Het grote menstruatiecuptopic

Ik gebruik ook altijd de c-fold (ook gewoon met zwemmen/sauna enzo) dus hoop dat dit ook voor jou de oplossing is :crossed_fingers:

Was dit helemaal vergeten maar probeerde in het begin idd de folddown maar vond het zo “agressief” als hij dan omhoog popt en de keren dat ik doorlekte was het met die vouw. Dus nu al jaren de c-fold!

Misschien nog een vouw tip. Ik voel me soms net een origami-vrouwtje in het toilet, maar voor mij werkt de ‘double seven’ vouw het beste: klein bij inbrengen en klapt (bij mij) goed uit.
Vouwen waarbij je een stukje in de cup vouwt (zoals de punch down) zijn bij mij ook garantie voor problemen.

image

En hier de uitleg vanaf 1:57.

4 likes

Oke, help! Ik heb nu voor het eerst een menstruatie-cup gebruikt, maar ik vind het zo’n gedoe om hem in te brengen. Ik heb een earth-cup (want lekker goedkoop en dan kan ik kijken of het iets voor me is) dus misschien dat dit niet de cup voor mij is?

Ik vouw de cup in een c en pak die dan tussen wijsvinger en duim vast, maar het lukt me dan niet om zowel mn duim als wijsvinger mee naar binnen te brengen, dus dan duw ik hem uiteindelijk alleen met mn wijsvinger en dan zit ie dus heel laag. Ik probeer wel rondom te voelen of ie goed zit, maar ik kan hem overal nog induwen, klopt dat? Ik voel hem verder niet zitten, maar bij het afvegen zie ik nog wel wat bloed. Kan zijn dat dit bloed al lager zat dan de cup, maar heb voor de zekerheid ook nog maar een inlegkruisje ingedaan. Ben zo bang dat ie gaat lekken

edit: net bovenstaand filmpje bekeken en de punch-down is misschien makkelijker om in te brengen met 1 vinger
 Wat vinden jullie makkelijk?

Het er uit halen vind ik ook nog heel moeilijk, het wordt zo’n kliederboel :see_no_evil:. Hij lijkt dan ook wel naar boven gekropen oid, want ik moet echt een beetje persen om hem te pakken te krijgen.

Waarschijnlijk is dit gewoon even wennen en hopelijk ben ik straks helemaal om, maar misschien kunnen jullie me nog tips geven of geruststellen dat dit beter wordt haha.

Ik gebruik altijd de half diamond fold (put a cup in it heeft fijne filmpjes) dan kan ik met mn wijsvinger naar binnen om de cup te laten opklappen door dat “puntje” omhoog te duwen. De cup zelf gaat op die manier ook wat hoger zitten.

1 like

Ik vond de cup de eerste paar dagen ook heel lastig in gebruik, je moet er inderdaad een beetje handig in worden.

Het klopt dat als de cup erin zit je die nog kunt induwen van alle kanten, ja. De cup blijft namelijk zacht en buigzaam.

Beetje bloed kan inderdaad, zeker tijdens de eerste dag ‘restbloed’ zijn wat nog ergens zat. Dit kan je nog iets verminderen door te zorgen dat je cup ook afgedroogd is aan de buitenkant voordat je hem inbrengt.

Het klopt ook dat je cup gedurende de dag (maar vooral gedurende de nacht) wat omhoog kruipt. Dat is helemaal niet erg, mits je er natuurlijk nog redelijk makkelijk bij kunt. Een beetje persen en pielen is niet gek tijdens het verwisselen, hoor!

2 likes

Bedankt voor jullie reacties @WhereTheLightIs en @flazeda! Wel een geruststelling dat het normaal is haha. Hopelijk word ik er steeds beter in en is het straks niet meer zo’n gedoe, want vind het verder wel heel fijn. Ik ga de komende tijd nog wat filmpjes bekijken en vouw-methodes uitproberen en dan vind ik hopelijk ook mijn weg hierin.

1 like

Ik was twee maanden terug midden in mijn cyclus begonnen met de pil. 7 dagen geslikt en ben toen overgestapt op het A-merk (microgynon 30) met dezelfde hoeveelheid hormonen. Intussen wel seks gehad en een ongelukje wat betreft het condoom wat af is gegleden. Nu zit ik in mijn stopweek en heb ik maar 1 dag bloed verloren, verder alleen wat spotting. Terwijl ik normaal tijdens mijn stopweek zelfs door tampons lekte. Dikke stress, maar de test die ik heb gedaan is negatief. Zal de kleine hoeveelheid menstruatie komen door de hormoon achtbaan, of zal ik over twee weken nog eens testen?

