Het grote menstruatiecuptopic

Misschien kun je wat video’s opzoeken over een goede vouw en de goede houding om te hebben? Als de cup namelijk echt goed zou zitten zou je 'm inderdaad niet horen te voelen.
En idd niet aan het stokje er helemaal uit trekken! Beter dat je beetje aan het stokje trekt waardoor die wat lager komt en dan de seal verbreken door in het cupje wat te drukken voordat je 'm er uit haalt.

Maar ik zie dat het je eerste keer is… Je moet echt ff door hebben hoe het werkt (tenminste, dat had ik). Het is misschien wel lastig dat je zo weinig ongesteld bent, op die manier duurt het leerproces misschien wel wat langer.

2 likes

Ja dat is wel een nadeel eigenlijk haha! Dankjewel voor je tip, ga vandaag nog even wat video’s kijken!

1 like

Omdat een menstruatiecup niet per se vocht opzuigt (zoals een tampon) zou je ook best kunnen oefenen voordat je ongesteld wordt, dat kan echt geen kwaad. Als je last hebt van het steeltje, kun je die er ook afknippen. Als de cup erg laag zit, kan het ook zijn dat je baarmoedermond erg laag zit. Als deze hoger zit, mag je hem wel hoger/verder inbrengen. En inderdaad, YouTube geeft veel tips, zoals precious stars pads (een kanaal) bijvoorbeeld.

2 likes

Huh waarom mag je niet aan dat stokje trekken? Heb ik tot nu toe altijd gedaan haha oeps.

Heeft iemand hier ervaring met de LaliCup?

Ik ben jarenlang heel erg tevreden geweest met de Ruby Cup S, één van de kleinste cups op de markt. Ik bloedde met de pil erg licht en voelde vaak erg nauw (omdat ik last heb gehad van vaginisme en ook daarna mijn spieren vaak onbewust te veel aanspande), waardoor de Ruby Cup S een hele goede match was. Ik droeg hem met gemak langer 12 uur, lekte maar heel af en toe een druppeltje door en had alleen wat moeite met het eruit halen, omdat mijn baarmoedermond vrij hoog blijkt te zitten, waardoor de cup vaak te ver omhoog kroop voor mijn kleine handen.
Sinds ik met de pil ben gestopt bloed ik echter een stukje zwaarder, waardoor ik me een stuk minder zeker voel met de Ruby Cup, af en toe doorlek en het zéker geen 12 uur lang meer volhoud. De LaliCup M lijkt voor mij een hele goede cup te zijn: hij is vrij lang, waardoor het makkelijker zou moeten zijn om hem eruit te halen, maar niet zo wijd, met een diameter van 44 mm (maar 1 mm groter dan de kleine! Mooncup), en heeft een capaciteit van 28 ml (11 ml meer dan de grote! Mooncup). Hij is me aangeraden door de ““experts”” in een Italiaanse facebookgroep over menstruatiecups en ik lees er veel goeds over, maar het lijkt me natuurlijk het allerfijnst om ervaringen te lezen van mensen op het forum.

@Boondigga, om je cup op de veiligst mogelijke manier eruit te halen, moet het vacuüm zachtjes verbreken. Als je dat niet doet (door bijv. hard aan het steeltje te trekken), trek je je baarmoedermond omlaag, wat niet zo fijn is voor je lichaam.

2 likes

Ik heb er echt wel een paar maanden over gedaan voor het helemaal fijn ging met in en uit doen. Gewoon doorzetten, uiteindelijk ga je een manier vinden die werkt voor jou en is het het helemaal waard!

2 likes

Ik heb al lange tijd een Organicup, maar ik vind ‘m erg oncomfortabel zitten. Hoe diep breng je dit in? Het steeltje zit er ook nét in, maar als ik loop en zit voel ik dus wel die cup zitten. Niet chill. Moet ie dan dieper? Of is ie dan eigenlijk te groot?

Is er iemand die ervaring heeft met period underwear, zoals bijvoorbeeld van het merk Thinx? Zo ja, welk merk? Wat vind je er van? Het lijkt me fijn als backup voor mijn menstruatiecup, misschien vooral voor 's nachts, maar ik vind het wel heel erg prijzig…

1 like

Ik zou denken net wat dieper, als dat gaat? Je hoort eigenlijk de cup idd niet te voelen, dan zit die niet goed. Ik weet niet of het je al gelukt is om het wat dieper te krijgen? Anders misschien toch een andere cup ja, moeilijk om te zeggen.

Iemand die ervaring heeft met een menstruatiecup na een bevalling? Ik ben anderhalf jaar geleden bevallen van mijn eerste kindje en heb sinds 6 maanden daarna een menstruatiecup. Ben er super blij mee, maar ik heb het idee dat ik hem er uit loop steeds. Niet helemaal eruit, maar als ik een flink stuk loop dan zakt hij helemaal naar beneden en voel ik hem echt goed zitten. Ik heb de cup voor mensen die zijn bevallen, maar dit lijkt niet te helpen. Iemand met soortgelijken ervaringen en/of tips?

