Het grote menstruatiecuptopic

Deed geen pijn gelukkig, maar wel even een waarschuwing😊. Toch zonde van het geld van zo’n spiraal.

Ik heb sinds een paar weken een organicup in huis maar nog niets ermee geprobeerd! Net ongesteld geworden dus ik ga er toch maar aan geloven. Eerst uitkoken en ik zie dat dat dus ook in de magnetron kan?

Volgens mij wel, anders gewoon even een pannetje op t vuur, zo gebeurd! Niet meteen opgeven, de eerste keer stond t huilen me nader dan het lachen. Wat ik als tip van mijn dokter meekreeg is “persen” als je hem erin stopt. Lijkt tegenstrijdig maar dan glijdt hij er veel makkelijker in! Succes☺️

@Hinkje ik zag laatst ergens 10-20 min koken met castile soap en baking soda.

1 like

pff geduld moet je inderdaad hebben zeg! Ik krijg hem niet open gepopt als die erin zit

Ik zorg altijd dat ik hem er niet te diep in heb zitten (soms trek ik hem voor hij opengeklapt is zelfs nog een stukje naar beneden). Dan kan ik er goed bij met mijn vingers en kan ik hem openduwen. Ik gebruik de punch down fold en als je dan vanaf onderaan in de cup knijpt springt hij bij mij vrij makkelijk open. Als hij dan eenmaal is opengeklapt duw ik hem terwijl ik hem een beetje draai wat verder omhoog.

En ik vind het zelf fijn om dit alles gehurkt te doen.

Die tip zag ik ook in het filmpje van hierboven staan, ik blijf het proberen haha

1 like

Ik laat hem nu maar gewoon zitten, merk wel of die uiteindelijk toch goed zit

Ik vond het de eerste week dat ik hem gebruikte ook een heel gedoe, maar toen ik het eenmaal doorhad ging het echt heel makkelijk en ik vind het nu zoveel fijner dan tampons!

Ik heb hem er nu voor het eerst in want verwacht vannacht ongesteld te worden maar ik weet ook niet zeker of hij uitgeklapt is? Erin gaan ging heel makkelijk en voel hem nu ook niet zitten!

Ik heb ook een cup gekocht! Ik ben heel benieuwd en hoop dat het super fijn is

Op de verpakking staat dat je van te voren moet oefenen met indoen,voordat je ongesteld word. Is dat fijn? Hoe lang moet je hem in houden voordat je hem er dan weer uithaalt? Zou ik hem daarna ook moeten uitkoken? Als er eigenlijk geen bloed bij zit?

Inmiddels alweer ruim een week verder, ik heb de cup een halve dag ingehouden, daarna eruit gehaald. Dat ging wel oké! Cup zat ook goed want er zat een mooi laagje in. Maar ik heb echt nog 3 dagen last gehad terwijl ik toch weer tampons gebruikte. Rauw en droog gevoel alsof ik 24u achter elkaar keihard bezig ben geweest zeg maar. Het stokje kwam er ook een klein beetje uit en ik heb het gevoel dat ik veel te nauw ben voor de organicup. Echt dieper kon ik hem trouwens ook niet duwen nadat die was uitgeklapt.

Ik geloof dat het hier al vaker is voorbijgekomen als tip om verkleuringen weg te krijgen, maar waterstofperoxide helpt ook heel goed tegen vieze geurtjes heb ik net gemerkt!

Mijn cup was echt heel erg verkleurd en ondanks het schoonmaken en uitkoken rook hij ook niet meer zo fris. Ik heb hem toen in een glas water gedaan (zorg dat hij onderstaat) met daarbij een scheut waterstofperoxide. Dit heb ik al wel eens vaker gedaan, maar dan een paar uur. Nu heb ik hem drie dagen zo laten staan en mijn cup is echt weer helemaal alsof hij nieuw is. Alle verkleuring is weg, maar het geurtje is ook helemaal verdwenen!

3 likes

Tast dit het materiaal verder niet aan? En kook je hem daarna nogmaals uit om te zorgen dat er geen “restjes” peroxide meer aan zitten? Mijn cup is inmiddels ook aardig verkleurd, dus wie weet ga ik dit eens proberen.

1 like

Voor zover ik weet niet, ik heb niet zo veel verstand van scheikunde, maar wat ik er online over gelezen heb is dat de waterstofperoxide al het vuil er af vreet, maar het materiaal van de cup zelf niet aantast. Zo lijkt het bij mij ook, alle vlekken en geurtjes zijn verdwenen maar verder merk ik niks geks.

Ik heb hem inderdaad na afloop nog een keer uitgekookt.

Mogen hier ook vragen over wasbaar maandverband? De cup is denk ik toch niet mijn cup of tea (hehe). Daarom dacht ik nu aan wasbaar maandverband. Heeft er iemand ervaringen, tips, aanraders?

Ah super! Beetje algemene info en ervaringen, verschilt het erg qua gevoel met gewoon maandverband? Hoeveel heb je er nodig om één menstruatie te overleven? Houdt het 's nachts ook vol of lekt het makkelijker door? Heb je aanraders qua merk of webshop (of misschien wel fysieke winkel)? Ik lees online ook heel uiteenlopende dingen over wassen (welke temperatuur, uitspoelen, laten weken of juist niet), … Oja en bevalt het je, natuurlijk :biggrin:

Wow fantastisch, bedankt dat je de tijd hebt genomen om dit allemaal op te zoeken en uit te typen! Ik denk dat ik er een paar uit jouw lijstje ga bestellen en dan eens een dag ofzo kan testen of ik het wat vind, en daarna eventueel bijbestel.

Ik heb inderdaad de laatste maanden ook plots last van normaal maandverband, heel vervelend, had ik vroeger niet. Ik hoop dat ik dezelfde ervaring als jij hebt :smiley: Nog bedankt voor de handige tips over onderbroeken enzo, echt handig!

Nog één vraag, maar hoe doe jij dat met verwisselen als je niet thuis bent? Ik lees dingen over ziplockzakjes, maar weet niet of ik dat zo fris vind?

1 like

Oh ja klinkt handig, zeker als je het erbij krijgt! Top, dankjewel :blush:

@Madrid @shortandsmiling De meeste van mijn pantyliners komen van een verkoper van Etsy (Lingonveckaclothpads). Deze zijn echt mijn favoriet door de pasvorm. Ze heeft de meeste met katoenen bovenkant maar ook wel eens met cotton Flannel, crushed velvet of bamboo velour en dat is zooo zacht! Ohja en ik ben een sucker voor leuke printjes…
Edit: ze heeft ook maandverband is wat ik eigenlijk wilde zeggen! :sweat_smile:

2 likes

Nou ik heb sinds kort een organicup, heb m nu voor de tweede keer in. Vorige ongesteldheid maar 1x gebruikt en heb er niet mee geslapen en ook niet mee van huis geweest. Heb m nu voor het eerst in met slapen. Krijg dat ding bijna niet naar binnen joh? En hij zit helemaal niet diep. Ben benieuwd of ie goed zit en of het niet gaat lekken vannacht.