Menstruatiecup! Vind dat echt super werken, geen probleem als je toch die dag nog niet ongesteld wordt. Als het heel licht begint: er zijn wel ook inlegkruisjes voor strings.

1 like

Ik slikte de pil twee weken tijdens het ongelukje, volgens de bijsluiter ben je dan wel veilig. Echter heb ik tijdens die twee weken de snelle overstap naar microgynon 30 gemaakt, vandaar mijn twijfel. Dat is inmiddels 5 weken geleden!

Even een reactie op jouw andere post, ik gebruik meestal een inlegkruisje op dagen met spotting. Ik zou voor de zekerheid maandverband en tampons meenemen. Een tampon dragen als de menstruatie nog niet is doorgezet lijkt mij niet heel gezond.

1 like

Of menstruatieondergoed! Is er ook in string-variant

3 likes

Hi! Naar aanleiding van alle youtubers toch maar een Organicup gekocht (aanbieding bij Holland and Barrett), ga hem zo proberen. Ben echt heel benieuwd want vind het toch wel een beetje spannend

1 like

Heb na tijden weer de cup in. Maar hij lijkt wel te groot. Alsof m’n baarmoedermond zo laag zit dat de cup half uit mij hangt. Krijgt ‘m niet dieper erin.

Update: ik voel waar mijn baarmoedermond zit maar ik krijg die cup met geen mogelijkheid zo ver omhoog
 hij klapt ook niet helemaal uit en ik heb echt alle vouwtechnieken geprobeerd volgens mij :pensive:

Tampons gaan wel altijd prima dus lijkt me dat dit dan ook moet lukken.
Iemand tips?

Heb je de A of B gekocht? De organicup is sowieso aan de langere kant, volgens mij is het een cup voor als je baarmoedermond hoog zit tijdens de menstruatie.

Modibodi! Heb in het verleden ook Thinx gebruikt, is heel vergelijkbaar maar ik vind de stof van Modibodi fijner (die is zachter).

Er zijn tegenwoordig ook Nederlandse merken maar die hebben voornamelijk zwart en omdat ik graag kleurtjes wil blijf ik gewoon bij mn vertrouwde Modibodi :slightly_smiling_face: Maar ik zie steeds meer merken opduiken idd, snap dat je niet weet welke je moet kiezen!

Nou inderdaad, het is sowieso makkelijk in gebruik, maar als je wasbare luiers gewend bent helemaal fluitje van een cent lijkt me!

Ik gebruik ze op lichte dagen alleen en op zwaardere dagen samen met de cup. Alleen menstruatieondergoed zou ook moeten kunnen maar durf ik niet aan (plus dat het dan toch wel snel nattig blijft aan de binnenkant). Ik vind het wel fijn om van alles wat te hebben, dus light-moderate, moderate-heavy, overnight, etc.

1 like

Indien te lang kan je hem ook iets inkorten al door 'm Binnenseiten te dragen.

Qua onderbroeken: Primark verkoopt ze nu ook! Nog niet gevonden in mijn maat hier ben wel heel benieuwd ^^

1 like

Heeft iemand de ultieme tip voor het eruit halen? :flushed: Ik heb hem net voor het eerst ingebracht en ik moest de bodem inknijpen en dan ronddraaien om hem vacuum te maken maar dat lukte echt met geen mogelijkheid omdat ik gewoon niet mijn wijsvinger en duim erin krijg :sweat_smile::sweat_smile::sweat_smile: ik ben nu bang dat eruit halen echt een ramp gaat worden, help!

1 like

Ten eerste: je krijgt ‘m er ooit uit, echt!

Heb je al verschillende houdingen geprobeerd? Bij mij helpt het bijv om op de wc achterover te leunen. En vacuĂŒm verbreken werkt bij mij ook nooit op de normale manier, moet echt met mijn vingers helemaal naar de bovenrand van de cup gaan.

1 like

Nee nog niet! Ik heb hem echt pas net ingebracht maar ik raakte gelijk in paniek omdat ik hem niet kon inknijpen aan de bodem dus ik wilde hem eruit halen maar dat lukte dus niet. Ik laat hem nu wel zitten tot vanavond maar ik zit dus nu al te stressen.

Misschien lukt het bij de bovenrand beter!