Heb je al eens gecheckt waar je baarmoedermond zich bevindt? Dit doe je door rustig met je vinger te voelen, op zoek naar een soort van bultje van ongeveer 2 cm doorsnede, dat ongeveer zoals het puntje van je neus aanvoelt. Je baarmoedermond zakt (als je niet aan de hormonale anticonceptie bent) tijdens je ongesteldheid wat omlaag, waardoor het best zou kunnen dat sommige cups te lang voor je zijn. Zo is de Organicup A 44 mm zonder steeltje, wat betekent dat je, als je baarmoedermond lager dan 4 cm zit, misschien beter een andere cup zou kunnen gebruiken.

Als je baarmoedermond niet lager dan 4 cm zit, denk ik dat je het best zou kunnen proberen om de Organicup op een andere manier in te brengen: ik had in het begin best veel moeite met de cup, tot ik erachter kwam dat ik hem te ver omhoog duwde, terwijl hij eigenlijk meer richting mijn rug moet. Ook zou ik er in jouw geval het steeltje van afknippen!

Dankjewel @Chipss en @anon24802271! Ik heb de cup tijdens mijn laatste menstruatie gebruikt en initieel voelde ik ‘m zitten maar naarmate de tijd vorderde niet meer en ook na een nachtje slapen niet. Waarschijnlijk moest ie een beetje settelen. Eruit halen was daarentegen echt een ramp, want hij was best wel omhoog gekropen. Ik duwde ‘m met m’n onderbuikspieren omlaag maar vond het wel eng. Het steeltje kon ik net vastpakken, maar dat “gepulk” daar beneden vind ik echt niet chill. Steeltje afknippen ga ik denk ik ook niet doen, want dan heb ik voor mijn gevoel geen grip meer. Ik heb nu de organicup mini aangeschaft die in omvang wat kleiner is maar qua lengte niet zo veel scheelt. Eens kijken hoe dat gaat.

2 likes

Mijn LaliCup M is binnen en hij ligt ZO groot vergeleken met mijn Ruby Cup S! Als het goed is word ik 13 juli ongesteld, dus ik ben benieuwd hem dan te kunnen uitproberen.

Ik heb de cup besteld op de Hongaarse webshop Emilla, samen met een andere cup voor een vriendin en uitwasbaar maandverband voor een andere vriendin. Aangezien we met een paar euro extra gratis verzendkosten zouden hebben gehad, heb ik ook een cuptasje en een pin besteld en hoewel totaal overbodig, vind ik ze zooo cute! Kijk:

13 likes

Ik wist niet dat het met je bodembekkenspieren te maken had :flushed:. Volgens mij zijn die niet zo heel best meer… Dankje voor de tips! Ga er wat mee doen :slight_smile:

Dus ik heb gisteren de Organicup maar gewoon gehaald want wilde het toch al een tijdje proberen. Ik denk dat hij dus te groot is. Ik deed hem al best ver omhoog (zo ver als mijn vingers konden reiken). Maar elke keer als ik dan ging plassen en een beetje ‘kracht’ zette, voelde ik het steeltje naar beneden zakken. Daarnaast, had ik het gevoel dat toen ik hem in had, dat de cup mijn darmkanaal en urinekanaal blokkeerden? Echt zo’n vol gevoel. Maar als ik kijk naar andere cups, dan is bij de meeste de diameter 40 mm. Iemand tips voor mij?

Ik ben nog altijd in strijd met mijn eigen cup, geen tips helaas. Ik heb weer maanden de pil doorgeslikt, omdat ik niet opnieuw met dit gedoe wilde beginnen. Deze week weer een nieuwe poging. :joy:

Ik herken dit probleem niet echt. Maar de cup moet in ieder geval niet heel hoog zitten. Dus als je ‘m erin hebt gedaan en hij ontvouwt zich dan zit ie al op z’n plek. Ik duw ‘m vaak wel net iets hoger want anders zit het wel te strak voor mijn gevoel. Ik heb in ieder geval wel gelezen dat een cup niet zo hoog hoort te zitten als een tampon. Verder is het wellicht een idee om de mini versie van de organicup te proberen? Ik heb die ook aangeschaft en die bevalt mij beter dan de reguliere maat.

1 like

Ik heb precies die ervaring. “Gelukkig” gebruikte ik al een cup voor mijn zwangerschap, want het was daarna nogal gedoe om de goede te vinden. Ik wilde wel per se weer een cup, ik wilde echt niet terug naar dat gedoe met tampons. Ik heb er drie geprobeerd voordat nummer vier eindelijk goed zat. Het verandert allemaal nogal door een bevalling, en er is dus echt niet één juiste cup voor iedereen. Ik ben uiteindelijk uitgekomen op de femmecycle, die heeft een nogal ongebruikelijke vorm. Ik vertrouwde het daarom eerst niet, maar hij werkt wel. Het is dus ook echt een kwestie van proberen helaas.

1 like

Oh ik wist niet een van de bestaan af van de mini organicup. Die ga ik volgende maand proberen! Daarnaast zag ik de pixie cup luxe small die mij ook interessant leek maar ik kan nergens de diameter vinden? Mocht iemand deze hebben, hoor ik het graag!

Ik dacht gisteren dat ie gewoon was verdwenen in mijn lichaam. Ben echt
lang bezig geweest om ‘em eruit te krijgen, wat een ellende.

En als ie er net in zit heb ik de hele tijd het gevoel dat ik moet plassen.

Nee, ik ben nog niet 100% overtuigd.