Het grote menstruatiecuptopic

Ik gebruik nu ongeveer een jaar een cup en wil echt niet meer terug. Het enige probleem dat ik heb is dat ik het laatste jaar zoveel schimmelinfecties heb gehad. Voordat ik een cup gebruikte had ik dat nooit. Zou dit met elkaar te maken hebben? Ik ben net ongesteld geweest. Daarvoor had ik nergens last van en nu opeens weer een infectie. Heeft iemand tips?

Was je altijd je handen goed voordat je de cup er in of uit doet?

1 like

Ja, ik was m’n handen en spoel de cup goed uit. Ik weet ook niet zeker of het aan de cup ligt, maar het is wel opvallend.

Hmm zou wel heel vervelend zijn! :frowning:

Ik kook hem altijd erna uit, niet altijd vlak ervoor. Dat ga ik ook eens proberen

Ik overweeg een menstruatiecup te nemen, vooral vanwege het milieu. Alleen heb ik al psychisch moeite met tampons, ik verkramp dan helemaal daar beneden en dan doet het superveel pijn. Is een cup dan wel te doen? Of moet ik me hier gewoon even overheen zetten?

Puur fysiek vind ik een cup nu ik er aan gewend ben (maar dat ging snel) veel prettiger en makkelijker om in te brengen dan een tampon. Ik ben vaak licht ongesteld en dan vond ik zo’n droge stroeve tampon echt heel naar. Een tampon kreeg ik ook regelmatig niet helemaal goed op z’n plek (niet hoog genoeg denk ik).

Een cup is van heel glad materiaal, dat gaat bij mij een stuk soepeler en sinds ik mijn cup gebruik weet ik ook veel beter hoe het nou allemaal zit van binnen. Oke dat klinkt raar, maar ik kan nu bijvoorbeeld goed voelen waar mijn baarmoedermond zit en ik weet precies hoe ik de cup moet inbrengen, wanneer hij op zijn plek zit en hoe diep hij hoort te zitten (veel minder diep dan ik in eerste instantie dacht en probeerde).

Het is alleen wel echt even wennen in het begin. Uitgeklapt is een cup best groot en ik vond het de eerste week dat ik hem gebruikte lastig om hem goed in te brengen. Ik kan me zo voorstellen dat dat nog wel flink versterkt wordt als je last hebt van verkramping of vaginisme of iets dergelijks.

1 like

Ik heb onlangs voor het eerst een cup geprobeerd en vind het inderdaad superchill! Het inbrengen e.d. ging echt boven verwachting goed d.w.z. zonder moeite en voelde m verder ook niet.

Alleen het aspect “openbaar toilet” vind ik nog een heel lastige factor, dan zit de kraan buiten de wc, daar ga ik niet al bloedend met m’n broek op de enkels even buiten dat ding staan uitspoelen natuurlijk :sweat_smile:
Dus ik durfde het alleen op de dagen dat ik wist dat ik binnen die 12 uur thuis zou zijn.

1 like

Ik vind de cup nu fantastisch, maar ja het is zeker wennen. Net als ik moest wennen aan tampons, maar ik kan me voorstellen dat dat bij jou nog wel een extra drempel is dus! Het is alleen zo persoonlijk, daar kunnen wij niet echt antwoord op geven. Als je comfortabel bent om met 2 vingers vrij diep bij jezelf naar binnen te gaan, zou ik zeggen dat een cup ook moet lukken. Ik hoop dat het je lukt!:slight_smile:

Snap ik!

Ik ben gelukkig vaak licht ongesteld en laat hem best lang zitten. In ieder geval tot ik weer thuis ben, maar meestal wel 24 uur. Dan leeg ik hem alleen 's ochtends onder de douche, ideaal!

Ik geloof dat ik twee keer heb gehad dat ik hem echt op een toilet zonder kraantje moest vervangen. Toen heb ik hem gewoon even met toiletpapier schoongemaakt (relatief schoon dan) en meteen weer ingebracht. Later thuis heb ik hem toen pas goed schoongespoeld.

1 like

Goeie!

Ik vind het legen wel echt fascinerend trouwens :zipper_mouth_face:

3 likes

Ik gebruik nu voor het eerst mijn menstruatiecup. Het inbrengen ging eigenlijk best makkelijk. Tussendoor 1 keer geleegd. Maar daarna verloor ik toch wat bloed. De cup was nog niet vol. Zou hij dan toch niet goed zitten?

Ik gebruik vandaag voor de eerste keer de mooncup en ik vind het echt super chill! Ik heb er nog wel maandverband onder gedaan als backup maar tot nu geen lekkages.
Halen jullie de cup eruit als je moet poepen? Ik was bang dat ie in de wc zou vallen.

1 like

Ik had dat ook toen ik nog maar net de cup gebruikte, maar nu ik 'm langer gebruik gebeurd me dat haast nooit meer. Ik weet ook niet wat ik anders doe! Maar ik denk inderdaad dat het dan toch er mee te maken heeft dat de cup niet helemaal goed zit.

Ik doe dat niet en is me nog nooit gebeurd dat die er uit zichzelf uit gaat :blush:

2 likes

Vandaag voor het eest de cup gebruikt.

Organicup maat B. Ivm bevalling.

Moet zeggen dat ik het wel een flink ding vind om in te brengen en sorry heel goor maar moet vrotten.

Vind hem verder wel heel fijn in gebruik. Geen omkijken meer na de rest vd dag, schoon, goed voor milieu en geen jeuk of vervelende touwtjes.

Nu alleen nog tips gevraagd hoe ik het beste het vacuĂŒm kan verbreken bij het eruit halen.
Gevoel of ik steeds mijn halve baarmoeder ermee uit trek en half uur erna voelt het ook nog steeds beurs aan.

1 like

Wat dat laatste betreft: bij mij werkt het het beste om een soort te ‘persen’ (alsof je hard plast of kegeloefeningen doet), daarmee duw je de cup een stukje naar beneden. Dan een vinger langs de zijkant van de cup omhoog bewegen en de cup induwen, dan verbreek je het vacuĂŒm. Dan kan ik hem er, terwijl ik blijf ‘persen’, makkelijk uittrekken met m’n duim en die ene vinger.

1 like

Ah ja dit deed ik al. Nog meer oefenen dus.

Ah oke, wat vervelend dat het dan toch nog zo pijnlijk is! Ben bang dat ik niet meer tips heb dan dat :sweat_smile:

Pijnlijk niet hoor. Maar je voelt wel goed de vacuĂŒm bij het verwijderen hahah.

1 like

Weet even niet meer of ik dit al gepost heb maar ik ben zo blij dat dat gore tamponprullenbakje nu al een paar jaar verleden tijd is:dizzy:
Alleen maar wcrollen enzo is prima om te legen!

6 likes