Het grote menstruatiecuptopic

Ik heb de Me Luna gekocht in de DM en ben super benieuwd! Doen jullie hem tijdens je menstruatie gewoon uitspoelen en na elke maand uitkoken? En dan gewoon in een pannetje water op het vuur?

Ik doe het inderdaad tussendoor uitspoelen en op het einde van mn menstruatie uitkoken!

Heb je al een beetje rondgedraaid als die in je zit? Soms lukt het me ook niet (terwijl ik al jaren de cup heb) en ik merk dat ik dan te snel wil doen. Dan leg ik mā€™n cup even weg en probeer ik het later heel rustig nog eens zonder frustratie. Na een tijdje wil je te graag en lukt het niet. Misschien is dat ook een beetje het probleem? Heb je al wat vouwen op youtube opgezocht?

Ik denk dat je baarmoederwand inderdaad lager zit! Je zou het steeltje kunnen afknippen, ik heb vaker gelezen dat meiden dat doen waarbij de cup ook lager gaat hangen dan van te voren verwacht. En verder over het vele bloeden en dat je om de 4 uur de cup er uit moest halen; was dit je ergste dag? Misschien dat de rest van de dagen meevallen? Ik moet namelijk op 1 dag, naast smorgens en savonds, de cup ook 1 tot 2x smiddags leeg maken.

Ik weet niet of ik nu tips geef die jullie allang geprobeerd hebben en dus nergens op slaan :sweat_smile:

Misschien wat eerder wisselen totdat je het uithalen onder de knie hebt? Of minder hard knijpen haha, ook als 'ie bij mij vol zit blijft 't netjes in de cup als ik hem uithaal en daarna kieper ik de inhoud in de wc.

Haha ja ik denk dat iedereen wel moet wennen in het begin. Het scheelt inderdaad erg om thuis te zijn, dan zit je toch rustiger en meer op je gemak en dat scheelt ook een hoop! Als ik nu stress omdat ik de bus moet halen ofzo schiet 'ie alsnog standaard verkeerd, ondanks dat ik preces weet hoe hij hoort te zitten haha

Moet je de cup uitkoken voor de eerste keer dat je hem gebruikt? Of gewoon met water afspoelen of niks?

Vraagje, als je je cup al 3 maanden niet hebt gebruik, is dan afspoelen voor gebruik voldoende? Of moet ik 'm weer uitkoken. Heb 'm na de laatste keer wel uitgekookt natuurlijk

Ik zou hem toch voor de zekerheid gewoon uitkoken denk ik. Misschien is het helemaal geen probleem, maar meer ook voor het idee ofzo

OkƩ, voor het eerst een menstruatiecup gebruikt tijdens mijn ongesteldheid. Ik had 'm al een tijdje in huis, maar omdat ik steeds ongesteld was op mijn werk, durfde ik 'm nog niet te gebruiken.

Maar nu was het zo ver, en ik vond het IDEAAL! het was nog wel wat oefenen met in en uit doen, maar ben geen een keer doorgelekt. Ik gebruikte de c-fold en (okĆ© tmi wellicht) zo naar binnen, precies achter mijn schaambeen. Als je je mond open doet, ontspan je ook nog meer. Uithalen ging ook goed, verbrak het vacuĆ¼m door op de cup te drukken en dan kon ik 'm er zo uit halen. Doel voor volgende keer is om het in en uit doen te proberen bij de wc. Stond nu steeds in T-shirt in de douche zonder broek en sokken enzo.

Heb trouwens de Meluna, maat 1 van de DM. Voor iedereen die er tegen op ziet, het valt reuze mee. En het is echt interessant om in die cup te kijken haha :upside_down_face:

3 likes

Ik vind deze video wel goede tips geven voor mensen die nieuw zijn met cups
1 like

Ik gebruik nu al een aantal jaar een menstruatie up, ik ben er super tevreden mee. Maar hij begint nu te stinken? Ik laat hem af en toe in waterstofperoxide weken tegen verkleuring (naast koken en tabletjes), maar de geur is niet volledig weg. Iemand tips? Ik lees op internet over azijn, alcohol of in de zon leggen, iemand ervaring hiermee?

Ik gebruikte ook al jaren een cup, maar begin dit jaar ben ik bevallen en sindsdien lijkt mijn baarmoedermond veel lager te zitten. Mijn oude cup zat echt niet lekker meer. Ik heb ondertussen al drie andere geprobeerd, maar die blijven toch wat doorlekken. Iemand tips? Het wordt een dure hobby zo.

Misschien is dit al besproken of gevraagd, maar wat als je de cup langer dan 12 uur in laat?

Ik heb soms zoā€™n lichte menstruatie dat een inlegkruisje net niet voldoende is, maar een tampon al te veel. Maandverband ben ik niet vanā€¦

Ik neem aan dat er dan niets ernstigs gebeurd?

Nee als je zeker weet dat hij niet overstroomt is dat helemaal niet erg

2 likes

Ik heb hem wel eens wat langer ingehad, maar bij mij gaat de cup dan toch wel ruiken, niet dat ik het dan ruik als die er in zit, maar als ik hem er uit haal en omspoel zit er wel een geur aan.

1 like

Denk je dat het komt dat de cup wat te smal is en je qua diameter een grotere cup nodig hebt? Misschien een ander soort cup, zoals bijvoorbeeld de femmycycle (oid)?

Ik heb al twee maten van de meluna short uitgeprobeerd, de l en m. Bij beiden bleef het lekken. Die jij noemt heb ik inderdaad ook naar gekeken, maar zo duurā€¦ ik wil eigenlijk wel zeker weten dat dat hem is voor ik weer zoā€™n bedrag uitgeef. Heb jij ervaring met de femmecycle?

Nee, heb ik zelf geen ervaring mee! Maar er zijn op youtube wel meerdere filmpjes over: https://www.youtube.com/results?search_query=femmycycle+cup

Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Wat ik me ook net bedenk, kan het zijn dat je de cup te ver inbrengt? Ik heb zelf ook een vrij lage baarmoederhals (gebruik de ruby cup (steeltje afgeknipt)) En ik heb sosm het probleem dat ik de cup voorbij mijn baarmoederhals duw, en dan loopt het bloed er langs ipv erin. Ik voel altijd goed of de cup goed geplaatst is en moet hem regelmatig nog wat naar beneden wiggelen!

1 like

O, dat zou het misschien wel kunnen zijn! Ik ben gewend om hem behoorlijk omhoog te duwen, dus misschien doe ik dat nu ook te veel. Ik ga het proberen!

Ik gebruik ook de Meluna. Echt fantastisch, ik wil nooit meer anders. Alleen met de Meluna Sport (gebruik ik nu niet meer) kwam de spiraal mee naar buiten, dus heel voorzichtig verwijderen voor de dames met spiraal!

He getsie! Hoe voelde dat?? Ik gebruikte dus een Meluna sport, zo ontzettend blij mee. Maar heb nu een paar maanden een spiraal en durf het dus echt niet. Bedankt voor je waarschuwing :sweat_smile: