg haha, ik wilde hem iets naar beneden trekken maar dat lukte al niet omdat ik geen grip op dat steeltje krijg, het is te glibberig allemaal. Maar goed tot nu toe is het jullie ook allemaal gelukt dus uiteindelijk moet het goed komen hopelijk.
Gelukkig ben ik vandaag vrij, ik laat hem maar gewoon even zitten en dan merk ik het vanzelf wel.

Ik denk dat ik het maar op moet geven. Één keer zat ie echt goed (op goed geluk), hele dag geen zorgen aan gehad.

Nu weer ongesteld en ik loop al twee dagen te martelen, dat ding klapt gewoon écht niet uit. Ik heb al zoveel verschillende vouwen geprobeerd, filmpjes bekeken et cetera. Ik grijp toch steeds weer naar een tampon uit frustratie. :cold_sweat:

Je kan als je hem eruit wil halen en je er niet bij kan ook even je spieren aanspannen om er zo beter bij te kunnen. En of ie goed zit, de expert ben ik zoals te zien aan mijn eigen bericht dus niet, maar die ene keer dat ie goed zat heb ik geprobeerd hem iets naar beneden te trekken en toen voelde ik dat er nu echt een vacuüm zat!

Je kan voelen door met je vinger langs de randen te gaan. Als die ergens ingedeukt zit, is die sws niet goed uitgeklapt. Als dat oke is, moet je even iets aan dat steeltje van die cup naar beneden ‘trekken’. Als dat moeilijk gaat, zit die vacuüm.

Als het met allerlei verschillende vouwen niet lukt is je cup misschien wel te zacht? Welke heb je?

Eruit ging best wel makkelijk eigenlijk als je idd je spieren gebruikt. Alleen op een gegeven moment voelde ik dus inderdaad dat het vacuüm verbrak terwijl ik hem naar beneden trok en dat voelde niet zo lekker, dus dan moet ik proberen om hem eerst meer in te duwen zodat dat eerst verbreekt denk ik.

Ik heb hem weer in gedaan en ik weet gewoon niet goed hoe het hoort te voelen. Toen ik hem eruit haalde zat er wel bloed in en ik was niet doorgelekt dus neem aan dat hij dan wel goed zat. Ik heb het idee dat hij wel een klein beetje ingedeukt is maar meer omdat je lichaam nou eenmaal zelf niet compleet rond is. @Chipss Bedoel je de bovenste randen? Daar kan ik niet echt bij. Toen ik eraan probeerde te trekken ging dat idd niet supermakkelijk. Voor mijn gevoel zit hij goed maar ik weet het niet echt zeker.

Ik vind dit allemaal best interessant haha, normaal denk ik niet echt na over mijn ongesteldheid. Als ik zeker zou weten dat hij goed zou zitten dan denk ik dat ik sowieso wel fan ga worden, want erin en eruit moet met wat oefening nog wel wat makkelijker gaan en ik ben meestal niet zo zwaar ongesteld dus dan hoef je het ook niet vaak te doen.
En ik vind het echt vies als je een tampon in hebt en moet plassen maar hem nog niet hoeft te verwisselen, dat dat touwtje dan nat wordt en je hem er daarna uit moet halen met dat touwtje. En van tampons wordt het ook een beetje droog. Maar maandverband vind ik ook niet echt fijn. Dus als het goed lukt allemaal heeft zo’n cup voor mij alleen maar voordelen denk ik. Vandaag ben ik vrij dus kan ik het gewoon uitproberen, maar weet nog niet of ik het uit wil testen als ik de hele dag weg ben.

1 like

Ik heb de Meluna Classic! Ik vind het alleen zonde om al een nieuwe cup te kopen, ik hoop dat ik deze toch echt eens onder de knie krijg. :sweat_smile: