Het grote menstruatiecuptopic

Nou ik heb sinds kort een organicup, heb m nu voor de tweede keer in. Vorige ongesteldheid maar 1x gebruikt en heb er niet mee geslapen en ook niet mee van huis geweest. Heb m nu voor het eerst in met slapen. Krijg dat ding bijna niet naar binnen joh? En hij zit helemaal niet diep. Ben benieuwd of ie goed zit en of het niet gaat lekken vannacht.

Oke Thanks!

Ik ging hem er net uithalen maar hij was al niet meer vacuĂŒm? En hij zat ook een stuk dieper ineens. Dus alles zat ineens onder het bloed. Heb nu maar weer een tampon ingedaan, doe hem vannacht wel weer in denk ik.

Aah ja het kan wel even wennen zijn! Voor mij hielp het om wat youtube filmpjes te kijken voor tips. Toen kreeg ik het inbrengen en zorgen dat ie vacuum is beter onder de knie

https://m.youtube.com/results?search_query=troubleshooting+menstrual+cup

1 like

Bij de kruidvat is de organicup nu € 19,99 , vanavond is er een speciale koopavond waarbij je nog 20% korting krijgt over de actie prijs.

Ik denk dat ik nu maar overstag ga en er eentje haal.

1 like

Die vond ik fijn! Goor detail: nadat mijn katten hem van de tafel hebben gevist omdat ik hem daar (na schoonmaken) 's nachts had laten liggen, heb ik hem weggegooid. Ze hadden er echt aan zitten kauwen.

Nu heb ik sinds een paar maanden een Lunette, die zit goed omdat hij wat harder is, maar soms drukt hij teveel tegen mijn blaas aan. Heb daarom vorige maand ook een Meluna gehaald maar deze blijft niet zo goed zitten heb ik het idee, hij lekt soms door. Misschien is dat omdat er twee gaatjes inzitten in plaats van vier bij de Lunette. Ik voel nu al dat ik morgen ongesteld ga worden :slightly_frowning_face:

1 like

Haha dat van die katten was ik al op voorbereid , mijn kat kauwt. Op alles van" plastic "

1 like

Sinds ik mijn spiraal heb laten zetten ben ik niet meer ongesteld geweest, maar ik durf mijn cup niet zo goed meer te gaan gebruiken als ik dat wel weer eens gebeurd. Ik ben veel te bang dat ik dan te veel aan die touwtjes zit met de cup en er dan iets verschuift. Iemand tips of ervaringen? Huisarts zei dat het wel gewoon kan maar ik voel me er toch niet goed bij.

Misschien heb je een grotere maat nodig? Wat voor merk gebruik je?

Ik ga straks naar yoga en draag mn cup. Ik twijfel of ik die in kan houden of dat een tampon toch beter is. Iemand advies?

Ik ga zo ook sporten en twijfel ook een beetje

1 like

Welke sport ga jij doen?

Ik twijfel omdat ik houdingen aanneem waardoor de cup wellicht leeg loopt


Ik sport altijd met mijn cup, vind het veel prettiger dan toen ik nog tampons had (dat schuurde soms zo irritant met sommige poses). De cup vormt gewoon mee naar je lichaam, het is me nog nooit gebeurd dat het vacuĂŒm “uit zichzelf” verbrak.

Anders mss maandverband eronder als backup zodat je het kan testen? Als het bevalt kun je dan volgende keer zonder maandverband doen en mocht er wel iets misgaan dan lek je iig niet door

2 likes

Dat heb ik me ook wel eens afgevraagd, wat gebeurt er als je op z’n kop gaat staan met die cup in? :sweat_smile: Loopt het dan terug je baarmoeder in of zo, gaat het dan klotsen?

1 like

Ja, dat vroeg ik me ook af
 Kan niet echt gezond zijn

Haha het kan toch geen kant op aan de binnenkant, dus het loopt er uiteindelijk toch gewoon weer uit.

Ik heb het ook nog nooit horen of voelen klotsen, ook niet bij erg wild bewegen ofzo haha @cozycute

2 likes

Ik vind die cup echt 10x fijner dan tampons, vooral met sporten! Zou het echt uitproberen en dan inderdaad maandverband als backup!
En het kan niet terug je baarmoeder in ofzo, dus je kan ook 2 uur op je kop gaan staan, niks aan de hand :stuck_out_tongue_winking_eye:

Ik heb een Meluna maatje S uit de DM. Ik heb hem nu al 2 maand gebruikt en ik heb het inbrengen/uithalen enzo wel onder de knie, maar ik blijf toch altijd wat doorlekken
 gelukkig bloed ik niet zoveel. Maar ik vraag me toch af wat er nu verkeerd gaat. Buiten dat doorlekken vind ik het zo’n fijn concept, dus ik wou gewoon dat het nu eens 100% goed ging.

Ja, hij lekt inderdaad door terwijl hij nog niet vol zit.

Ik krijg wel ook het idee dat dit een vrij kleine cup is als ik zo even vergelijk met anderen. Anderzijds is me wel al door mijn vriend en door mijn dokter gezegd dat ik vrij smal en strak ben daar beneden


Oke ik heb nu een paar maanden zo’n cup maar ik heb hem nog niet buitenshuis durven dragen. Had hem vanmorgen ingedaan, dacht dat ie goed zat, maar er kwam gewoon (best veel) bloed langs. Wilde hem er net uithalen maar dat lukte niet zo goed. Volgens mij zat ie niet goed uitgeklapt, hoe kan dat?

Het was echt een bloedbad en ik heb echt geen zin in dit gedoe telkens als ik hem ga verwisselen. Hoe verwisselen jullie m zonder dat alles onder zit? Heb nu maar weer een tampon in gedaan


Vraag me ook af of deze maat niet te groot voor me is.

1 like

Ai, dat is een nare eerste ervaring buitenshuis! Bij de meeste cups kun je nadat je hem hebt ingebracht een beetje met je vinger langs de rand voelen om te kijken of hij goed vacuĂŒm zit. Als dat niet het gevoel is kan het zijn dat je een cup moet hebben die iets steviger en/of groter is. Het is soms echt zoeken naar de juiste cup. Maar als je de juiste hebt is het zo fijn!
Ik heb na mijn zwangerschap vier soorten moeten proberen voor ik de juiste te pakken had. Ik werd echt chagrijnig als ik weer tampons in moest omdat ik nog niet de goede cup had gevonden. Als hij goed zit is het wisselen ook helemaal geen gedoe of bloedbad. Je kunt hem er dan netjes uithalen en leegkiepen, niet meer bloedgedoe dan bij het wisselen van een tampon.

2 likes